Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-06-13, 22:36   #1
Didalusk Didalusk är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2012
Inlägg: 4
Question Beslutsångest på hög nivå ;)

Jag lyckas inte ta beslut kring mitt stundande symaskinsinköp... Tankarna har pendlat mycket de senaste dagarna! Min budget är lite till och från men egentligen känns 6000 kr. som ett rimligt pris.

Först tänkte jag bara köpa en cover-/overlockmaskin, men lade ner det efter att ha vädrat de tankarna här på sysidan
Dagen därpå var jag fast besluten att köpa en Singer curvy 8770, men Singermaskinerna skrivs ner ganska ordentligt här på forumet... så det lade jag också ner.
Dagen därefter tänkte jag handla via nätet från England: en Brother NV50 + en av deras billiga overlock men det blev lite dyrt. Dessutom så känns det dumt att gynna den utländska marknaden, helst skulle jag vilja gynna en lokal symaskinsnisse
Idag var jag inne i symaskinsaffären i stan och kikade på Janome DC4030 och DC4120. Är Janome verkligen såååå bra? Läser man här på forumet verkar det märket helt överlägset(?))!

Tips och råd välkomnas varmt
Didalusk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-13, 22:41   #2
cab cab är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 55
Jag slår ett stort slag för Pfaff Ambition 1,5 och det finns en billigare varitant som heter Ambition 1,0
Jag älskar maskinen, den har gett mig min syglädje tillbaka. Allt flyter fint och det gör underbara sömmar.
cab är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-13, 22:46   #3
Livsglad Livsglad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 203
Härliga bekymmer!

Min Singer är inte ny så inte vet jag om de efter 160 år helt plötsligt börjat tillverkar skräpmaskiner? Min maskin är 18 år och jag har aldrig haft några problem med den tills för någon månad sen då sicksacken började strula. Det gick över med lite städning! =) Så inte vet jag vad som är dåligt med Singer... Jag tycker Brother och Janome verkar vara bra maskiner men har aldrig ägt någon. Husqvarna var bedrövliga i skolan och likaså den maskin jag hade som första maskin, Bernina var underbara i skolan och de inom familjen är nöjda med sina så inte vet jag... Strular maskinen du valt så har du väl garantier som vanligt vid köp så varför inte köpa den du gillar helt enkelt??? Vet inte om det finns någon återförsäljare från Singer här i forumet?
Livsglad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-14, 11:57   #4
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 469
När, jag skulle inte vilja säga det. Prova Bernina
Så förstår du. En kvalitetsmaskin.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-14, 14:32   #5
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Jag har i hela mitt liv sytt mest på Husqvarna och har aldrig haft någon maskin med problem och som jag inte trivts med. Personligen tycker jag att Janome inte borde höjas till skyarna så som det görs här på sysidan.
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-14, 15:28   #6
lindemann lindemann är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 188
Jag har ägt Husqvarna sen 1994 o har varit supernöjd ( En begagnat o 2 nya). Så jag är inte en av dem som tycker att Husqvarna är dåliga utan att de är superbra.
Har för mig att de flesta i vår sygrupp har olika modeller av HQ o har inte hört någon missnöjd... Så vi är många nöjda ägare...
Fick låna pappas gamla Pfaff innan dess o den var oxå bra.
lindemann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-14, 19:07   #7
väskan väskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 243
Jag har 2 st Brother. Den ena kostar drygt 3000 kr. Det är verkligen en prisvärd maskin. Den andra används mest som broderimaskin. Jag gillar dem bägge. Både är köpta av en lokal handlare. Av henne får jag bra service o råd när jag behöver det.
väskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-14, 19:55   #8
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Smaken är som baken - delad...
Det går nog att få tag på ett måndagsexemplar oavsett vad man köper.

Jag investerade i en ny overlockmaskin hos en stockholmsbutik för ett tag sedan. Jag VET att jag betalade ett överpris om jag jämför med engelska webbsidor! Å andra sidan var priset lika i resten av Sverige.
De hävdade att de inte praktiserade "öppet köp", så jag fick förhandla mig till det, mot att jag inte hade öppnat kartongen.

MEN:
- det ingår ett utbildningstillfälle för att lära mig maskinen ordentligt, jag ringer och bokar en tid!
- om jag vill byta till en annan (läs dyrare) maskinen inom ett år, får jag tillgodoräkna HELA köpebeloppet!
- jag kan alltid ringa och fråga vid problem! Eller åka dit.

Om du har möjlighet att tillgodoräkna dig hela beloppet vid inbyte så behöver du ju inte köpa en maskin för hela beloppet du har! Köp en som du tror räcker för dina behov och testa!
Välj en butik som har flera olika märken och modeller, då ökar dina valmöjligheter. Om de dessutom "bara" säljer maskiner och inte alla andra mjuka tillbehör så är sannolikheten stor för att personalen verkligen kan symaskiner!

Jag har nog bara gett dig mer att tänka på, men det är lättare att börja lågt för att sedan sikta högre än tvärtom...

Lycka till!
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-15, 10:50   #9
klas klas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2012
Inlägg: 49
maskin i metall

Jag köpte en äldre rimoldi 5 trådig overlock för 600 kr för ett par år sedan, det är en inustrimaskin, den är helt fantastisk, självsmörjande, (det finns olja i maskinen, och den pumpas runt då man använder maskinen).

Vill man sedan ha en tystare lugnare upplevelse kan man köpa en ny servomotor till, så blir den nästan ljudlös oxå..

Plus en äldre symaskin av metall, så har man en oslagbar kombination anser jag. Och dessutom billigare än att köpa nytt
klas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-15, 10:53   #10
Livsglad Livsglad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 203
Är den lätt att trä Klas? Passar min budget suveränt men tveksamt om jag har plats för fler maskiner just nu.
Livsglad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-15, 11:00   #11
klas klas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2012
Inlägg: 49
Ha, nej det skulle jag väl inte säga att den är lätt att trä direkt, men den känns logisk tycker jag, efter ha trätt den ett par gånger vet jag hur man gör.

Sedan är det sällan det behövs, för man kan knyta ihop den gamla tråden med den man vill byta till på ett speciellt sätt. sedan går knutarna igenom maskinen, och man har trätt om den automatiskt.

Men jag hade nog tur med priset oxå, ibland har man turen att göra affärer med äldre vänliga människor.. som liksom är för snälla för att ta betalt vad de skulle kunna ta betalt..
klas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-15, 12:59   #12
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 469
Citat:
klas skrev: Visa inlägg
Ha, nej det skulle jag väl inte säga att den är lätt att trä direkt, men den känns logisk tycker jag, efter ha trätt den ett par gånger vet jag hur man gör.

Sedan är det sällan det behövs, för man kan knyta ihop den gamla tråden med den man vill byta till på ett speciellt sätt. sedan går knutarna igenom maskinen, och man har trätt om den automatiskt.

Men jag hade nog tur med priset oxå, ibland har man turen att göra affärer med äldre vänliga människor.. som liksom är för snälla för att ta betalt vad de skulle kunna ta betalt..
Det är bara att lyfta på hatten, Gratulera och konstatera att
solen den sken på dig den dagen.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-16, 11:34   #13
Didalusk Didalusk är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2012
Inlägg: 4
Nu står det en ny fin Janome 3160 QDC och ler mot mig på bordet
Didalusk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-16, 22:36   #14
Livsglad Livsglad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 203
Citat:
klas skrev: Visa inlägg
Ha, nej det skulle jag väl inte säga att den är lätt att trä direkt, men den känns logisk tycker jag, efter ha trätt den ett par gånger vet jag hur man gör.

Sedan är det sällan det behövs, för man kan knyta ihop den gamla tråden med den man vill byta till på ett speciellt sätt. sedan går knutarna igenom maskinen, och man har trätt om den automatiskt.

Men jag hade nog tur med priset oxå, ibland har man turen att göra affärer med äldre vänliga människor.. som liksom är för snälla för att ta betalt vad de skulle kunna ta betalt..
Låter suveränt bra ju. Speciellt för den pengen
Livsglad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-16, 22:37   #15
Livsglad Livsglad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 203
Citat:
Didalusk skrev: Visa inlägg
Nu står det en ny fin Janome 3160 QDC och ler mot mig på bordet
Grattis! Härligt när man bestämt sig! Hoppas du blir riktigt nöjd nu!
Livsglad är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons