Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-02-16, 14:37   #1
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Socka till gipsad fot

Sedan i tisdag är min högra fot gipsad efter en operation av stortån. På fackspråk kallas det steloperation/hallux Rigidus. Ska nu vara gipsad i 2 veckor för att sedan ta bort styng och få nytt gips i 6 veckor- .

Mitt problem är att mina småtår sticker utanför gipset och jag hittar ingen socka som passar den breda gipsade foten. Jag jade tänkt att sy mig en socka av fleecetyg modell dunsocka.Kan det vara något???

Får efter 3-4 veckor börja halta mig omkring utomhus och har fått en sko där även tårna är bara.
Alla förslag emotses!
Tänk om jag kunde får förslag på ett broderi till sockan! Känner själv just nu att fantasin tryter.
Jag opererades förresten på ett undebart sjukhus Spenshultere i Halmstad. Att det finns sådan vård fortfarande!

Kramar till era allihopa!
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-16, 16:03   #2
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
http://www.andersj.se/
klicka på "gör det själv" sedan "mjuka friluftsprylar"
Där hittar du "lägerskor nr1_låg modell"

Kanske det kan vara något? Dessa är ju visserligen sydda i stumt tyg men borde ju gå att göra i fleece eller liknande.
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-16, 19:24   #3
Missann Missann är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2007
Inlägg: 69
Fleece låter bra men jag skulle se till att ha vindtätt tyg ytterst. Då värms den luft som fleecen innehåller upp och man håller sig varm. Särskilt om du ska vara ute. Om man inte har vindtätt ytterst kommer det att blåsa rätt igenom fleecen och den gör ingen nytta.

Nu har jag tittat på "lägerskorna". De ser ju suveränt smidiga ut. Och tipset att använda ett tyg som "andas" är bra annars kan det ju bli lite fuktigt.

För att piffa upp "ytterskon" skulle du ju kunna sy dit "tår" med snyggt "nagellack". Skulle få mej att le brett om jag mötte dig.

Lägerskorna såg ju inte så svårsydda ut så du kunde ju sy ett par olika för att matcha det du har på dig! Någon snygg gå-borts-variant (som en finsko, strass/spetsar/stryk-på-stenar/fina band/...), någon i en glad färg bara, någon med snyggt/kul broderi/applikation, påsktema, ...
Bäst att sluta, jag får så många idéer. Du kan ju ha hur kul som helst! Hi,hi!

Lycka till med allt!
Missann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-17, 10:25   #4
KattQarina KattQarina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 22
Hoppas allt går bra för dig
KattQarina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-17, 14:02   #5
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Tack för alla tipsen! Hittills har jag inte orkat att sy något men har modellen klar för mig...
Det blir en fleecesocka med broderade tår och naglar och en tät socka i spinackerväv utanpå

Jag har lite svårt att fatta att jag ska vara gipsad till början av april...... Känner mig frustererad redan efter knappt en vecka. Kan inte köra bil och känner mig lite hjälplös. Fast jag har ju underbare maken som ställe upp!
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-17, 14:51   #6
Asilas Asilas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 42
socka till gipsad fot

när jag själv gick gipsad med tår som stack ut
så använde jag dock/baby mössa med ev förlängda band. För det är ju bara tårna som behöver skyddas....född med sk klumpfot//Åsa
Asilas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-17, 16:14   #7
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
min son var gipsad på bägge fötterna

förra våren 8 veckor och hade tårna bara... det finns en sko som man har på en gipsad fot.. som har en hätta över tårna ( man kan välja att ha tårna täckta eller inte ) och själva skon spänner man på foten med hjälp av kardborreband... fick du inga sådana???

jag stickade en liten nos socka som han hade på nosen av gipsen... och som hade ett par band bak som man kunde knyta bakpå och upp frampå så att det inte skulle glida... sen kunde han ju ha pappas strumpor.. det kanske är en lösning.. köp ett par riktigt stora herrstrumpor. och sen kan d u väl brodera dem lite snyggt eller något???

vi köpte även ett par billiga gummistövlar som var några storlekar för stora och skar upp dem baktill på skaftet som man sedan tejpade igen när man fått ner foten i stöveln... hmm för han behövde ju kunna vara ute och leka... nu sprang han omkring på sina gips som om han inga hade så han fick gipsas om varannan vecka...

här är en liten 7 åring som vet precis vad du ska igenom!!! men han ger dig lite råd... hoppa inte ner från träd och häng upp foten i taket när du ska duscha!!! så rinner inte vattnet in i gipset...
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons