Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-11-12, 07:28   #16
linneaj linneaj är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 64
Citat:
vulnevia skrev: Visa inlägg
Men om du lindar garnet runt en sådan rulle du visade bild på (trärullen med spets) så måste du ju måste använda handkraft och dra i garnet för att mata fram det, och garnet kommer sträckas och kan i värsta fall gå av.
Det är bättre med koner som sitter rakt upp och ned; horisontellt så att garnet kan löpa fritt över toppen på konen.

Så, jag tror varken det är bra för garnet eller dig om du lindar upp garn på rullar du sätter fast i en hushållspappershållare.

Stickar du med flera färger så kan annars nystan och en sån här vara ett smart alternativ =)
Bra tankar det där. Jag har hört att det inte är "nyttigt" för garn att bli upprullat. Sedan fick jag det dementerat. Men anledning till att jag hörde det från första början måste ju vara den du säger, att garnet kan sträckas allt för hårt och gå av. Det är en mycket viktig sak att ha i åtanke.

Men, det är ju ganska lätt avhjälpt genom att linda upp lite garn allteftersom man behöver det tycker jag.

Så, OM jag nu ändå vore så tokig att jag ville ha mitt garn på spolar, vilken apparat vore mest vänlig att leta spolar till? En spolmaskin eller en nystmaskin?
linneaj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 05:18   #17
linneaj linneaj är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 64
Citat:
linneaj skrev: Visa inlägg
Bra tankar det där. Jag har hört att det inte är "nyttigt" för garn att bli upprullat. Sedan fick jag det dementerat. Men anledning till att jag hörde det från första början måste ju vara den du säger, att garnet kan sträckas allt för hårt och gå av. Det är en mycket viktig sak att ha i åtanke.

Men, det är ju ganska lätt avhjälpt genom att linda upp lite garn allteftersom man behöver det tycker jag.

Så, OM jag nu ändå vore så tokig att jag ville ha mitt garn på spolar, vilken apparat vore mest vänlig att leta spolar till? En spolmaskin eller en nystmaskin?
Godmorgon. Tjatiga jag undrar fortfarande.
linneaj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-14, 09:57   #18
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Jag är inte helt hundra på att jag förstår vad det är du vill uppnå, men efter att ha läst din beskrivning på med hushållspappershållare tänker jag mig att en vanlig nystmaskin (en som som du visade i första inlägget) skulle funka bra.

När jag vävde på folkhögskola så nystade vi upp garnet med en sådan nystmaskin och satte sedan nystanen på en ställning med pinnar för att t.ex. kunna varpa eller göra spolar. Ställningen fungerar ungefär som trådrullehållaren på symaskinen, fast i större storlek så att det passar till garnnystanen.

Om man nystar garnet på nystmaskinen tror jag att man enkelt kan föra ner en pinne mitt i nystanet samtidigt som man tar av det från spolmaskinen när man nystat klart. Sedan kan du sätta pinnen i någon form av hållare. Alternativt om du vill använda en hushållspappershållare av "bordsmodell" (d.v.s. med en bottenplatta med en lång pinne i mitten) kan du nog trä upp nystanet direkt på hållarens pinne och sedan ta tråden från utsidan på nystanet och börja sticka (eller vad det är du vill använda garnet till).

Hmm.. det här blev nog väldigt rörigt. Det var svårt att sätta ord på vad jag menar känner jag...
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 04:08   #19
linneaj linneaj är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 64
Jättebra idé!

På en nystmaskin kommer ju garnet få ett större hålrum än hushållsrullehållaren. Dessutom kommer garnet "inifrån" nystanet, av vad jag förstår?
Dessutom är den så kort, så nystanet kommer bli väldigt kort och "bulligt" om man jämför med en lång hushållsrullehållare. Det kommer alltså bli som en liten bulle, bara nere vid roten av hushållsrullehållaren.

På en spolmaskin kommer ju garnet få ett mindre hålrum än hushållsrullehållaren. Men garnet kommer utifrån nystanet.
Piggen på spolmaskinen är kort så nystanet kommer bli lika kort och "bulligt" om man jämför med en lång hushållsrullehållare. Det kommer alltså bli som en liten bulle, bara nere vid roten av hushållsrullehållaren.

MEN: Om man använder sig av en spolmaskin. Skulle man inte kunna borra ett långt hål i hushållsrullehållaren och trä den ovanpå spolmaskinen innan man börjar spola? Då kom ju garnet meddetsamma på hushållsrullehållaren och i rätt storlek och längd.

JÄTTESKUMT förklarat, förstår ni vad jag menar? Tror ni det skulle fungera?
linneaj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 10:04   #20
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Pinnen på den lilla spolmaskinen är inte rak; den är mer konformad (så att det går lättare att få av själva garnet när man är klar) så att borra hål i en pappershållare är ingen bra idé. Även om pinnen vore rak tror jag inte det skulle fungera; hållaren skulle nog glida runt bara.

Du får göra trähållare och sätta fast på en borrmaksin eller nåt istället.
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-18, 05:36   #21
linneaj linneaj är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 64
Asch, okej då.

En fråga till bara... Är spoltenarna på spolmaskinerna i standardstorlek eller kan längden på dessa skilja sig åt från olika modeller?
linneaj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-18, 09:47   #22
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Det finns ju faktiskt papprör till spolmaskinen, tror dom är 12 cm eller nåt. Skarva är en variant om du vill ha längre spole!
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-18, 15:34   #23
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Vi klippte ut pappersovaler och använde som spole; jättebra eftersom man kan snurra in garnändan inne i pappret så att den fäster.
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-18, 20:12   #24
linneaj linneaj är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 64
Jo, men papper/kartong är helt uteslutet.

Start-inlägg:

"Helst inga gamla toalettrullar eller något i papper/kartong utan jag skulle vilja ha rejäla spolar av plast eller trä."

Men... jag hittade något... Vad är DETTA för något? Kan det vara användbart?:

Sök på Spolställ här:
http://www.gudrunsullbod.com/index1.htm
http://www.seaside.se/~sea3479c/Dokument/tillbehor.htm
linneaj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-18, 22:08   #25
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Nyfiken vad vill du egentligen uppnå?
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-19, 00:39   #26
linneaj linneaj är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 64
Garn, på spole. Ej kon, kartong eller dylikt. Och så någon "hållare". Tänk dig Som hushållspapper på rulle, i en hushållsrullehållare.

Fast en stor symaskinsspole (undertråd), garn och en "hållare".
Begripligt? :S Knappt ens för mig.
linneaj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-19, 04:55   #27
linneaj linneaj är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 64
Jag är ledsen, jag MÅSTE tydligen fortsätta envisas med mina dumma och jobbiga frågor.

Kan man använda gamla spolar till spinnrockar i en spolmaskin?

Sådana här, för tydlighetens skull:

http://blueness.se/?artnr=4004F
http://creationsbylis.com/visa_produ...id=205&lang=sv
linneaj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-20, 04:20   #28
linneaj linneaj är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 64
Nå? Vet någon?
linneaj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-20, 09:50   #29
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Nej, varken till en nystmaskin för stick/virkgarner eller för spolmaskinen till vävgarner.
Vet inte hur spinnrocken fungerar, kanske man kan spola upp garn på spolarna som tillhör resp. spinnrock. Jag tror dom är ganska individuella eftersom det fanns många som gjorde spinnrockar förr och de var präglade från bygden där de gjordes.
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-20, 10:58   #30
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Verkar som en nystmaskin är vad du behöver till dina härvor. En spolmasin är du inte betjänt av ett dugg om du inte tänker bege dig till vävstolen.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons