Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-07-15, 19:57   #1
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Question Lite beroendeframkallande

...är det ju att sitta här och läsa om olika symaskiner.

När jag nu nyss satt och sydde i stretch med min vanliga maskin så blev jag (åter igen) väldigt sugen på att köpa en overlock.

Jag har läst mycket gott om Pfaff's overlocks, och då har jag själv siktat in mig lite på en Pfaff Coverstyle 4850 som finns för bra pris från England.

Ni som har den, eller liknande, finner ni att den är lätt att ställa om mellan olika sömmar? Är den lätt att trä (jämfört med andra maskiner)? Krävs det mycket fippel med trådspänning och finlir för att få den att gå bra?

Jag är absolut nybörjare på detta område, men jag finner att ju mer jag syr - desto mer vill jag sy och desto kräsnare blir jag med resultatet så det känns lite som en overlock med täcksöm kanske är nästa steg. Jag skulle iallafall vilja kunna göra snygga saker i stretch tyg.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-16, 08:52   #2
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Har nu även tittat lite på Elnas olika overlockers/coverlocks. Hittar dock bara en recension här på sysidan så jag undrar om någon vet vad Elna heter i USA (för Elna verkar den inte heta), så kanske jag kan hitta den på patternreview.com?
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-16, 09:04   #3
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Hej

Jag skulle inte klara mig utan min overlock med täcksöm! En stretchig tröja slänger man ihop på ingen tid alls. Jag tycker min HQ Huskylock 936 är suverän, men jag vet att det finns delade meningar om den. Trädningen och ombyggnaden mellan olika sömmar är lite bökig innan man lärt sig. Skulle jag byta skulle jag välja en Babylock Evolve (tror jag den heter) med luftträdning. (Läs Gunilla Hultins recension.) Eller kanske en separat maskin med enbart täcksöm. Vore intressant om nån kunde berätta lite om priser på sådana.
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-16, 09:12   #4
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Hejsan,
Jo, jag har läst flitigt här på sysidan och sett att en del har haft rejält med krångel med sin Huskylock så den vågar jag nog inte köpa då jag är novis på området. Bra att du är nöjd.

Jag har också tittat på Babylock Evolve och den verkar ju väldigt bra... men den går ju på dryga 13.000 och det känns lite i överkant för mig. Skulle kanske HappyLock 3000CL vara ett bra alternativ?

Förutom täcksömmen så vill jag även ha den där sömmen som man syr synligt för att förstärka t ex grensömmen i babybyxor. Den verkar oftast vara sydd med tre nålar som jag förstår det?

Det är en verklig djungel det här för en novis som mig... Det är inte lätt att sitta på sin egen lilla kammare och klura ut de här sakerna. Tyvärr känns det som de försäljare jag pratar med gärna pratar lite lull-lull och mest vill sälja sina dyraste maskiner och snackar strunt om andra märken. Kanske inte är så konstigt iofs...

Senast redigerad av mariatherese den 2006-07-16 klockan 09:28.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-16, 13:03   #5
hatte hatte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 99
Det finns ju faktiskt maskiner avsedda för endast täcksöm också, och kedjesöm.. Janome 1000 CP t.ex. Man kan ju skaffa sig en overlock utan täcksöm, samt en täcksömsmaskin.. bl.a. får man ju fördelen att slippa trä om sin maskin så fort man ska sy täcksöm. Själv har jag funderat med att komplettera med en sådan. jag har en robust Huskylock 905, och är bara helnöjd med denna "enkla" overlockmaskin. Den har aldrig krånglat, och att trä den är inga konstigheter bara man förstår vad man sysslar med. Det krävs ett viss mått av erfarenhet, och ibland lite eftertanke för att få de där perfekta sömmarna. Men dit kommer du snart, om du är sugen på en lite mer avancerad maskin finns det ingen anledning att tveka bara för att du känner dig ovan. Man lär sig alltså snabbt, det är egentligen inga konstigheter.

Lycka till!
hatte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-17, 12:09   #6
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Nu har jag återigen varit hos några återförsäljare (fyra stycken för att vara lite mer exakt) och jag måste säga att det hjälper ju inte sådär jättemycket.

Följande erbjudanden har jag iallafall fått:
1. Pfaff CoverStyle 4850, inklusive kurs i maskinen, 2 års garanti och ett års bytesrätt. 8695:- (fem trådar två nålar)
2. Brother M-2340CV + Brother M-1034D (fyra trådar, tre nålar - separat coverstitch). Fem års garanti. 8.000:- för båda maskinerna
3. Huskylock 936 (fem trådar tre nålar) runt 11.900 (demomaskin) inklusive kurs.
4. Singer CoverHem 14T957DC (fem trådar, tre nålar) 7995 kronor. Två års garanti.

Det var ingen som självmant erbjöd mig att testsy, men det tänker jag kräva före köp. Då är det guld värt att ha hjälp härifrån med lite erfarenhet.

Vad skulle ni ha valt? Visst är det käckt med separata maskiner, men jag är lite osäker på Brother? Själv är jag väldigt nöjd med min Singer och CoverHem modellen har automatisk trådspänning och har fått mkt goda recensioner från andra siter. Bra pris också...
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-18, 17:03   #7
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Tamigtusan om jag inte gick och köpte en iallafall. Det blir ju dåligt väder till helgen...
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-18, 21:29   #8
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Vilken blev det då?
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-19, 05:13   #9
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Ojdå, det glömde jag ju skriva. Efter att ha pratat med sjuhundra elva försäljare över hela landet (det känns så iallafall) och där många säger helt olika , så blev det tillslut en Singer.

Har ju redan en Singer som jag är mäkta nöjd med och recensionerna på overlocken har varit goda - så det blev en Singer. Hoppas dock att man kommer att fortsätta marknadsföra Singer i Sverige och att det inte ersätts av Pfaff och Husqvarna som det verkar vara bättre avans på.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-19, 07:57   #10
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Grattis till nya maskinen.
Min första egna symaskin var en Singer som jag köpte begagnad för skatteåterbäringen när jag var i 18 års åldern.
Mamma sydde på en Husqvarna. Både farmor och mormor hade trampsymaskiner den ena en Singer den andra en Husqvarna.
Jag trodde i många år att de var de enda märkena som fanns.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-19, 18:24   #11
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Tack!

Här är det bara Singer och Husqvarna som existerar... En Husqvarna Automatic, en Singer Quantum Futura CE-200 och nu snart förhoppningsvis en Singer CoverHem. Hoppas att jag blir lika nöjd med overlocken som jag är med min Quantum Futura.

Vädret skall ju bli lite sämre på fredag så jag hoppas, hoppas verkligen att maskinen har kommit då som utlovat. Tills dess blir jag sittandes på nålar och tittar förstulet i alla mönstertidningar efter sådant som snart förhoppningsvis är inom räckhåll.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-21, 06:56   #12
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Nu har jag efter nogrannt studerande av instruktionsbok både sytt täcksöm och overlockssöm. Det var inte alls svårt att trä trots att jag är helt novis på området! Jag tror att det kommer att gå ganska geschwint att byta mellan de olika sömssätten när man är mer van. Naturligtvis får man ha instruktionsboken nära för de sömmar som man kanske inte använder så ofta.

Jag kan, jag kan... *dansar liten segerdans* Nu vågar jag mig nog på att testa första projektet. Skoj det här.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons