Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-09-12, 12:05   #1
snubbelben snubbelben är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 3
Dubbelnålen slår i stygnplåten och går av!

Hej på er!
Jag har dammat av min Husqvarna Viking Emerald 116 för att sy bebiskläder till min lilla tjej på tre månader.

Jag sprudlade av idéer och efter att ha handlat alldeles för mycket nya tyger så satte jag ivrigt igång. Jag hinner sy två stygn - och PANG. Ena nålen på dubbelnålen går av.
Jag svär och byter till ny dubbelnål (jag var förutseende och köpte två på en gång). Nu är jag mer försiktig och använder handhjulet för att inte nålen ska gå av igen. Till min fasa ser jag att anledningen till att nålen gick av var att den slog i stygnplåten.

Hur kan nålen gå i stygnplåten?

Ställer jag in sicksacksöm så går nålen i både på höger och vänster sida. Det är precis som om stygnen blir "för stora". Förstår ni vad jag menar?

Det spelar ingen roll hur jag ställer in nålpossitionen eller stygnbredden. Nålen sitter rakt och är inte böjd.

Vad gör jag för fel!? Finns det någon annan inställning jag måste göra?

Snälla hjälp!
snubbelben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-12, 12:09   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Ställ nål-positionen i mittläget.
Du kan inte använda dubbelnål med sicksack-stygn
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-12, 12:26   #3
snubbelben snubbelben är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 3
Jag har nålen i mittläget!

Vad jag menade var att så fort jag väljer en söm som inte är raksöm så slår nålen i plattan.
Jag vill sy ihop/överkasta (stygn nr 6 på min maskin), vilket alltså inte går utan att nålen går för långt åt vänster.
snubbelben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-12, 12:31   #4
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Du kan inte sy alla sömmar med en dubbelnål!
Jämfört med en vanlig nål så sitter nålarna längre till vänster resp höger och väljer du en söm som med normal nål skulle gå ut till sidan så ligger dubbelnålen ännu längre ut och slår i plattan
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-12, 12:32   #5
Edvina Edvina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 385
Du kan endast sy raksöm med tvillingnål 4,0 och 6,0 läs här:

http://www.husqvarnaviking.com/se/ac...mber=412388401
Edvina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-12, 12:33   #6
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag har inte din symaskin men sy ihop/överkasta brukar vara falsk overlocksöm som finns i två varianter en rak och en sned och den sys med 1 tråd dvs vanlig nål
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-12, 13:35   #7
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Stygn nummer sex kan bara sys med vanlig nål, inte den dubbla.
Har för mig att bara sicksack (med smal dubbelnål då) och raksöm funkar med tvillingnål på den maskinen.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-12, 13:52   #8
snubbelben snubbelben är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 3
Så här ser sömmarna ut för min maskin, jag har en Emerald 116: http://www.husqvarnaviking.com/se/me...d_stitches.pdf

Förlåt för mina dumma frågor men hur ska jag göra för att sy de gråmarkerade (elastiska) sömmarna?
Syr jag med enkelnål blir stygnen att se ut som de oranga stygnen så jag tolkade det som att man behövde dubbelnål för att sy de gråa sömmarna.
Det står inget i manualen för symanskinen att det inte går eller hur man gör för att sy de gråa sömmarna. För grå söm nr 6, som jag vill sy, står det bara att: "Sömmen "sy ihop/kasta över" syr sömmen och kastar över kanterna i ett moment".
Jag känner mig skitdum. Och jäkligt less.
snubbelben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-12, 14:18   #9
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Det här handlar om att vrida rattarna rätt.Du behöver hitta en inställning som gör att du kan sy de grå sömmarna
Jag kollade i brochyren och funderar på det stora grå fältet på nedre ratten, om du ställer den där och reglerar vidden med den.
Det kan finnas en möjlighet att man drar ut eller trycker in en ratt och får dessa sömmar också...men dra inte sönder rattarna bara
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-12, 14:27   #10
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Ring en husq handlare om det inte funkar, kolla på hemsidan de som har affärer i större köpcentrum brukar ha öppet på söndagarna
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-12, 14:59   #11
Edvina Edvina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 385
Mitt förslag är att läsa instruktionsboken noga, gärna från början. Då kommer du snart att komma på knepet att ändra sömmar, allt finns tydligt beskrivet, men det är lätt att köra fast i ett fel.
Edvina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-13, 20:31   #12
eleonore eleonore är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 109
Den gråa sömmen nummer 7 är en sån jag använder när jag syr i elastiska sömmar. Den är perfekt

Nu har jag inte likadan maskin som du men min fungerar på ungefär samma sätt som din att man kan välja mellan de övre och de undre sömmarna. Dock har jag inte heller listat ut hur man ställer in så att man kan får fram de undre sömmarna. Får lusläsa manualen igen.
eleonore är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-14, 08:01   #13
Emmagjord Emmagjord är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 148
På min husqvarna, som i och för sig är en annan modell är "specialsömmarna" orangemarkerade. För att välja dem ska man (på min maskin) snurra stygnlängdsratten tills den markerar en orange ruta. Kanske är det något liknande du behöver göra på din maskin? Hoppas att det löser sig i alla fall!
Emmagjord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-14, 09:55   #14
nibbelina nibbelina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 57
Jag har en emerald 118 och på den så väljer du söm på den övre ratten, och om du ska ha elestisk söm så ställer man in den på den avlånga -+ på nedre ratten, ex jag väljer söm 7 som är en sicksackvariant men blir täcksöm som elastisk, om jag vill öka eller dra ihop stygnen drar jag åt + eller - hållet på den nedre ratten, hoppas det är till hjälp
nibbelina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-14, 13:04   #15
AsaJ AsaJ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 88
Citat:
nibbelina skrev: Visa inlägg
Jag har en emerald 118 och på den så väljer du söm på den övre ratten, och om du ska ha elestisk söm så ställer man in den på den avlånga -+ på nedre ratten, ex jag väljer söm 7 som är en sicksackvariant men blir täcksöm som elastisk, om jag vill öka eller dra ihop stygnen drar jag åt + eller - hållet på den nedre ratten, hoppas det är till hjälp
Jag har en emerald 116, du gör precis lika som på en emerald 118. Alltså den övre ratten på den söm du vill ha och den undre ratten mellan - och +, använd endast 1 nål.
AsaJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons