Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-10-07, 15:50   #1
Mamarazziiiii Mamarazziiiii är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 29
Angry Storlekar? Neue mode-stil

Igår var jag ute på shoppingrunda. Provade ett antal kavajer och byxor. Köpte en kavaj storlek 40 och byxor storlek 38. Dessa storlekar stämde bra i alla modeller jag provade. Idag tänkte jag "sno ihop" en top/linne efter ett Neue Mode Stil mönster. Vilken tur att jag inte bara satte saxen i tyget utan att mäta mig först! Enligt deras måttangivelser har jag storlek 44 på överdelar (jmf med kavajens storlek 40)
Vad har ni för erfarenheter av Neue Mode Stil? Jag antar att jag ska sy den i storlek 44 som stämmer med mina mått...eller?
Tacksam för hjälp!
Mamarazziiiii är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-07, 18:09   #2
Danka Danka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 113
Jag har inte använt de mönster du nämner, men något liknande hände mig när jag skulle rita av ett mönster från Burda Easy Fashion. Jag ritade av ett storlek 34, eftersom det är vad jag vanligtvis bär, men när jag mätte mig blev jag storlek 38.

Men då förklarade Cecilia Alvthin så bra att butikerna oftast brukar sätta mindre storlekar än vad man ska ha för att sälja mer (eftersom man känner sig smal).

Slutsats: följ mönstrets mått och storlekar.
Danka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-07, 18:29   #3
Mamarazziiiii Mamarazziiiii är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 29
Tack för svaret!

Jag har letat här på forumet och hittat tidigare inlägg ang storlekar. Nu är det bara att klippa till...och hoppas att det blir bra!
Mamarazziiiii är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-08, 10:53   #4
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Storleksdjungeln borde saneras!!!
/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 19:45   #5
sy-sara sy-sara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 146
Tältsjukan...

Om jag skulle sy efter de storlekar som anges i tabellerna i t ex burda skulle jag gå klädd i tält. Men jag har kommit fram till att jag är alldeles för ärlig när jag mäter mig. Om jag mäter mig har jag enligt tabellen st. 52 men drar i verkligheten en 44 både när jag syr och när jag handlar kläder. Sy ett provplagg i den rekommenderade storleken så får du se hur mycket du behöver sy in.
Alternativt ta måttbandet runt midjan knyt och dra åt ordentligt läs sedan av... *skratt*
lycka till..
glöm inte tala om hur det gick, jag är nyfiken
sy-sara är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons