Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-02-24, 13:59   #1
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Inspiration för "nya" tyger

Jag har fått en papperskasse full med gamla gardiner och förkläden av min svärmor nu när hon rensat efter sin mor. Det mesta är småbitar, men annat är relativt stora stycken ändå.
Är det nån som kan ge mig lite inspiration vad jag tex kan göra av dessa på bilden nedan?

Det gröna är en liten gardinkappa, likaså det vita med vallmor (?). Det röda i mitten är i stort sett bara den biten som syns - en ficka på ett illande orange förkläde. Det blommiga och de två i överkant är större förkläden och äppeltyget är ett midjeförkläde. Äppeltyget och det jag tror är vallmor är tunnare bomull än de andra.
Sen finns det mängder av rutigt och rantigt i alla tänkbara färger så det finns ju mer att kombinera det med...

Hjälp?
Bifogade bilder
 
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-24, 15:03   #2
Birgitta-L Birgitta-L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 500
åhhh vilken skatt du fått underbara tyger som inte går å få tag i nu.
du kan ju sy ; barnkläder (förklädesklänningar tex), dukar, väskor,kassar, kuddar,,,,,,
Birgitta-L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-24, 18:10   #3
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Jag vet inte hur glad min son skulle bli om jag sydde en förklädesklänning....

Men nåt till honom lär det bli - om inte annat tror jag att en del av gardinerna skulle kunna räcka till ett eller flera påslakanset åt honom.
Annars får jag gå igenom vad som kan passa till ett överkast åt honom och göra små lappar. En del av det här kommer användas till ett lapptäcke iaf, och som tur är så finns det massor av förkläden som har mönstrad ficka på enfärgad bakgrund. Ett tag trodde jag att de var hemsydda, men tydligen är de inköpta på dåvarande Domus.

Ännu ett tyg - ev ett blivande påslakan.
Bifogade bilder
 
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-25, 08:54   #4
Birgitta-L Birgitta-L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 500
ha ha... nä det är väl kanske inte så bra med förklädesklänning till en grabb men du vet väl hur jag menade...

du kan ju försöka sälja de tyger du inte vill behålla här på sidan - är nog många som vill köpa.

såg på en annan sida att de hade gjort en "fulswap" - alltså bytt tyger som de själva inte gillade med varandra o det verkade som om alla i alla fall blev nöjdare efter bytet !! även om det kanske inte passade in på just dessa tygerna tycker jag det är en bra ide
Birgitta-L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-25, 09:04   #5
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
NÅT av det kan nog bli ett förkläde till honom, han måste ju kunna vara med och hjälpa mamma att baka ibland.

Jag tror att det kommer bli en hel del som går åt till lite lapptäcken av olika slag. Har planer på att göra ett helt ostrukturerat med alla möjliga färger och former istället för att ha koordinerat.
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-25, 10:15   #6
GOBLIgobli GOBLIgobli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 158
Eller en sån där saccosäck med ett överdrag utav dina tyger i lappar. Det kan nog passa till grabben ;-)
GOBLIgobli är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons