Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2003-12-19, 11:52   #1
Bambilina Bambilina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 40
Smile Vilken maskin?

Hej är ny på detta forum sen i går.

Sydde en del i min ungdom, men den maskien som jag köpte då och fortfarande har kvar fungerar inte som den ska.

Har nu blivit intresserad av att kunna både sy "vanliga sömmar" och att kunna brodera på maskin.

Tänkte fråga om jag kan få några råd ang maskin som man kan köpa? Vill ju väldigt gärna ha en sån där "värsting" men eftersom jag nu inte vet om mitt nya intresse kommer att bestå så ska man väl vara lite försiktig med vad man lägger pengarna på.

Tack på förhand

Bambilina
Bambilina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-12-20, 01:25   #2
tl_8787 tl_8787 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 75
Smile

Jag har precis köpt en Husqvarna Rosen och är jätte nöjd. Den har många nytto- och dekorsömmar och broderar jätte fint. Det går att köpa till en broderibåge i st 170x100 och göra lite större broderier om man vill. Det går även att hitta på lite egna sömmar eftersom maskinen har minnen. Den ser ju snygg ut också och har många roliga knappar att trycka på =). Husqvarna har även en enklare broderisymaskin som heter Iris, ibland finns det ju bra begagnade maskiner hos symaskinshandlaren.

Visst vill jag också byta upp mig till en Husqvarna Designer om några år om intresset består.

Lycka till!!
tl_8787 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-12-22, 22:55   #3
ChessMan ChessMan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 305
Jag vill osså börja sy igen !!!

Hej jag har idag varit och tittat på Husqvarna Rose och Viking Platinum Plus. Jag lutar åt Plus.
Med stora ögon och öron lyssnade jag och lärde av det de visade, vilka grejjor!!!
Jag vill definitivt ha hela programvaran för att designa egna bilder!
Jag är i grunden mediautbildad, webbdesigner, fotograf, bildredigerare, mm mm och känner att detta var verkligen något som tände mig.
Nu har jag hittat hem.
Alla rekomendationer är välkommna, då jag funderar på att starta eget.

Ha dé allesammans hoppas vi får många roliga och bra diskutioner tillsammans.
Eliza
www.chess-design.com

Senast redigerad av ChessMan den 2003-12-30 klockan 08:49.
ChessMan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-12-22, 23:09   #4
Bambilina Bambilina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 40
Hej!

Vad roligt att höra att du har varit o tittat. Jag var oxå och tittade på en Janome Memory Craft 10001 som skulle kosta ca 45.000:- Sen fanns även Memory Craft 9500 som kostade ca 16.000:-

Vad skulle du få ge för Viking Platinum Plus?
Hm nybörjare på det där med maskinerundrar jag om Platinum Plus bara är en brodermaskin eller om man även kan sy vanliga sömmar på den?

Ps Vilken söt katt du har.

Bambilina
Bambilina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-12-22, 23:16   #5
ChessMan ChessMan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 305
Jag kommer att sy och broderar på den.
19,900:- för att vara eksakt, kommer ej ihåg vad som ingick tyvärr.
14,000:- för alla program.
Jag tittade även på Designer 1 men det blir för mycket tycker jag till att börja med.´

//Eliza

Senast redigerad av ChessMan den 2003-12-30 klockan 08:50.
ChessMan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-12-25, 12:30   #6
Nina Nina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2003
Inlägg: 17
Brodermaskin

Hej på er!

Vad kul att ni har blivit intresserade av maskinbroderi. Min första brodermaskin var en Huqvarna Orchidea. Den var verkligen superbra men jag ville göra lite större broderier. Köpte då en Designer 1 och behöll min Orchidea för jag viste inte om jag skulle tycka att den var lika bra. Nu kan jag bara säga att den är värd vart enda öre och mycket enkel att göra broderier med. Jag vet att det är mycket pengar på en gång men jag tog min på avbetalning. Har köpt de olika mjukvarorna efter hand. Tror att de har erbjudande nu så man får Customizing Plus till på köpet. Jag har inte ångrat mig en sekund. Bor ni i närheten (Stockholm) får ni gärna komma till mig så ska jag visa er hur den fungerar. Lycka till med ert val av maskin!

Nina
Nina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-12-25, 21:08   #7
ChessMan ChessMan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 305
Nu när jag var och tittade fick man en 16 timmars utb. med på köpet av maskin och programvaror. Det är bra tycker jag.

Jag skall till stockholm den 3:e jan på kattutställning på Sollentuma mässan, men jag vet inte om jag har tid till att åka iväg något tyvärr. Är det någon skillnad på kvalite på brodderi mellan huskvarna plus och designer? Jag tror de kan göra lika stora brodderier.
ChessMan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-12-26, 20:28   #8
Nina Nina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2003
Inlägg: 17
Brodermaskin

Hej Eliza!

Jag tror inte att det är någon skillnad i kvalitet på broderierna vare sig du väljer Platinum Plus eller Designer 1 eller 2. Visste inte att det gick att brodera med Mega bågen på Platinum Plus. Verkar vara en prisvärd maskin.

Såg att du efterlyste någon stans att köpa tyger. Har du provat stoff och stil? Många är helt OK.

Vad är det för katt du har? Har själv en grå halvperser som heter Felice. Hade mamman ( vit helperser) som smet ut och parade sig med grannkatten, men tyvärr blev hon sjuk för ett år sedan så vi fick ta bort henne. Har aldrig varit på någon kattutställning men får jag tid över kanske jag åker dit.

Ha det bra! / Nina
Nina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-12-26, 21:21   #9
ChessMan ChessMan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 305
Ja men kom till mässan !!

På kattutställningar får man mycket insperation till sina broderier och till sömnad.
Ni förstår inte vad mycket det finns i kattvärlden för de som ställer ut.
Sedan är det ju väldigt kul med alla fina katter också.
Kolla in denna länk så får ni se ex. på allt man kan köpa till sina katter.

http://janitasdesign.com

Jag har en Colurpointperser och två huskatter korsning med skogis.
Vart hittar jag stoff och stil?
ChessMan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-12-27, 11:30   #10
Nina Nina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2003
Inlägg: 17
Hej Eliza!

Här är stoff och stils hemsida. http://www.stoffochstil.se

En del tyger är lite tunna tycker jag men mycket är bra. De har även billiga dragkjedjor som jag använder när jag syr kuddar och klär om möbler. De håller faktiskt. Ha det!
Nina
Nina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-12-28, 11:57   #11
Katri Katri är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 17
Jag har en Pfaff Creative 1475 CD med datordel. Det är en jättefin maskin, men jag har inte använt den så mycket till broderier. Det här med maskinbroderi är alldeles nytt för mig, jag har inte tyckt att det är fint förut... Hoppas att jag inte trampade någon på tårna nu!!

Senare, nästa år, när jag sytt klart de täcken jag har på gång och broderat klart de broderier jag har börjat med, ska jag sätta mig ner och ha en "prova-på dag" med min maskin. Det är på tiden, jag har haft den i tio år och inte broderat ett stygn! Har jag missat något, tro?
Katri är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-12-28, 18:38   #12
Ankungen Ankungen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2003
Inlägg: 288
Janome

Hej!

Jag har under hösten köpt min broderimaskin och istället för att köpa en maskin som kan allt så köpte jag två, den ena för att sy på och den andra som bara kan brodera. Tillsammans blev det som en bättre kombinerad maskin. Jag tror att bara Janome har maskiner endast avsedda för broderi. Mitt hopplock blev i alla fall en Janome QC6260 och en Janome MC300E och det motsvarar prismässigt en Janome MC9500.

Annika
Ankungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons