Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-01-26, 23:24   #16
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 844
Nej, en smygmaska är aldrig med i räkningen. Det är bara luftmaskan som räknas som en maska.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-27, 01:38   #17
ordosv ordosv är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 9
Jag har precis samma problem som du cmlindblad! Även jag virkar smågrejer från Väldigt Virkat och förstår inte alls hur övergången mellan varven ska gå till. Kom du till rätta med problemet till sist? Om så är fallet: Snälla upplys mig, jag blir galen på det här snart!
ordosv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-27, 13:21   #18
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 844
Du gör en smygmaska i förra varvets luftmaska. Det är förra varvet.

Nu börjar du med en luftmaska, den är en ersättning för den maska som tråden kommer upp ur. Alltså ska nästa fm vara i maskan efter.

När du avslutar varvet ska du se luftmaskan som en "riktig" fm. Sm ska tas i maskan, inte runt.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-27, 14:04   #19
ordosv ordosv är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 9
Oj, tack för snabbt svar!

Problemet är bara att när jag gör på det viset ökar virkningen med en maska för varje varv. Luftmaskan blir en överflödig maska som förstör den runda formen, den runda formen blir liksom sned eftersom det för varje varv blir en ökning med en maska på den sida där varven slutar/börjar. Jag vill givetvis att mina bollar/frukter ska bli runda och inte småknöliga på ena sidan.

Tidigare i den här tråden har du skrivit att "Luftmaskan är istället för den första fastmaskan. Första gången är det alltså lm+3fm." (När mönstret sa att man skulle börja med att virka 4fm) Om jag förstår dig rätt betyder det att man inte ska göra något nedtag i första maskan utan låta luftmaskan sträcka ut sig över en fm och göra nedtag först i nästa maska? Men gör man på det viset förstår jag inte poängen med luftmaskan överhuvudtaget.

Har försökt titta på otalet "how to"-videor på youtube men utan resultat, de visar bara hur man gör varvet fullständigt med en smygmaska, och den delen av virkningen har jag inga problem med.
ordosv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-27, 14:17   #20
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 844
Du ska inte ta ner i samma m som lm kommer upp ur.
Men om det blir fel när du gör på sätt A, så byt till sätt B och se om det bir rätt.

Men jag undrar om du inte gör fel i slutet på varvet ändå? Kolla att du inte gör smygmaskan på fel ställe, och att du inte gör en fm för mycket i slutet.

En närbild skulle underlätta, då kan vi se var det blir fel.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-27, 15:38   #21
ordosv ordosv är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 9
Jag tror jag har kommit på vad jag gör fel!
Har tidigare gjort smygmaskan i föregående varvs luftmaska, men om jag äntligen har förstått saken rätt så finns luftmaskan där för att bygga lite på höjden och därför ska jag inte göra något nedtag i den. Smygmaskan ska helt enkelt göras i föregående varvs första fasta maska? Och föregående varvs luftmaska ska helt sonika hoppas över, eftersom den inte räknas som en riktig maska då den ska ligga vertikalt (istället för horisontellt som de andra maskorna)? Om jag gör så blir det i alla fall rätt (tror jag).
Eller är jag helt ute och cyklar igen?
ordosv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-27, 15:46   #22
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 844
Ja så har jag aldrig gjort....

Huvudsaken är ändå att det blir snyggt i slutänden, allt annat är bara tips och trix.
Ofta får man prova sig fram till vad man själv tycker blir bäst.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-27, 15:52   #23
ordosv ordosv är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 9
Haha, nåväl, det ser bra ut och det blir varken knöligt eller snett. Tror jag har hittat min teknik nu!

Men om du inte gör så, hur brukar du göra? Brukar du göra nedtag i luftmaskan? Var gör du din smygmaska?
ordosv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-27, 16:14   #24
ordosv ordosv är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 9
Äschdå! Jag var lite väl positiv lite väl tidigt där. Det visade sig att visst blir snett när jag gör på det viset, men å andra sidan; bättre snett än knöligt. Fast ännu hellre rätt!
ordosv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-27, 16:47   #25
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 844
Citat:
ordosv skrev: Visa inlägg
Haha, nåväl, det ser bra ut och det blir varken knöligt eller snett. Tror jag har hittat min teknik nu!

Men om du inte gör så, hur brukar du göra? Brukar du göra nedtag i luftmaskan? Var gör du din smygmaska?
Luftmaskan kommer ju upp ur en maska. Sista fm ska vara i maskan före.
Sm i luftmaskan. Den har ju tre bågar, kroken ska in under de två översta bågarna.
Nästa fm ska INTE vara i samma m som tråden nu kommer upp ur, utan den efter.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-27, 18:39   #26
ordosv ordosv är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 9
Tack för hjälpen! Verkligen jättemycket tack! Nu funkar det. Det blir varken snett eller knöligt. Så himla skönt!

Men nu när det blir rätt, och jag gör på ditt sätt, gör jag ju inget nedtag i maskan som föregående varvs luftmaska kommer upp ur. Är det inte knasigt att man gör en "extra maska", dvs luftmaskan, om det bara innebär att man måste hoppa över att göra nedtag i en annan maska? Fattar inte riktigt poängen... med varför man ska börja varje varv med en luftmaska överhuvudtaget menar jag.
ordosv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-27, 19:12   #27
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 844
Citat:
ordosv skrev: Visa inlägg
Tack för hjälpen! Verkligen jättemycket tack! Nu funkar det. Det blir varken snett eller knöligt. Så himla skönt!

Men nu när det blir rätt, och jag gör på ditt sätt, gör jag ju inget nedtag i maskan som föregående varvs luftmaska kommer upp ur. Är det inte knasigt att man gör en "extra maska", dvs luftmaskan, om det bara innebär att man måste hoppa över att göra nedtag i en annan maska? Fattar inte riktigt poängen... med varför man ska börja varje varv med en luftmaska överhuvudtaget menar jag.
Prova får du se. Det blir fulare, och mycket svårare att se när varvet är slut.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-27, 19:17   #28
ordosv ordosv är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 9
Haha okej, tror jag avstår från det helt enkelt
ordosv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-27, 22:00   #29
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Luftmaskan behöver du för att starta en fm till nästa varv.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons