Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-12-17, 22:38   #1
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
egen gjorda favoriter

ibland måste man ju lixom uppfinna sina egna lösningar på saker.
så jag tänkte berätta lite om mina små trix o hyss..

mina centermarkerings lappar de är fina dom, de är sådanna "ära vare gud i höjden dessa har trollet gjort i slöjden " varianter. jag köper sonika färgglada klisterlappar man har i frysen, klipper varje del i så rutor o ritar ett kryss på varje. funkar minst lika bra som köpe varianten men en 5 del av kostnaden.

hmm jag gillar det där med att konstruera själv, min hoopingstation är flitigt använd o har blivit helt oumbärlig den oxå.den finns i ett eget inlägg.

sedan måste jag ju erkänna att skruvarna på durkeehoop är mina nya små raringar så nu får nog jag komma på ett sätt att byta ut originalskruvarna oxå..

just nu håller en brodyr skiva på att ta form i plexiglas. för att avlasta större tygmängder från brodyrramen, på en MB4 så hänger ramärmarna lite i luften, o trots att vi hänger upp täcken mm i taket känns det omständigt, så nu klurar vi, ritar en plan, kastar o ritar en ny. det är ganska billigt att köpa plexiglas på feltema, istället för att köpa ett specialkonstruerat bord. måste bara klura lite först

det är roligt att verklig utvecklas innom hobbyn, att gå från alla måsten o känna vad man själv tycker funkar.. jag har fått flera att utropa förfärat att man måååste ha påstrykbart till trikå. fniss men Troll gör på ssina egna vis det funkar det med.


blir lite nyfiken på dina favoriter, vad gillar du bäst och har du några egna "gjort i slöjden" hjälpmedel som du bara älskar
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-18, 08:47   #2
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Vi vill gärna se bilder på din Uppfinningar.
Lättare att ta till sig tycker jag. / Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-18, 09:38   #3
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Jag har inga sådana uppfinningar direkt men jag har några tricks för mig ibland. Ett är när jag kantar kviltar så använder jag mig av bisétungan på symaskinen för att styra kantningen rätt och för att hamna i diket så nära som möjligt. Har inte sett någon annan använda det tillbehöret i det sammanhanget så jag tycker den uppfinningen är lite min egen.

När jag broderar så har jag en liten specialställning som gör att jag kan använda min gamla husqvarna automatic för att rulla på pfaffens undertrådsspolar. Då slipper jag avbryta broderandet för att jag har glömt att fylla på undertråd.

Har jag ett problem så har oftast hundratals före mig haft samma problem så jag googlar eller kollar på youtube och så får man en bra lösning.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-18, 15:08   #4
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
bilder var det ja??
mina små klisterlappar vet jag inte riktigt om jag behöver sätta en bild på de är 1,5 cm x 1.5 cm med ett kryss på
men här kommer min hooping station

Durke skruvarna är lite spesiella jag har den grövsta på mina ramar för att underlätta för mej här kan du se utformningen. nu ska jag bara lista ut hur vi ska kunna sätta skruvarna i original ramarna
http://www.dehoops.com/screws.html

sybordet till MB 4 är ännu bara i planerings stadiet. men det finns ju ett färdigt som vi faktiskt fluktar på.. dels för att stjäla lite idder från men även för att göra ännu mer funktionellt för riktigt stora hästtäcken
http://www.kenssewingcenter.com/jano...3-p-28388.html
http://content.janome.com/index.cfm/...Table_for_MB-4

som tur är så är min gubbe enormt händig

hoppas dessa små tankar ger lite hum om vad jag dillar om
Bifogade bilder
  
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-18, 15:10   #5
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
Maria
åh vad det är kul med kreativa människor som hittar på nya inovativa lösningar på både sådant man har o sådant man fixar till

fortsätt att vara inovativa och kreativa, sådant ger mersmak!!
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-19, 16:05   #6
WiKa WiKa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 480
Smarta och fiffiga lösningar på din båg Clothsetter. Jag tror nästan inte jag kan spänna ramarna utan den, så när jag broderar med D1 saknar man clothsettern.

Liten egen idée jag använder mig av, är att jag markerar olika avstånd där mitt tyg ska ligga kant i kant med när jag syr.

Jag tar målartejp och klistrar fast en bit bredvid stygnplåten. Sedan målar jag dit streck på det avståndet jag vill ha. Smidigt att se hur jag ska föra tyget, pricka in kant i kant med rätt avstånd.

Kul att läsa om vilka kluringar som finns, och jag tror nog att det finns en hel del till hos oss Syisar.
WiKa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-20, 16:50   #7
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Häftig hooping-station som du har! Har precis fått min nya maskin. En Juki TL-2010Q.

En riktig arbetshäst. Kroppen är i metall. Underbart!

Men vad gör jag det första jag får maskinen? Jo, jag ropar på maken att leta upp en insexnyckel så att jag kan modifiera FMQ-foten! Sen klämmer jag dit ett gummiband. Nu går den precis så där som jag vill utan att fara upp och ned som en galning! Åh, så fint den kviltar!

Det är inte min egen uppfinning men det är inte alla som känner till att man kan göra så.

Som tur är har den två FMQ-fötter så att jag kan ha en när jag har den på ramen (har köpt en grace frame) och en för när jag frihandskviltar på maskinen.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-21, 08:38   #8
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
älskar att höra om fiffiga lösningar o kreativa människor.
men jag som egentligen inte kan sy undrar vad en sådan fot är

Sår din strumpa o listade nog ut att du köpt ett sådant där monster med stort bord o en träställning man drar i, stämmer det, jag såg ett sånt på en symässa o blev helt farsinerad vilken grej!
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-22, 20:34   #9
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Stämmer i princip - men det är ingen ful klumpig ställning i trä men en läcker i metall med vit pulverlackering.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons