Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-05-24, 11:17   #1
Amorvincitomnia Amorvincitomnia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 6
Question Nåt att ha??

Jag har hittat en symaskin på second hand, för 700kr. Att köpa en ny har ja inte råd med, så detta kanske är ett alternativ! Jag hittar inget om den på internet, så jag behöver er hjälp!!
Det är en brother compal opus II, modell 845...
Jag vill kunna sy stretchsömmar, det är ett krav. Sen vore det plus med dubbla nålar.. Vet du nåt om denna maskin? E den värd pengarna??
Bifogade bilder
 
Amorvincitomnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-24, 13:29   #2
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Säger på en gång "jag kan inte Brother-maskiner", men det finns ett antal medlemmar på Sysidan som pratar gott om detta märke, så min slutsats är att det med största sannolikhet är riktigt bra maskiner.
Här kan du se en film: http://www.youtube.com/watch?v=ejO89TR1AzU

Om jag förstått det hela rätt så är "Compal Opus-II 845" = "Compal Opus Innov-Is 845"...

Från denna sida kan du klicka dig fram till sidor som innehåller manualer, men du måste börja med att välja: Land/ klicka på Symaskinsbilden/ välja modell, (manualerna finns inte i någon lista utan du får klicka upp varje separat modell för att se länken till manualen...)
http://www.brother.com/html/product_support/index.htm

Du kan se några sidor från manualen på denna engelska webbsida:
http://sewingonline.co.uk/instructions/compal/
(Strax under bilden på manualen finns pilar som visar höger/vänster, då kan du bläddra och bl.a. se vilka stygn som maskinen har.

Har du möjlighet så testsy på maskinen och se om det finns tillbehör till den, som pressarfötter och eventuellt instruktionsbok. Det är ju rimligt att en så pass modern maskin borde ha stretchsömmar som standard. Jag tycker personligen att 700:- är ett bra pris. Du kan ju alltid ringa till Brothershoppen och fråga vad de har för synpunkter på denna modell samt vad en eventuell service kostar.
Alternativt så hoppas vi att de riktiga proffsen ser din fråga och kompletterar med bra information.
Oavsett vad så önskar jag dig lycka till och hoppas att du kan köpa maskinen och allt fungerar!
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-24, 13:35   #3
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Har för mig att det där var en riktigt bra maskin då när den kom. Såldes på andra halvan av 80talet tror jag, men är inte säker.

Får du med instruktionsbok? Viktigt att det finns, särskilt då maskinen har en hel del olika sömmar. Har du möjlighet att testsy nåt?

Jag köpte själv en 60tals maskin på secondhand för ett tag sen, då var jag så fräck att jag pluggade in kontakten och provkörde lite.

Funkar allt som det ska så tycker jag inte 700 låter som ett överpris direkt.
Att sy med tvillingnål klarar det flesta maskiner.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-24, 14:27   #4
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Jag tycker också att det är viktigt att du får provsy den på plats med dina egna svåra tyger (jeans + tunna, silkiga + trikå). Du kan ganska säkert inte få ta maskinen på öppet köp.
Ett problem med äldre symaskiner är att kretskortet kan vara skadat. Ibland kan en reparatör inte få tag i ett nytt. Kolla med Brother hur det ligger till på den fronten!
Om allt är väl så tror jag att det är ett kap.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-24, 16:30   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag skulle inte köpa symaskin på secondhand sådär, utan garanti och utan möjlighet att provsy och utan att ha fått service.

Men om du vill köpa, se till att lägga ner minst 30 minuter, gärna mer på att provsy på samma sätt du kommer använda den, med samma sömsmån, samma söm, samma allt... Testsy på bredaste sicksacken också, då ser man om maskinen är rätt inställd. (dvs problem kan ofta vara hoppstygn isåfall)

Om du inte får provsy, så tycker jag det inteär värt det.

Man kan hitta symaskiner för ungefär samma pris i en butik med garanti och service utförd.

Om det är secondhandsbutik/loppis mfl, så 700 kr i saftigaste laget, faktiskt. 100-200 är mer bruklig pris då.

När jag jobbade på secndhand så tog jag på mig jobbet att gå genom symaskiner som säljs och jag satte prislapp på max 200 kr och då är det en fungerande maskin.

Om de säger att höga priset beror på att den blivit servad, begär kvitto då eller referens. Det räknas inte att någon amatörnisse pillat lite på den. (som jag hehe) Begär också möjlighet att returnera inom 1 år om problem uppstår (eller liknande). Detär ju trots allt hög pris, i nivå med sybutikers beggade, eller ja det kostar väl minst 1000 kr där, men men steget är inte stor.

EDIT:

Jag är hård eftersom jag har åkt på den nöten. Haft 3 beg symaskiner som gett upp.. t.ex. har de varit väldigt hårt använda och var på "sista" innan de gav upp. Och liknande saker. Därför är det bra att ha garanti och så. Därför köper jag inte utan garanti nu.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-25, 00:25   #6
Amorvincitomnia Amorvincitomnia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 6
Tusen tack för alla bra tips o kommentarer!!!
Jag köpte hem symaskinen på öppet köp över helgen.. I lugn o ro inser jag att lådan med alla tillbehör saknas (pressarfötter, klippverktyget och verktyget man syr fast knappar med. Egentligen tror jag inte att jag kommer använda dessa, men kanske kan pruta lite då.. Jag har testkört den o verkar supergo! Raksöm o sicksack fattar ja helt. Men övriga sömmar e svåra att veta, manualen jag hittat på internet e på engelska, med svåra termer.. Så förstår inte om det finns nån stretchsöm! Fattar ni?
Sen e ja lite lost, ja måste väl köpa till pressarfötter, o är det då olika fötter till olika märken?
Tack igen hörrni!
Bifogade bilder
 
Amorvincitomnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-25, 06:07   #7
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Tänk på att pressarfötter är dyra. Dom brukar ligga på runt 200 kr för dom billigaste och sedan är det uppåt. Lite billigare kan du komma undan om du köper från USA eller England.
Du kan ju testa och se om dom du har passar.
Undrar inte om du ska ställa in nummert på sömmen, så sys den sömmen. Vilken söm du ska sy ska synas i rutan.
När man kommer på det brukar brother vara mycket enkla och logiska att att ställa in. Jag skulle gissa att du ska trycka pådom runda knapparna i mitten för att ställa in vilka stygn du vill sy.
Bokstaven talar om vilken pressarfot du ska ha.
För att sy knapphål behöver du knapphålsfot.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-26, 22:51   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det blir jättedyrt om du skall ersätta allt som saknas. Tyvärr. Allra dyrast i sverige men även om du köper no-name saker blir det pengar till slut om man ska ha många.
Synd att det saknas grejer.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons