Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2004-09-11, 18:30   #1
linaloviza linaloviza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 145
Hjälp med översättning av engelskt stickmönster

Tänkte börja sticka efter något mönster av Sarah Dallas, men eftersom jag är nybörjare att läsa mönster på svenska blir det ännu lite klurigare på engelska. Vore jättetacksam om någon kunde hjälpa mig:

"Row 1: k2, pl, k2"

"Neck trim: Pick up and knit 91 sts around front necks. Next row: bind off 5 sts, *sl st on right needle back to left needle, cast on 2 sts, bind off 7 sts, rep from * to end. Fasten off."

Det är alltså forkortningarna jag inte riktigt har klart för mig, vill bara känna mig säker innan jag sätter igång.
Är det förresten någon dom stickat något ur "Vintage Knits"?

/Lina
linaloviza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-12, 00:08   #2
HankOlsen HankOlsen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 58
Jag har stickat lite med engelska mönster för ett tag sedan och jag kan hjälpa dig med en del iallafall...

k2 = Knit 2, dvs 2 st räta
pl = Purl, dvs avig
sts = Stitches, dvs maskor
* X * = upprepa vad som står mellan stjärnorna

Sen är jag lite mer osäker, men jag tror att:
Cast on = lägga upp nya maskor
Bind off = minska
sl st = slip stitch, dvs lägg över den på högerstickan utan att sticka den

Hoppas det är till någon hjälp!
/H
HankOlsen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-12, 00:18   #3
HankOlsen HankOlsen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 58
jo, fasten off betyder att avsluta. dvs dra tråden genom resterande maskor och fäst den.
HankOlsen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-12, 09:33   #4
Miao Miao är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 285
http://www.garnstudio.com/ordlister/eng.htm