Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2012-01-16, 15:59   #1
Lavendel Lavendel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 108
Mönster till vikingaklänning

Hej. Jag ska sy en vikingaaktig klädsel till en väninna som ska vara med på något vikingajippo i vår. Hon vill gärna ha en huva av något slag men struthättor och liknande kom väl först på medeltiden.
Finns det något belägg för att man hade en mantel med någon slags ”kapushong” eller liknande på vikingatiden?

Jag skulle också behöva tips om var man kan köpa mönster. Sofias ateljé är ju mest medeltid. (Antar att jag kan göra en enkel kjortel i oblekt lin och så en hängselklänning över.)

NÅgon med erfarenhet som kan tips om bra ställen på nätet, böcker osv?
Lavendel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-16, 16:39   #2
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Historiska världar, Historiska museets projekt för fräjmandet av återskapande av historia i olika former, har bilder och skisser på några vikingatida plagg.

http://histvarld.historiska.se/draekter/draekter.html
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-18, 20:53   #3
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
Kanske av intresse?

medeltidsmode.se har ett bra utbud. Kanon service och Kerstin kan sina tyger så min erfarenhet är att jag vet på en gång vad som kan förväntas av tyget.. ur det krymper osv.

min dotter här på SS heter "Caija" hon kan mycket om det här med vikingerier. så fråga henne gärna. Hon syr allt för hand på gammalt vis (jobbig unge)
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-19, 17:28   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
En sjal buren som sjalett borde väl inte vara allt för långsökt för en vikingakvinna. Sjalar syns tydligt på både guldgummor och osebergstapeten. Betydligt säkrare kort än kraghätta i alla fall, som så vitt jag vet inte dyker upp på kvinnor förrän på tolvhundratalet och då högst sporadiskt. Enda bilden jg kan komma på såhär på rak arm är en enda kvinna med kraghätta som jobbar på en åker i maciejowskibibeln.
På osebergstapeten syns också kvinnor med någon form av huvudbonad som till formen påminner om birgittahättor, men som i alla fall ibland verkar ha ett band under hakan. Men det är svårt att se. Är det någon som har en högupplöst bild på tapeten i fråga?

Vad gäller övriga kläder så kan det vara värt att komma ihåg att det finns inga hela bevarade kvinnoplagg från vikingatiden. Det finns något finskt fynd, men det verkar ha varit en ganska annorlunda dräkt jämfört med dom som bars här, av smyckena att döma. Det vi har att gå på är fragment från hedeby hamn och några frimärksstora lappar från gravar. Det är verligen inte mycket att gå på. Så om någon påstår att dom säljer ett mönster som är historiskt korekt så vet du att det är rent skitsnack. Ingen vet exakt hur det såg ut eller gjordes.
Däremot finns det ju bättre och sämre tolkningar, såklart. Jag föredrar att göra mina egna tolkningar och komma så nära källorna jag bara kan, men är man nöjd med andras tolkningar så funkar ju till exempel historiska världars dräktsida finfint. Vill man läsa lite mer om resonemanget bakom dräkterna där kan man kolla deras forum. Bland annat den vikingatida kvinnodräkten har disskuterats en del där. Där finns även en hel del annat matnyttigt att läsa på ämnet och det kan vara ett bra komplement till ett färdigt mönster, så man vet vilka kompromisser som gjorts och varför. Vet man det är chansen större att man blir nöjd med dräkten och känner att man kan stå för den sen. Inget får en att tappa lusten så som när man lagt massor av jobb på något och sen inser efteråt att det inte lever upp till förväntningarna.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons