Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-02-18, 11:01   #1
Nette Nette är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 9
Brodera på t-shirts

Jag skriver inte så ofta här men läser desto mera. Nu har jag ett problem som jag hoppas få hjälp med. Jag tycker om att brodera på t-shirts och andra kläder men när jag broderar på t-shirts så vill tyget gärna dra sig i bågen. Trots att jag använder påpressbart mellanlägg och vanligt mellanlägg och fixerar runtom motivet så drar det sig och konturerna kommer fel. Kan någon hjälpa mig och tala om vad det är för fel jag gör eller kanske komma med lite tips och råd om hur jag ska göra...
All hjälp är enormt välkommen
Nette
Nette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-18, 11:07   #2
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 235
Jag brodera ofta på t-shirts och det brukar gå bra, iblad blir det små hål runt broderiet men tyget brukar inte dra sig. Jag har hör talas om en fixeringsspray som gör tyget "hårt", som man sprayar på efter att man satt fast tyget i bågen. Sprayen försvinner efter ett par timmar och man behöver inte tvätta bort det. Men jag har aldrig prövat, försök få tag på det kanske. Malin
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-18, 19:36   #3
christel christel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 299
Hej !
Jag har broderat en del på T-shirts och har nu på sista tiden inte spänt tyget i bågen direkt .
Jag har spänt rivbart mellanlägg i bågen och strykit mellanlägg med klister på på tröjan . Sedan har jag nålat fast tyget på bågen , då slipper man märken från bågen på tröjan och så sitter det bättre . Har du fixknapp på din maskin så fäst tröjan med det .Se bara upp så att du sätter fast tröjan rakt och lagom spänt och utan att nålarna hamnar i motivet .
Det brukar fungera bra för mig ,
Hälsningar Christel
christel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-18, 22:33   #4
Patrik Patrik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 9
Prova att spänna fast t-shirten med rivbart mellanlägg under och en vattenlöslig plast över (Dissolve-A-Way) som finns i din Husqvarna Viking butik. Hoppas det funkar.
/Patrik
Patrik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-20, 05:00   #5
Nette Nette är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 9
Hej och tack för svaren om t-shirtsproblemen.
Jag har använt påpressbart mellanlägg, rivvlieselin och fixerat tröjan i bågen men den drog sig i alla fall. Till slut blev jag desperat och tog vanligt vliesline som man har i kragar o d. Tänkte att det kommer aldrig att gå att riva efteråt. Men det gick jättebra. Motivet blev perfekt.
Kram Nette
Nette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-21, 19:21   #6
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Några råd för att brodera på t-shirt

Hej jag har broderat en del på t-shirt.
- Använd t-shirt av god kvalitet. Undvik t-shirt med lycra de töjer sig för mycket.
- Använd strechnål 90 med st 75 går tråden lätt av.
- Det går att avända både broderitråd och vanlig sytråd till att brodera på t-shirt.
- brodera inte avanseranse bilder ,utan nöj dig med texter och enklare logot˙pes. Med för avanserande bilder blir lätt konturerna förskjutna pga att tyget är så töjbart.
-Spänn inte tyget för hårt då upp står lätt hål vid sidan av broderiet om tyget är för hårt spänt.
Jag spänner med ett mellanlägg broderiramren som jag sedan värmer bort med strykjärn.
Det heter Thermogaze. jag har beställt det från Swelogent. MVH Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons