Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-08-07, 17:10   #1
JoCarinaWolff JoCarinaWolff är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 222
Undertråden kryper fram

Vad gör jag för fel?? Broderar på en Janome 11000, och syr nu på ett vanligt bomullstyg (typ lite stadigare lakansväv). Har pressarfoten inställd på 2 som det står, har två lager stryka-på underlägg, och två lager stickvlies/tjock. Har bytt till ny nål (blå). Men ändå så kryper undertråden fram på framsidan av broderiet.
Har inte haft detta problem tidigare, fast då har jag inte sytt i samma tyg förstås.
Något tips om vad som kan vara fel.
JoCarinaWolff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 17:32   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Du behöver troligtvis släppa lite på trådspänningen. Samma fenomen brukar jag ha när jag broderar med mörka färger, speciellt svart och mörk blått
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 17:35   #3
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
DEt beror på at trådspänningen har blivit för hög på övertråden. Det kan bero på att tråden har fastnat någon stans trä om maskinen och kolla att den är rätt. Om inte detta hjälper gå in och sänk trådspänningen. Jag har min på 1,2 ungefär. prova
dig fram jag har också 11:an
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 18:21   #4
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Jag fick ett jättebra tips av en snäll medlem på sysidan förra våren, och en beskrivning finns på länken:
http://moonlighting.homestead.com/Tension.html
Man tar alltså ur spolkapseln och vrider ett kvarts varv till höger på skruven. Det gjorde en otrolig skillnad.
Det kan dessutom skilja väldigt mycket beroende på vilken undertråd man har. Jag hade en period tunnaste Brother-tråden, och då blev jag tvungen att ta ut och vrida tillbaka denna skruv, eftersom det plötsligt blev för lite undertråd på undersidan istället... sedan bytte jag till RobinsonAntons undertråd... och då kröp det upp undertråd på ovansidan igen... återigen fick jag reglera detta i undertrådskapseln.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 19:50   #5
JoCarinaWolff JoCarinaWolff är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 222
Var tvungen att göra en akut utryckning och köra grannen till sjukhuset därför är jag sen att svara.
Tack för alla goda tips/råd.
Vad jag undrar Ann-Kristin med trådspänningen, du skriver att du har den på 1,2. När jag går in på "set" och väljer fliken maskinbroderi så kommer trådspänningen upp. Min står på Auto, och trycker jag på -knappen så blir det -1 och på +knappen +1 (osv) hur gör du för att få din på 1,2?? Eller är jag på fel ställe och ändrar??
Jag ställde den på +2 och det blev rätt ok, men då har jag väl höjt trådspänningen om jag förstår det hela rätt, eller?
JoCarinaWolff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 20:58   #6
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
När du går in på set och väljer broderi delen kan du bara minska eller öka ner till ett visst mått
som blir max - 5. Detta är 1,6 Och det är det minsta du kan ha satt som standard.Sedan om du vill minska mer på varje enskilt broderimönster gör du så här.
Du hämtar ditt broderi som vanligt. det finns 4 upp ner höger vänster pilar och 2 rader med andra knappar. i den högra raden ,2:a knappen ,ovanför x
betyder trådspänning, där sätter du trådspäningen för just detta broderiet detta lagras inte i minnet du får sätta om det för varje gång du hämtar ett nytt broderi
när du ändrat ett värde i någon inställning så tryck på reg eller ok i detta fallet. här kan du stega vidare från dom andra 1,6 till 0,0. + 2 höjer trådspäningen-
Det fungerar som så att det är en balans mellan övertråd och undertråd. om undertråden är mycket tunn så skall du minska övertrådens spänning så den inte drar upp tråden. däremot om du har kraftig undertråd så behövs det öka påtrådspänning .
När undertråden kommer upp då är det övertråden som drar upp den minska då även ett tunnare tyg behöver mindre trådspänning.
Jag har min på .
vävstygn 1,2-1,0
satin stygn 1,0-0,8
running stitch 0,8 ibland ännu mindre
En stadig linneväv klarar hårdare trådspänning än ett tunnt tyg.
Börja skriv upp vad som blev bra för olika stygn och vävar då lär man sig lite vad maskinen skall ha.

Om du trycker på en inställnings knapp och vill gå ur utan att rgistera nåt tryck x som är utgång.
hoppas du får en överblick i vad jag menar fråga vidare annars.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 21:20   #7
JoCarinaWolff JoCarinaWolff är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 222
Tack - nu förstår jag!!!
Ska även börja anteckna för de olika tygsorterna vad som fungerar.
Tänk vilket bra forum där det finns snälla människor som kan och vill hjälpa en nybörjare.
All heder till er.
JoCarinaWolff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-11, 17:30   #8
JoCarinaWolff JoCarinaWolff är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 222
Plockade fram en kortare text och broderade den med olika stygnspänning för varje bokstav. Hittade rätt knapp med hjälp av "Teknikfreek" så jag kunde ställa in stygnspänningen Men det blev ändå inte bättre. Tog då och nappade på Gunilla Hultins tips (se länk ovan i hennes inlägg) om att skruva på underspolen - och vips så blev allt perfekt!!!!
Jag är så glad igen
Borstade samtidigt rent i spolarhuset och det behövdes. Trots att jag bara haft maskinen och sytt i ca 3½ månad så var där fullt med ludd. Så lite borttagning av ludd, inställning, plus skruvandes gjorde susen.
Nu kan jag sy presenten jag höll på med - en "En kul....påse" som min kusindotters son ska få till sina spelkulor. Det är en design av Gunilla H. från hennes hemsida och är såååå fin! Tack för den Gunilla.
JoCarinaWolff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-11, 17:59   #9
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Vad "kul" ! Och vad bra att det där med undertrådskapseln fungerade för dig också.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons