Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-03-21, 20:38   #1
Ejje Ejje är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 32
Symaskin OCH brodyrmaskin!

Jag behöver köpa en ny symaskin (min nuvarande är från 70-talet!) och vill ha en som även kan brodera!

Min budget är inte så välfylld så billigast möjligt! Den billigaste jag har hittat är Brother Innovis 500D men är rädd för att den är lite klen?

Är det någon som har en sådan som kan berätta mer om hur den är?
Ejje är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-21, 20:49   #2
ra77 ra77 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 50
Jag har en innovis 500D. Köpte den i höstas och har sytt massor på den. Både använt den som symaskin och broderat på den. Jag är helnöjd.
Skillnaden mellan den här och de större är väl att du inte kan brodera så stora saker. Broderiytan är 10 och 10cm. (Det ska finnas en större ram man kan köpa till.)
Rebecka
ra77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-21, 21:00   #3
Ejje Ejje är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 32
Ok, det låter prima!

Har du även köpt till Pe-Design för att kunna göra egna broderier?

Hur funkar det att sy i teddytyg och håriga tyger? Jag ska ju ha den mest för att sy teddybjörnar på så då gäller det ju att den klarar av sådana tyger!
Ejje är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-22, 09:23   #4
GOBLIgobli GOBLIgobli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 158
Har du kikat på Singer Quantum Futura? Både sy- och brodyrmaskin och inte så värst dyr.

Jag har en sån och den verkar suverän. Har dock inte hunnit lära mig den helt ännu då jag nyligen köpt den.
GOBLIgobli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-22, 09:28   #5
Ejje Ejje är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 32
Ska genast kika! Tack!
Ejje är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-22, 09:34   #6
Ejje Ejje är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 32
Förresten, var köpte du den och vad fick du ge för den?
Ejje är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-22, 09:58   #7
GOBLIgobli GOBLIgobli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 158
Min var ett visningsex. och den var nedsänkt till 13 papp :-D.
Köpt på SymaskinsButiken i Västerås.
GOBLIgobli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-22, 13:08   #8
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Jag köpte min singer futura på nätet från Egnland. Då blev det ännu billigare:
http://www.sewingmachine-sales.co.uk/

Jag är också mkt nöjd än så länge.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-22, 13:32   #9
Ejje Ejje är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 32
Har läst om Singer och det låter som en bra maskin. Och allt finns med för att kunna göra egna broderier med hjälp av datorn (tex från ett digitalt foto)? Eller måste man köpa till något mer?
Ejje är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-22, 13:46   #10
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Citat:
Ejje skrev:
Har läst om Singer och det låter som en bra maskin. Och allt finns med för att kunna göra egna broderier med hjälp av datorn (tex från ett digitalt foto)? Eller måste man köpa till något mer?
Nja, du får med autopunch med vilken du kan göra egna broderier av enklare bilder men till foton finns det ett annat program som man får använda (köpa till). Vilket program det då skulle vara överlåter jag till andra att bedöma, jag kan inte sådant.

Själv tycker jag nog att autopunch är sådär. Stygnsättning är inte så enkelt och låter sig oftast inte göras helt automatiskt. Men jag har som sagt bara testat det två gånger. Det finns så mycket broderier på nätet så jag har faktiskt inte kännt att jag behövt stygnsätta någonting på egen hand.

Vad du skall tänka på när du köper Singern är dock att du måste ha datorn kopplad till symaskinen direkt när du broderar. Det är nämligen datorn som för över informationen bit för bit till symaskinen. Det är väl därför Singern är lite billigare än övriga maskiner. Men den kan brodera helt okej tycker jag.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-22, 16:14   #11
GOBLIgobli GOBLIgobli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 158
Jag stygnsatte en smiley-gubbe som jag ritat i paint och det blev mycket bra. Nu var det ju inget avancerat broderi och att rita i paint (inte paint shop pro) var väl inte det bästa, lite för pixliga linjer vilket inte resulterade i helt jämna kanter i maskinen.
GOBLIgobli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-22, 20:43   #12
ra77 ra77 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 50
Citat:
Ejje skrev:
Ok, det låter prima!

Har du även köpt till Pe-Design för att kunna göra egna broderier?

Hur funkar det att sy i teddytyg och håriga tyger? Jag ska ju ha den mest för att sy teddybjörnar på så då gäller det ju att den klarar av sådana tyger!
Jag har inte köpt PEdesign. Ännu kanske jag ska tillägga. Jag har hittills enbart använt de broderier som finns i maskinen.

Teddytyger har jag inte testat men fleece, frotté och jersey fungerar jättebra. Ganska tjock plast så blir det bättre än med tunn.

Makinen kostade 10 000kr när jag köpte den i höstas.
ra77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-23, 12:27   #13
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Vad gäller Brother 500D så är den helt OK som broderimaskin, om man nöjer sig emd den lilla broderytan (10x10cm). Jag hade en annan Brother-maskin med samm broderyta i flera år innan jag btte upp mig, och kunde verkligen göra otroligt mycjet kul med den!
MEN, som symaskin tycker jag inte 500D är så värst bra. Bomullstyg, gardiner etc, inga problem!! Och jättefina dekorsömmar!!
Men så fort det blir lite mer utmanande, luggig frotte, karborrband etc. blir det gärna problem. Så det beror helt på vad man har tänkt sig att sy med den! Tror ärligt talat inte att den skulle passa att sy teddybjärnar med!
Men den är verkligen behändig! Lätt som en fjäder, syr tyst...
Tänk på att broderier måste skrivas på kort, och en kortskrivare kostar bortemot 2000 om man inte köper PE Design där den ingår. (Köper man kortskrivaren separat kan man till exempel använda Embird istället.)
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons