Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-11-18, 15:49   #1
avslutad150727 avslutad150727 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 18
Question Korsettklänning

Hej!

Jag ska sy en korsettklänning, med volanger i kjoldelen och skenor i livdelen.. frågan är hur detta kan lösas ihop. Blixtlås eller snörning(helst snörning) mitt bak på livdelen, men på kjoldelen blir det svårare.. Det blir inte snyggt med volangerna, man måste ju kunna ta av sig klänningen och det blir svårt om det bara är snörning eller blixtlås till midjan. Den ska nämligen sitta i midjan.. någon som har något förslag?
Tacksam för ALLA svar!!
avslutad150727 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-18, 15:58   #2
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag skulle nog lösa det på följande sätt:
Mitt fram - planschett av normalländ, men knoppsidan har kanske 20mm överhäng; alltså mittframstycket förlängs 2cm och planschetten får då sitta en bit in (2cm).
Höger och vänster sida är hopsydda en bit nedanför planschetten. Överhänget ser till att det inte blir glipor genom vilket kropp/underkläder tittar ut.
Bakstycket - snörning HELA vägen, men från midjan och neråt ligger en flärp som skyler kroppen.

Alterantivt (fram) - dolt blixtlås nedanför planschetten.

För att få en snygg klänning skulle jag definitivt ha skenar (spiral) hela vägen. Ev skulle jag kunna tänka mig ett antal som slutar där en korsett normalt slutar.
Fodret får du läsa, kanske det ska vara 2-delat foder med korsettfoder upptill och ett lösare foder i acetat nertill. Skenorna får då gå i kanalband.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-18, 16:13   #3
avslutad150727 avslutad150727 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 18
Förlåt, jag var inte tydlig nog.

Livdelen ska ha kupor och skenor nedanför byst till midja. Från midja och ner ska det vara volanger i olika lager, med tyll osv.

Så kjoldelen bak kan inte ha snörning eftersom då försvinner hela poängen med volanger.. och inte heller någon planchett eftersom jag ska ha kupor.. Men tack för ditt svar ändå!!
avslutad150727 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-18, 17:28   #4
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Du var skamligt otydlig!

Jag anar att du var ute efter något sådant här (alltså ett tajt liv och en vid kjoldel):
Djäkligt Läcker Klänning
men inte en sådan här:
En Riktig Korsettkänning

leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-18, 17:39   #5
avslutad150727 avslutad150727 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 18
Ja förlåt!!!!

japp precis som Djäkligt Läcker Klänning.

Modellen är väl ungefär så, förutom att kjolen ska vara i olika volanger, etapper så att säga..


Och tyg och färg kanske inte riktigt stämmer med Djäkligt Läcker Klänning ... hehe den ska vara mer flickig

Men tack så mkt Magnus!!
avslutad150727 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-18, 17:48   #6
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081


Fundera på det här då: egentligen vill man ju ha korsettens nederdel att följa höften men du kanske ska skära av den ganska rakt för det första.
Du har den öppen i ryggen på följande sätt: Upptill snörning och nedtill ett öppningsbart blixtlås. Och så en flärp som döljer blixtlåset.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-18, 17:51   #7
avslutad150727 avslutad150727 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 18
Ja det var smart, det här med blixtlåset under en flärp.. Men om man ändå vill kunna justera, om man skulle gå upp eller ner nåra kilo, då är blixtlåset helt poänglöst helt plötsligt.... Hmm..
avslutad150727 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-18, 18:04   #8
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Snörning hela vägen ner, fast kjoldelen lär ju vara vid så det går nog bra med enbart snörning.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-10, 14:10   #9
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Kolla mitt inlägg i senaste-köpet-tråden. Där länkar jag till två korsettklänningar jag köpt färdiga.
Jag har alltsedan mammutarna dog ut letat efter mönster till korsettklänningar men inte hittat något användbart förutom dessa färdiga modeller. Jo, något till men då är vi inne på hobble-klänningar. Ett av mönstren jag tankade ner beskriver en edvardiansk korsett som går långt ner över höfterna - perfekt som utgångspunkt för en korsettklänning.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-09, 17:43   #10
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag hittade en del mönster till korsettklänning på ETSY (pencildresses), se tråden om korsetter med kupor.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons