Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-01-24, 01:00   #1
jjabba jjabba är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 6
Question Söm för att skydda tygkant mot trådning/trisp?

Hej, Jag har just sytt ett kostymfodral. De två tygbitarna har jag sytt samman med en raksöm. Nu vill jag vill skydda kanten från att trispa/tråda upp sig. Vilken söm ska jag använda till det, en vanlig sicksack?

Min symaskin är av en billigare modell och har inte overlocksöm vad jag känner till. (Singer 4205)

Tacksam för svar.
jjabba är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-24, 07:37   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Du kan använda zigsack.

Andra alternativ är fransk söm (fungerar bäst i tunnare tyger). Du syr sömmen först med så att sömmen kommer på framsidan klipper bort så att sömmen blir jättesmal. Styk sömmen och vik in den och sy en söm på baksidan.

Du kan även kanta sömmen med skrådremsor i tunt tyg.

Vika in sömmen och sy med raksöm.

Det ytterligare flera andra alternativ.

Allt beroende på hur du vill att baksidan ska se ut.

Är det inte sä noga är det enklast att zigsacka.

Dom flesta symaskiner brukar ha en fuskoverlock, den brukar se ut ungefär så har /_/_/_/. Raksömmen ska vara längst in tyget och snedstygnen mot kanten. Denna söm kan också fungerar.

Det bästa är att prova på en skräp bit och se vad som blir snyggast i ditt tyg.

Senast redigerad av bila den 2013-01-24 klockan 08:09.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-24, 18:33   #3
jjabba jjabba är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 6
Tack för redogörelsen.

Jag tog en titt i min symaskins manual och det visade sig att den har en sorts "overlock" söm trots allt! (Kanske är det den du menar när du skriver om 'fusk'-overlock?)

Jag testade att sy lite med den, men då uppstod en ny fråga.

Såhär gör maskinen:
1. tre/fyra stygn
2. hopp till vänster, ett stygn,
3. hopp tillbaka åt höger
4. tre/fyra stygn
5. hopp till vänster, ett stygn,
6. hopp tillbaka åt höger
7. tre/fyra stygn
o.s.v.

Jag spelade in en liten film:
http://www.youtube.com/watch?&v=Z7PMgbyh_00

Hur ska jag sy men denna söm? Ska kanten på tyget vetta åt höger eller vänster när jag sitter och syr som på filmen?

Ska både stygnen till höger och vänster gå genom tyget eller ska ett av stygnen ligga precis utanför kanten?
jjabba är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-24, 19:21   #4
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Det låter som det är osynlig fållsöm du beskriver. En overlocksöm är ungefär spegelvänd. Men har man redan sytt en raksöm så ser jag ingen anledning till att använda overlocksömmen, utan då kan man lika bra använda sicksack. Beroende på hur tyget beter sig kan det vara svårt att få en bra sicksacksöm i kanten så ibland är det bättre att sy sicksack en bit in från kanten och klippa ner den efteråt. Har du en pressarfot för "overlock/överkastning" så kanske den även går att använda för sicksack om man ställer in stygnbredd och nålposition så att nålen inte slår i pressarfoten.

"Fusk"-Overlocksömmen är speciellt bra i strechiga material eftersom den tål mer sträckning än en raksöm där tråden kan gå sönder.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-24, 19:43   #5
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Skickar med en bild. Jag gjorde ett prov på en lapp och la i skannern. Hoppas den svarar på din fråga. De sneställda ska vara längst ut och "raksömmen" längst in på tyget.
Namn:  Fuskoverlock138.jpg
Visningar: 3886
Storlek:  94.7 KB
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-24, 22:07   #6
jjabba jjabba är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 6
Tack igen, kul att folk är så hjälpsamma här på forumet!

Om jag tittar på din scannade bild Birgit och jämför med hur min maskin syr ( http://www.youtube.com/watch?&v=Z7PMgbyh_00 ) så borde jag alltså ha kanten på tyget åt vänster. Eller hur?

Enligt manualen till min symaskin ska man ha den "vanliga" pressfoten när man syr den söm som jag använder på filmen. Den är bred nog för att nålen ska kunna hoppa fram och tillbaka.

Till sist bara, ska jag sy så som din scannade lapp så att hela sömmen är på tyget, eller ska jag låta snestygnen gå ut över tygkanten? (Jag har gott om plats för sömmen då jag klippt tyget med en generös marginal.
jjabba är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-25, 00:05   #7
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
När jag sydde på min symaskin använde jag min vanliga pressarfot.
Du du kan göra vilket du vill. Det kan vara lättare att sy lite in och klippa eftersåt. Speciellt om man är nybörjare och har lite svår att få det exakt. Du kan också skippa raksömen och sy ihop den den sömmen. Den sömmen fungerar också bra i trikåtyger.
Men den fungerar också bra att kasta sömmar med.
Ett annat alternativ är trestegs zigsack. Hela tiden gäller det att prova vad som är snyggast i just det tyget och det plagget. Så testa på lappar och stryk gärna dom, så att du ser det färdiga resultatet.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-25, 02:26   #8
jjabba jjabba är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 6
Jag fick till det tillslut.
Carl M hade helt rätt i att sömmen jag syr på min film är spegelvänd jämfört med overlocken. Jag tog en extra titt i symaskinens manual och insåg att jag hade ställt sömnadsvalsratten på fel söm. Efter att jag bytte till det som var overlocksömmen på riktigt så blev det mycket enklare. Då kunde jag sy med tyget på vänster sida om symaskinen och kanten jäms med pressfotens högra sida.

Tack igen för tipsen!
jjabba är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
fransa, overlock, trisp, tygkant

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons