Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-02-07, 10:44   #1
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Nån annan som slutat använda shampoo i håret?

Jag har lite av ett "problemhår".
Med de flesta shampoon så håller sig mitt hår fräscht i endast en, max två, dagar.
Så jag måste tvätta ofta för att det inte ska se fett ut.
Men då blir mitt hår, konstigt nog, också väldigt torrt. Det tovar sig och jag måste använda massa balsam.

Så nu slutade jag tvätta det med shampoo, kör ett experiment helt enkelt.

Har stått ut nu i en vecka, men det börjar kännas motigt.
Har tvättat det varenda dag med vatten, väldigt noga. Och har de senaste dagarna också börjat kamma det med en "luskam" för att borsta bort smutsen.

Men inte känner man ju sig fin inte.

Men, jag tänker försöka att inte ge upp riktigt ännu. Har hört att man kan få så fint hår, bara det vänjer sig av med shampoot, men att det tar lääänge.

Så nu undrar jag om det finns nån annan här som slutat med shampoo och hur det gick för er.
Behöver lite peppning
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-07, 11:17   #2
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Jodå, jag har lyckats med det.
Jag följde ett råd som jag fått nånstans.

Håll upp i två veckor.
Tvätta sen en gång i vecka

efter 4 veckor (totalt alltså) ska håret ha vant sig, då kan du börja med två gånger i veckan om du vill.

Skitäckligt var det minns jag, andra tvättfria veckan såg håret ut som en pansarmössa och jag kände mig aldrig ren. Men det fungerade.

Jag tvättade aldrig med vatten då. Jag undrar om du ska det, för vatten löser ju en del och jag tror processen kräver att man låter allt vara.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-07, 11:48   #3
ann_blom ann_blom är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 97
är det inte bätter att göra en inpackningskur?

då slipper man ha flötigt hår i några veckor.
ann_blom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-07, 11:54   #4
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Jag fick det problemet när vårt bostadsbolag bytade till ekonomi kranar, dvs sådana munstycken som bara strilar ut vattnet lite. Det hjälpte när jag tog bort munstycket och öste på fullt tryck i håret med bara slangen. Problemet var nog helt enkelt, att med denn försiktiga mjuka strålen, så gick inte schampot bort. Det blev en massa shamporester kvar i håret, som gjorde håret fett o smutsigt på en gång igen. Jag fick dessutom exem och klåda av resterna, så jag kör med sevorex shampo från apoteket nu. Funkar perfekt. Håret har aldrig varit så fint, sen jag började med det. Jag tror att det viktigaste är att alltid se till att håret verkligen blir ordentligt sköljt. Dagens ekonomimunstycken är tyvärr inte så bra i detta sammanhanget. Särskilt inte om man har långt eller tjockt hår. Vattnet når inte hårbottnen med tillräcklig kraft för att klara av att få bort resterna av shampot.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-07, 13:34   #5
Mirja Mirja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 197
När jag hade ganska kort hår tvättade jag håret en gång i månaden. Tyckte att det var svårt att få till frisyren med nytvättat hår så jag slutade tvätta och använde bara en hennainpackning från bodyshop. Vet inte om den finns kvar men den funkade superbra. Det kändes aldrig ofräscht trots att jag alltid hängde på inrökta ställen. Å andra sidan ville ju komma bort från det bäbismjuka så något timotejhårsvall var det ju inte heller.

Sen finns det ju hårborstar av den gamla modellen med tät borst av naturmaterial som man kan använda för att borsta ut fettet från hårbotten med. Som jag har förstått det är det stor kvalitetsskillnad och de är ganska dyra.
Mirja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-07, 13:52   #6
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Förr i tiden fanns torrschampoo, kanske inte finns nu. När det var slut så malda jag havregryn och satte i håret. Det drog åt sig fettet och så var det bara att borsta ur. Mycket borsta blir det
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-07, 13:59   #7
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag tvättar oftas mitt hår endast en gång i veckan, funkar utan problem. Däremot så sköljer jag håret med enbart vatten varje dag.

Har för mig att det rätt nyligen gick en artikelserie om att svenskarna tvättar sig för mycket i någon av de stor dagstidningarna. Och om jag inte minns fel så var det någon som rekomenderade att skölja med salt vatten.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-07, 14:09   #8
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Tack för alla svar och funderingar

Tror inte att mitt problem-hår beror på att jag inte skulle få bort shampoo-rester ur håret. Har bott på ställen med både normalt och eko-duschmunstycke.
Dessutom brukar jag vara väldigt noga med att skölja håret rent.

Tror helt enkelt att
a) jag inte hittat rätt sorts shampoo, som passar mitt hår, eller
b) mitt hår är för "känsligt" för att jag ska kunna använda shampoo ö.h.t.

Men jag ska försöka stå ut ett tag till och se om det blir bättre
Hittade en BBC-sida där dom gjort ett "experiment" med fem av sina anställda. Dom fick inte tvätta håret med shampoo på sex veckor.

2 av dom som var med i experimentet skulla aldrig lämna bort shampoot mer.
Men tre stycken sa att dom aldrig mera skulle
använda shampoo.

Så det är väl bara att testa och hoppas att jag hör till den senare kategorin
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-07, 14:48   #9
iamia iamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 722
Hej!
Jag bytte till schampo för torrt hår. Fast håret var fett så var inte hårbotten det ochdet gjorde susen med mitt hår som jag &så nästan fick tvätta varje dag för att kännas frächt.
Åsa
iamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-07, 15:58   #10
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Jag har också problemet med att det blir fort fett, men då tar jag en kur med citron. Vanlig citron som jag har i vått, rentvättat hår istället för balsam. Citronsaften ska sen inte sköljas ur utan får torka in i håret. Kör så några dagar på raken så ska du se att håret kommer i balans och man behöver inte tvätta varje dag.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-07, 17:04   #11
krippe krippe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 109
schampo

Hej!
jag gör mitt schampo själv väldigt enkelt.
Kolla på Crearome.se
där finns både recept och material till en hel del
och billigt är det också.
Kristina
krippe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-07, 21:03   #12
Missann Missann är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2007
Inlägg: 69
Jag gick en örtworkshop (en dagskurs) i somras och gjorde där eget ansiktsvatten, dagkräm, salva och schampo. Det var enkelt fast vi gjorde det över öppen eld (överkurs, men mysigt).

Innan tvättade jag håret varje dag och använde balsam för att kunna reda ut mitt hår. Men efter några tvättar med örtschampot (utan balsam) behövde det inte tvättas så ofta och det blev mjukt och lättarbetat. Det tar några tvättar för håret att vänja sig av med alla tillsatser som finns i "köpe-schampo".

En annan fördel är att man kan välja bort en råvara som man inte tål. Har en väninna som inte tål paraben som är ett mycket vanligt konserveringsmedel. På kursen använde vi lingon, jag hade plockat och tagit med mig, som konserveringsmedel i stället för paraben i schampot.

Alice: citron bleker håret (speciellt om man är ute i solen) och är ok om man vill ljusa upp håret. Skulle inte själv använda den kuren eftersom jag är brunhårig men det finns ju många andra kurer om man inte vill bli ljusare.

Jag rekommenderar också www.crearome.se där det finns massor att botanisera bland, men man kan också beställa deras katalog.

Senast redigerad av Missann den 2008-02-07 klockan 21:06.
Missann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-07, 22:12   #13
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Vad spännande det lät med örtworkshop, vore kul att gå nån gång. Jodå jag vet att citron bleker, och jag är också brunhårig men det ska nog till bra mycket isåfall för mitt hår har aldrig blekts av den kuren. Man behöver ju bara göra den ibland, inte vid varje tvätt.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-07, 22:24   #14
lillalvan lillalvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 74
Aloevera-schampo

Hej. Jag hade tidigare problem med mitt hår. Behöver tvätta det 2ggr i veckan. Tappar myckeet hår m.m. Fick ett tips att använda ren aloevera-schampo och balsam. Hör och häpna. Tappar inte längre hår. Det har börjat växa ut riktigt bra. Behöver inte oroa mig för fett hår som jag hade innan. Andra som jag tipsat med torrt hår har fått samma resultat som jag. Så Prova det. Du blir med all säkerhet inte besviken. Hälsningar Jenny Håkansson
lillalvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-07, 22:40   #15
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
En sak jag tänkte på är att man helst inte ska tvätta håret varje dag. Man tvättar bort den naturliga fukten ur håret, och varje gång man tvättar, stimulerar man fettkörtlarna. Då hamnar man lätt i en ond cirkel dvs ju mer man tvättar desto mer stimulerar man, ju mer man stimulerar bottnen, desto oftare måste man tvätta. Och samtidigt tvättar man bort all fukt ur hårstråna, så att dom blir torra och livlösa. En gång i veckan räcker egentligen.Jag hade en kompis i tonåren som tvättade sitt hår både morgon och kväll till slut, för hon hade så fett hår och ständig klåda. När hon till slut sökte läkare för klådan, beordade han henne att inte tvätta håret på 10 dagar. Sen fick hon bara tvätta en gång per vecka efter det. Håret repade sig på ca en månad. Hon hade aldrig problem efter det.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons