Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-01-31, 11:57   #1
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Sälja sydda plagg på Tradera?

Försöker rensa ut lite i min sömnadsgarderob och tänkte lägga ut lite plagg på Tradera.
Men kom på att flera av plaggen är sydda efter kommersiella mönster (typ Burda tidning m.m) och att det då är olagligt att sy för att sälja.

Nu har jag ju inte sytt plaggen med syfte att sälja dem, utan använt/haft dem hängande i flera år.

Är det ändå olagligt att sälja av med mina gamla plagg?
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-31, 15:39   #2
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Jag känner inte till lagar och stadgor runt frågan du ställer,men magkänslan säger att det är OK för dig i mindre antal plagg.

Ett större företag skulle inte kunna ta mönster och sy och sälja, men som sagt tycker jag inte att det är nåt problem.
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-31, 18:52   #3
Humlan Humlan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 40
Nämen nej, det kan väl verkligen inte vara olagligt! Hur som helst, jag hade inte ens kommit på tanken, och särskilt inte när de är begagnade. Nån måtta får det väl vara på att göra rätt hela tiden tycker jag, det får inte gå till överdrift. Sälj, lycka till!
Humlan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-01, 11:12   #4
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Burda skriver
RIGHTS OF USE

Your rights depend on the type of pattern used. We consider all BurdaStyle, Inc.-created patterns "Open Source." This means we allow you to create garments based on the pattern for personal or commercial use. Please credit BurdaStyle when you do so. You may not re-sell the original pattern, regardless of the platform, and we will strictly enforce this policy. Be creative, use our patterns as inspiration for your projects, and do as you wish with the clothes you create from our patterns, but do not resell or otherwise distribute our patterns. Please note that only downloadable PDF patterns produced by BurdaStyle, Inc. are open source. Patterns produced by burda style magazine and from The BurdaStyle Sewing Handbook and BurdaStyle Sewing Vintage Modern book (including eBook) publications are not open source.
The use of burda style magazine patterns, BurdaStyle book patterns, or patterns available through Partner Brands is restricted. You may not use these patterns for commercial production, sell garments sewn from these patterns, or sell or give away the patterns.

De menar alltså att de inte vill att man säljer plagg som man gjort baserat på köpta mönster (inklusive de från tidningar) medan nedladdade pdf-mönster gör man som man vill med. Naturligtvis är det kommersiellt nyttjande som de syftar på och i praktiken finns det inget som hindrar en att sälja begagnade kläder som privatperson.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-01, 17:47   #5
mkel mkel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 65
Trevlig idé att sälja plagg man sytt själv.
MEN va beredd på att kunden inte är beredd på att betala.
Man får absolut inte betalt för tiden man lagt ner.
Tradera "folk" vill inte betala för fina unika plagg, mm.
Lycka till!!!!
mkel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-01, 20:29   #6
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Det känns som det borde gå att sälja kläder som man sytt för sig själv och använt (eller försökt använda) som begagnade utan att inskränka någons rättigheter. Kläderna sytts ju för eget bruk, inte "kommersiell produktion". En annan sak om man bara syr upp klänningar och säljer dem nya. Jag tänkte sälja lite barngrejor som jag tillverkat själv och använt. Någon grej har jag gjort efter ett mönster i tidningen, andra är mina egna. Inte vill jag slänga kläderna, de går ju att använda. Jag har ingen bekant som har barn just nu som kan använda dessa kläder. Inte vill jag spara på allt heller. Bättre att få plats för mera garn och tyg. Jag satsar inte på att få betalt för lagt arbete eller materialkostnader. Huvudsaken jag får lite "återbäring" som jag kan investera i mitt pysslande. Till slut, om något inte går att sälja, då får jag väl ta det till Erikshjälpen.
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-04, 19:20   #7
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Generellt sett får man inte tjäna pengar på sånt man syr upp efter komersiella mönster. Det är en bra idé att läsa på om vad det är som gäller innan man använder ett mönster eftersom det är ett avtal man faktiskt går med på att följa i och med att man köper/syr efter mönstret.

Men att man inte får tjäna pengar på det man sytt betyder inte att man inte får sälja det. Man får sälja, så länge pengarna man får in inte överskrider materialkostnaden.
Att sälja ett begagnat plagg är alltså inget problem, så länge man sätter priset rätt.

Vill man sälja sånt man syr själv för att dra in pengar är det bättre att göra sina egna mönster, eller att leta upp någon annan som kan göra det åt en. Då är det man själv som äger alla rättigheter.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-04, 22:35   #8
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Tänker vi praktiskt, att sy ett plagg från ett mönster och sedan sälja det, nytt eller begagnat, vilken ska börja stämma mig för avtalsbrott? Burda, McCalls? På vilka grunder? Jag kommer inte att ange mönstrets ursprung. Klart att de skulle kunna gör maskinell bildanalys på bilderna i Tradera/Blocket men jag har inte sett något sådant. Låter väldigt hypotetiskt.

Den här frågan känns väldigt verklighetsfrämmande om det inte är så att man tänker göra sådär 300 plagg i olika storlekar och sedan annonsera/distribuera med angivelse av mönstrets ursprung.
- Hur mycket behöver jag ändra för att det ska anses som ett "derived work"?

De lånar friskt av varandra och andra hela tiden. Det ser inte ut som om det här är ett problem. Det sys kopior av design från de stora designfirmorna utan att man ser särskilt mycket i domstolarna av det. Det är mest när man sytt fast varumärken (Lacoste) eller använt skyddade mönster (LV)på tusentals plagg som rättighetsinnehavarna agerar. De (LV) verkar reagera mera på om deras produkter placeras bilder i miljöer som de vill kontrollera, dvs varumärkets användning.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-05, 08:25   #9
Humlan Humlan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 40
Precis så marie.s.g! Mycket sunt förnuft där. Ingen vettig människa sitter väl och granskar sånt inför privata köp o sälj? För lagen skulle ju gälla köparen också i så fall tänker jag, att man köpt en olaglig vara. Nej, lite sunt förnuft tror jag måste gå före.
Ett begagnat sytt plagg skulle inte någon börja utforska med dessa tankar.
Det finns värre brott att begå!
Humlan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-02, 21:04   #10
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Tack allihop.
Misstänkte att det var som ni säger - att det är ok så länge man gör det i små kvantiteter och inte med avsikt att tjäna pengar.

Har nu lagt ut en del av mina plagg på tradera - oj, vilket jobb. Att folk orkar hålla på...
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-05, 23:43   #11
kirre2 kirre2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2010
Inlägg: 95
Vad har du för alias på Tradera? Vore kul att titta på dina auktioner!
kirre2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-21, 16:17   #12
tessyn tessyn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2014
Inlägg: 2
Jag har sålt en del kläder på citiboard. Det har funkat bra hittills..
tessyn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-17, 14:45   #13
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Kirre2 - mitt alias år asapet86.
Det gick så bra att sälja och intresset var så stort så jag tänkte passa på att lägga upp ytterligare ett lass med kläder denna veckan.

Kul att man kan få tillbaka en del av det man lagt ner på kläderna man sytt.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons