Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-09-12, 20:52   #1
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
Garnstudio storlekar

Hej.
Jag undrar ifall någon vet vad garnstudios storlekar motsvarar i kroppsmått?

Jag har storlek 38 i normala fall och då borde väl storlek M vara lagomt?

Jag ska sticka en kofta i silkealpacka.

Det står inget om deras storlekar på hemsidan. Jag har mailat men fick inget svar. Det borde ju stå på hemsidan att storl M motsvarar 90cm i övervidd eller liknande.
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-12, 22:12   #2
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Rent allmänt, hos de flesta klädkedjor, så motsvarar medium idag storlek 40-42.

För att veta vilken storlek som passar bäst på dropsmönstren är det enklast att kolla måtten på det färdiga plagget. De måtten finns på en plaggskiss efter själva mönsterbeskrivningen. Mät sen dig själv och jämför med skissen så ser du lätt vilken storlek som blir bäst.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-12, 23:24   #3
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
Du menar alltså att om mitt bystmått är 90 cm tar jag den storlek vars färdiga mått är 90 cm? Så gör jag ju när jag stickar mössor utan mönster, så det verkar logiskt, men jag tänkte att det kanske skulle vara lite rörelsevidd i koftan... Tack för hjälpen!
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-13, 10:02   #4
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Citat:
oliva skrev: Visa inlägg
Du menar alltså att om mitt bystmått är 90 cm tar jag den storlek vars färdiga mått är 90 cm?
Om du vill ha tröjan tight så är det 90cm du stickar, men vanligvis brukar man väl lägga till rörelsevidd på nån centimeter. Det beror ju helt på modellen också tycker jag.
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-13, 10:03   #5
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Det beror ju på hur tight du vill ha koftan. Måtten på skissen är plaggets mått inte kroppens.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-14, 19:29   #6
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
Citat:
sextiosexan skrev: Visa inlägg
Det beror ju på hur tight du vill ha koftan. Måtten på skissen är plaggets mått inte kroppens.

Ja, men jag vet att det är plaggets mått. Den som är designer på ett visst mönster på drops borde ju själv skriva ut storlekarna då för det vet ju hur mycket rörelsevidd det ska vara på det plagget de har skapat. Jag vill ju ha samma rörelsevidd som koftan på bilden som modellen har på sig.

Jag vet att mitt grundmönster på liv då det gäller sömnad har 6 cm i rörelsevidd och om jag vill ha en jacka kanske jag ritar så jag har 12 cm i rörelsevidd.
Jag ritar ju inte mönstret själv när jag tar ett mönster fr garnstudios sida så varför ska jag då bestämma rörelsevidden själv.

Jag fick förresten svar via mail fr garnstudio. De skrev att man skulle kolla skissen i mönstret och välja den storlek som passar mig..
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons