Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-02-02, 17:24   #1
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Några funderingar angående Bernina.

Hej! Är ny medlem som hittat sidan av en tillfällighet. Har läst diskussionerna som varit och kommit fram till att många broderar på husqvarna maskiner. Själv har jag sedan 5 år en Bernina 180 med Costomizer/Designer v 2.0 program till.Har inte haft tillgång till så mycket support, har försökt lösa problemen på egen hand.
Skulle tycka det vore kul att komunisera med någon som har samma maskin. Har några funderingar som jag gärna vill drifta.
1. Bilder och texter jag själv gör funkar oftast bra. När jag hämtar bilder på nätet blir konturlinjerna ofta förskutna.Vad gör jag för fel? 2. Finns användarhandboken på svenska numera?
3.Tillsist vill jag ha tips på hur jag spänner tyget riktigt bra i ramen. MVH Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-10, 15:12   #2
Solveig Solveig är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2003
Inlägg: 2
Hej!
Det var ju kul att det finns någon mer än jag som har en Bernina. Jag har själv funderat över att skriva ett liknande upprop.De flesta verkat ju ha Janome eller Husqvarna.
Jag har liksom du en Bernina Artista 180 som jag köpte för mer än fem år sedan.För ett par år sedan så uppgraderade jag dataprogrammet och har idag designer v3. Jag är helnöjd med min Bernina.Att det blev just en Bernina berodde nog mest på att jag redan hade en som jag hade haft i mer än 25 år. Jag hade i stort sett använt den dagligen och det var aldrig några problem med den. Sen tyckte jag att dataprogrammet var smart, eftersom det mycket liknar wordprogrammet. Även om jag har haft min maskin länge, så är jag inget proffs. Har inte gjort så många egna bilder. Det är däremot något som jag skulle vilja lära mig mer om. Så, tyvärr så kan jag inte hjälpa dig med frågan.När jag uppgraderade mitt program så följde det med en CD skiva som beskriver många moment på skärmen. Helt suveränt! Någon svensk version av instrukionsboken har jag inte heller sett. Något knep för sybågen har jag inte heller. Håller med om att den ibland kan vara "kinkig". Att lägga ut den på ett slätt underlag är det bästa jag har kommit på. Mitt tips är att du tar dig till symässan i Sollentuna om någon vecka. Där är de alltid så trevliga och hjälpsamma. Sen blir man frestad att köpa nästa version!!!

/Solveig
Solveig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-11, 19:33   #3
BOBO BOBO är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 62
Hej
Jag är också ny medlem på sysidan.Kul att se att det är några fler som har Bernina, vi verkar inte vara många, men jag är väldigt nöjd med mina maskiner. Jag har Bernina´s Deco 600 som enbart broderar, har även Bernina 1630 och en overlock.
Angående problemet konturer som förskjuter sig verkar ibland bero på hur man spänner fast tyget, det får inte var för hårt eller för löst spänt.
Gunilla
BOBO är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-13, 07:37   #4
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Kul med flera Bernina ägare.

Hej igen! Vad kul med flera som syr på bernina.Själv har jag 4 Bernina maskiner.
Självklart skall jag till syfestivalen.
Angående uppgraderingar så har jag en äldre modell av Artista 180. Till nyare modeller finns uppgraderinar på Berninas hemsida. Dock inte till min, men jag har fått hjälp av Kent på bernina i Göteborg.Uppgraderingen skall komma med posten idag. Återkommer om hur det går.
Användarhandboken finns tuvärr inte på svenska.
Ett bra tips om att spänna ramen finns på Mamsell
Matildas Manufakturs hemsida. Jag hittade dit via länk från sysidan. Jag har hela tiden trott att man skall spänna så hårt man kan. Kanske det är så att lagom är bäst jag skall prova.
Jag gör mycket texter och logotyper till föreningar och företag. Har inte köpt några disketter med färdiga broderier alls utan gör egna bilder eller hämtar på nätet. Kommer hela tiden på nya finesser i programmet trots att jag använt det i mer än 5 år. Hej så länge.
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-13, 11:20   #5
Patrik Patrik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 9
Citat:
BOBO skrev:

Angående problemet konturer som förskjuter sig verkar ibland bero på hur man spänner fast tyget, det får inte var för hårt eller för löst spänt.
Gunilla
Hej!
Om man gör egna mönster i ett designprogram ska man tänka på att lägga konturerna lite innanför mönstret. När maskinen broderar ut mönstret så drar det ihop tyget något. Detta kanske inte stämmer på alla tyger/mönster/maskiner men ett tips på vägen i alla fall.
Patrik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-21, 09:15   #6
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Hittade denna gamla diskussion efter en Google på Bernina 180. Bra, för jag har ett par frågor:
Finns det trådklipp på denna maskin om den har några år på nacken? Ser att 185-modellen har det, men har svårt att hitta info om 180.
Är det riktigt att det finns nålträdare som tillbehör till denna makin om det inte redan sitter på?

Hoppas på svar!
Åsa
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-21, 10:23   #7
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Upptäckte en sak till:
Vad är det egentligen för mönsteryta på en 180 med några år på nacken? Har hört om 145x250 mm eller därikring, men det kanske inte gäller den gamla brodermodulen? Har för mig att det finns en förutom den 4 MB som det står om för Artista 185. Kan någon berätta mer? Vad ska det stå på modulen, (vilken version) för att den ska klara denna yta?
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-22, 06:44   #8
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Ramstorlek

Största ramen som jag kan användä på min artista 180 är 15,5x20. Det finns nålpåträdare men inte trådklipp. mvh Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-22, 07:22   #9
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Tack för svaret Bibbi!
Efter mycket läsande kom jag fram till att det nog var 15,5x20 som gällde på de "gamla" makinerna. Bra att få det bekräftat!
Nålpåträdare har blivit något jag har svårt att tänka mig att vara utan, så det var skönt att höra!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-22, 15:53   #10
dianno dianno är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 145
Smile bernina

hej! jag har en bernina deco 500 sen 3 år tillbax den har funkat bra med allt även med ramarna då jag kommit på att man kan lägga remsor av skumgummi tvättlappar på kanten av ramen och det har hjälpt till att hålla tyget stilla i ramen, det enda jag haft lite bekymmer är när min nålpåträdare blev lite sned när jag var lite för ivrig att trä på tråd men det löste jag genom att sätta på en lös nål på påträdaren och sedan fästa nålen hållaren och sen så var de bara att försiktigt pilla hållaren till rätta(metalldelen)
enda anledningen till att jag köpte en nyare och dyrare maskin(husq D1) är att den har större brodyryta, berninan har bara 10x10cm. Jag har inte ägt något program till bernina men däremot så köpte jag ett kortläsar paket från vikant i USA som heter ultimatebox och den funkar jättebra ihop med bernina maskinen och jag har köpt till husqvarnas customizing och digitizing program som jag använder till båda maskinerna och jag har aldrig haft några problem med att konturerna förskjuter sig. anne
dianno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-22, 19:32   #11
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Vilket bra tips om hur du fixade påträdaren!!! Tack för det!!!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-26, 13:30   #12
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Bernina 180

Hej Åsa! Har jag förstått rätt när jag misstänker att du skall köpa en begnad Bernina 180?
Trots att maskinen inte är riktigt färsk på marknaden så kan inte jag tänka mig att byta.
Jag har både designerprogram och cps program till min.
Sedan jag uppdaterade min 180 till version 2.03 har jag nästan broderat bekymmersfritt i ett halvår. Uppgraderingen fick jag gratis från bernina när jag rinde och pratade med dom.
Jag hoppas att jag kan besvara om du har fler frågor.MVH Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-27, 19:29   #13
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Japp, jag ska köpa en begagnad Bernina 180. Den har 1 månad kvar på garantitiden, så jag kommer nog att lämna in den för en grundlig översyn det första jag gör.
Egentligen väntar jag på en Brothermaskin som ska komma hem med en kompis från USA, men det har kommit saker ivägen så den dröjer. Och jag ville ha en maskin med större broderiområde än de 11x11 jag har idag, så den här Berninan blir bra "så länge". Se'n får jag väl se vilken maskin jag trivs bäst med och sälja den andra (Haha, alla som känner mig vet att det är en värdelös "ursäkt". Jag säljer inte, bara köper mer!).
Vad bar att veta att det finns några att fråga här! Utländska forum i all ära, nog är det skönt att kunna använda sitt eget språk!!

Åsa
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-26, 11:27   #14
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Det följde inte med någon användarhandbok till min maskin så jag bad min mekaniker att ta hem en. Den var inte billig (340 kr tror jag det var med frakt, men han tog bara 200 kr för service och rengöring så...), men den vara faktiskt på svenska! Jag såg att några undrat tidigare.
Detta var bara symnaskinsdelen. Broderimoduldelen kostar väl några hundralappar också antar jag, men jag tänkte inte på att be om den. Jag klarar den biten bättre än alla syfinesserna!!!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-26, 13:42   #15
modestyblaise modestyblaise är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 41
Autodesigner??

Här är ännu en lycklig Berninaägare. Har haft min artista 165 i drygt två månader och är fortfarande förälskad. Finns det någon mer som använder sig av Berninas egna program. Jag köpte Autodesigner V4 till min, men börjar (redan!) fundera på att uppdatera till designer plus. Autodesigner är oerhört smidig i stygnsättningen, den gör allt själv, men jag känner att man kanske vill göra lite mer pilljobb än man kan göra i Autodesigner. Någon som har erfarenhet??

Anledningen att det blev Berinna för min del var att man kunde koppla den direkt till datorn redan i de "lägre" prisklasserna. (om man nu kan prata om låga prisklasser......)
modestyblaise är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons