Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-05-08, 13:21   #1
jeansfreak jeansfreak är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 3
Question Hur syr man jeans?

Jag skulle vilja testa att sy ett par jeans och undrar om det finns mallar, vad man ska tänka på, olika sömmar på olika platser och i stort sett allt. Så om det är någon som har lite tid att hjälpa till skulle jag bli jätteglad.

Tack på förhand
jeansfreak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-08, 13:44   #2
Odette Odette är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Det bästa är att du köper ett mönster där det är jeans som ska sys. Då står det när och var du ska sy stickningarna tex. Jeans har ju en avskärning bak så det är inte lika lätt att utgå från ett vanligt byxmönster. Lycka till.
Odette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-08, 17:34   #3
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Tips är att kolla in jeans du har hemma. Kolla in lite olika modeller. Olika märken har valt att göra olika lösningar, vilket blir just deras grej när det gäller stickningar etc.

Ett bra tips för att se hur olika bitar har sytts ihop är att ta ett par slitna jeans och börja sprätta.... Då ser du steg för steg, bakvänt, hur olika sömmar har gjorts.

Annars sys alla detaljer på framdelen för sig och bakdelens för sig och sedan syr man ihop sidsömmar och grensöm och sedan sätter man på linningen i midjan.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-08, 21:58   #4
aniobg02 aniobg02 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 166
Framdelen ska också göras mindre än bakdelen, vanligtvis en centimeter på var sida. Har gjort eget jeansmönster, men skulle nog föreslå att du sprättar upp ett par gamla jeans. Det ska jaggöranästa gång.
aniobg02 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-09, 11:50   #5
jeansfreak jeansfreak är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 3
Tack för alla tips. Sprätta jeansen och börja från grunden låter som en bra idé. Vet ni kanske vart man kan beställa eller köpa bra och slitstarkt jeanstyg, helst otvättat? Bor i sthlm.
jeansfreak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-09, 22:53   #6
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Det finns nästan bara otvättat denim att köpa. Prova Tygvaruhuset i Sickla eller Veddesta. Även Tygverket på Söder har och Tygcentrum i Sumpan. Det går att skicka efter från Stof och Stil.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-10, 05:10   #7
hatte hatte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 99
Ja, det finns denim att beställa från Stoff & Stil. Men ha lite koll på vilken kvalitet eller kanske främst vikt du vill ha, deras olika blå denimtyger har vikten 10 - 11 oz. Alltför tunnt i mitt tycke. Vanliga "traditionella" blåjeans och jackor är (väl?) sydda av denim med vikten 14 oz. Jag bor i Malmö och har varit ute på S&S och nypt i deras denimrullar… tunnt.

Jag har inte riktigt kommit igång ännu, men kommer att försöka hitta tjockare denim…

Ha alltså lite koll på vikten innan du beställer.

Om du klarar dig med lite tunnare brallor, så funkar nog de denimvarianterna som S&S saluför.
hatte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-10, 11:06   #8
jeansfreak jeansfreak är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 3
Härligt! Nu tycker jag att jag har tillräckligt med kött på benen för att börja. Det är ju tyngre tyg jag är ute efter så jag får hoppas att dom har. Tack för alla tips. Ni kommer nog strax få höra från mig igen
jeansfreak är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons