Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-06-30, 21:08   #1
Silverman Silverman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2010
Inlägg: 14
Krav på märkning och tvättråd m.m?

Hej, jag har planer på att börja tillverka och sälja kläder och accesoarer med en liten personlig touch. En del kommer att sys upp som ett lager men man kommer också att kunna beställa precis så som man vill ha det.

Det enda jag oroar mig över just nu är huruvida det finns några krav på speciella märkningar(typ CE-märkning), tvättråd osv även om man bara är en "liten" tillverkare. Jag räknar inte med att få sålt mer än 20-30 prylar i månaden egentligen.

Hur gör ni som syr och säljer här?
Spelar det någon roll om man är stor tillverkare(Som JL, nike osv) eller liten tillverkare, som jag/vi?

Hittade just hit idag förresten, verkar vara ett trevligt forum.
Silverman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-04, 12:14   #2
Silverman Silverman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2010
Inlägg: 14
Är det verkligen ingen som vet? Jag ringer konsumentverket nån gång när jag kommit hem till Uppsala och frågar. Dom vet nog.
Silverman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-04, 13:01   #3
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Undrar om det inte är så att du måste ha tvättråd...dock vet jag inte om det är att du måste ha i kläderna eller om det räcker med en lapp som hänger på utsidan med all information. Vet bara själv skulle jag aldrig köpa kläder som man inte kan avläsa hur man ska tvätta plagget.
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-04, 18:54   #4
Silverman Silverman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2010
Inlägg: 14
Citat:
koocachoo skrev: Visa inlägg
Undrar om det inte är så att du måste ha tvättråd...dock vet jag inte om det är att du måste ha i kläderna eller om det räcker med en lapp som hänger på utsidan med all information. Vet bara själv skulle jag aldrig köpa kläder som man inte kan avläsa hur man ska tvätta plagget.
Ja, jag har läst att det ska vara krav på tvättråd, men i dom styckena handlar det mest om stora företag. Vill gärna veta hur det är med mindre tillverkare och även skräddare där sakerna specialbeställs. Jag kommer till största delen att sälja mina produkter på internet, kan det räcka med att ha tvättråden på hemsidan tro?
Silverman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-04, 19:52   #5
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Tycker inte du ska satsa bara på att ha det på hemsidan. När jag läste till sömmerska sydde vi kundkläder. I alla kläder satte vi tvättråd (grader samt vad det var för sorts tyg). Detta skrev vi för hand o sydde fast. Finns ju pennor att skriva med där texten inte försvinner i tvätten. Ett tips att göra så om du vill göra det enkelt o billigt. Annars hängandes på en papperslapp. Du verkar mer seriös o professionell om du tar dig tid o sätter dit tvättråd någonstans på plagget.
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-04, 21:24   #6
Jenny_med_Emiliten Jenny_med_Emiliten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 103
Jag sökte på VDN för ett tag sen och det tycks som om det är självreglerande i Sverige; det finns ingen lag i den men ingen vågar låta bli att lämna varudeklaration. Och det är ju klokt. I USA verkar det vara krav.
Jenny_med_Emiliten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-04, 21:47   #7
Silverman Silverman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2010
Inlägg: 14
Citat:
koocachoo skrev: Visa inlägg
Tycker inte du ska satsa bara på att ha det på hemsidan. När jag läste till sömmerska sydde vi kundkläder. I alla kläder satte vi tvättråd (grader samt vad det var för sorts tyg). Detta skrev vi för hand o sydde fast. Finns ju pennor att skriva med där texten inte försvinner i tvätten. Ett tips att göra så om du vill göra det enkelt o billigt. Annars hängandes på en papperslapp. Du verkar mer seriös o professionell om du tar dig tid o sätter dit tvättråd någonstans på plagget.
Jo, det har du helt klart rätt i.
Silverman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-05, 01:36   #8
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Jag tror folk hellre köper saker med tvättråd, annars blir de osäkra.
Är det inte en bra idé att beställa snygga namnlappar med ditt firmanamn+tvättråd?
Det kostar inte mycket om du ska ha många likadana, och så ser det proffsigt ut.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-05, 05:43   #9
Silverman Silverman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2010
Inlägg: 14
Citat:
Syofta skrev: Visa inlägg
Jag tror folk hellre köper saker med tvättråd, annars blir de osäkra.
Är det inte en bra idé att beställa snygga namnlappar med ditt firmanamn+tvättråd?
Det kostar inte mycket om du ska ha många likadana, och så ser det proffsigt ut.
Jo, såklart har jag funderat på det. Däremot så tycker jag personligen att det är dyrt med 1,5 kr styck för en litenliten lapp när man köper 1000 stycken. Detta är från minanamnlappar.se, men det kanske finns billigare utomlands?
Silverman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-07, 09:46   #10
GOBLIgobli GOBLIgobli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 158
Kanske här: http://www.etsy.com/shop/worldsalelabel
GOBLIgobli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-06, 07:24   #11
LoveT LoveT är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 79
Först vill jag hälsa Silverman välkommen till Sysidan!
Här är toppen och jag hoppas du ska tycka detsamma.

Jag loggade in idag just för att fråga om tvättmärkning. Precis som Silverman tycker jag det är väldigt dyrt med tvättmärkningslapparna. Dessutom går det inte att skriva ut blandmaterial som velour (80% bomull 20% Polyamid) för det får inte plats. Jag behöver olika tvättmärkningar eftersom jag syr i olka tyger så jag skulle hamna på någon tusenlapp i inköp. Mycket pengar när man inte vet om man kommer sälja så mycket.

Är det någon som beställt lappar från etsy.com och vet vad det kan kosta inkl frakt? Jag vet inte ens vad en dollar motsvarar i sek. Ska titta lite på sidan och se om jag blir något klokare.
LoveT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-06, 07:33   #12
LoveT LoveT är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 79
Citat:
GOBLIgobli skrev: Visa inlägg
Fy vad rörigt. Jag lyckas inte få ihop något alls på den sidan. Hur gör man?
LoveT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-06, 13:32   #13
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
En enklare och billigare idé är att helt enkelt ha tvättråd och materialupplysning på en kartongbit, sån som prislappen brukar sitta på?
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-06, 13:40   #14
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Oggatoj:

Om du t ex tittar på den här sidan:
http://www.etsy.com/listing/53503142...-only-clothing
Uppe i högra hörnet bredvid 74.95 så står USD (=USdollar).
Klicka på USD, så får du upp en ruta där du kan välja svenska kronor. Välj kronor.
Då ändras alla belopp på sidan så de även står i svenska kronor.
Det blir alltså 555kr för etiketterna , coh längst ner på sidan så ser du att frakten är samma över hela världen! Det blir 184 kr för frakten. De skickar från Hongkong.

(obs. jag har aldrig handlat av denna säljare, så jag vet inte om det är bra eller dåligt)
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-06, 20:52   #15
monicas.design monicas.design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 62
Etikettverkstan

Jag beställer alltid mina på Etikettverkstan.se, kanonbra service och man bestämmer själv vad som ska stå på etiketterna.
Lycka till//Monica
monicas.design är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons