Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-01-30, 21:09   #1
Thea_kokalal Thea_kokalal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 35
Hur funkar PayPal?

Är det någon som kan ge en kort beskrivning av hur PayPal funkar?
Thea_kokalal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-30, 22:15   #2
Jander Jander är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 212
PayPal är en betalfunktion som fungerar i hela världen. Du registrerar dig med namn, adress o personnummer(har jag för mig var med), bankkontonummer och ett kreditkortsnummer.
Sen kan du göra säkra pengatransaktioner. Jag har valt att ha ett eget VISA enbart för handel via PayPal för att slippa exponera det andra kortet med mer pengar på. Jag flyttar över pengar till mitt kort innan jag handlar något, sen är det tomt ifall någon får tag på numret i cybervärlden.
Vet inte vad jag ska skriva mer, hör av dig igen i så fall *s'

Hälsningar Jeanette
Jander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-30, 22:20   #3
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Oj... jag var på väg att börja förklara men det var svårare än jag trodde.
Jag använder PayPal framför allt när jag säljer på Ebay, eftersom det är enda sättet att få betalt från USA utan oöverstigliga kostnader.

Dom har ju också avgifter, men inte särskilt höga. En annan fördel är att mina kunder kan betala via kreditkort, bankgiro eller vilket sätt dom vill.
Ta ut från kontot är gratis för belopp över 500 kr.

Du bör ha ett kreditkort för att de ska kunna verifiera att du är den du påstår, när de väl gjort de så är du försäkrad upp till ganska höga belopp.

Fråga istället vad du vill veta, jag har lite svårt att komma på vad jag ska skriva.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-01, 22:35   #4
Thea_kokalal Thea_kokalal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 35
Behöver man alltså ha ett kreditkort? Räcker det inte med betalkort med VISA-funktion?

På vilket sätt är PayPal säkrare än att betala direkt med sitt VISA? För att man bara ger ut ditt kortnummer en gång (när man registrerar sitt PayPalkonto), eller? Dum fråga säkert, men jag är lite grön *rodnar*!
Thea_kokalal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-01, 22:40   #5
Jander Jander är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 212
Nej, du behöver inte ha kredit på, bara jag som var otydlig. Räcker med vanligt betalkort. Och det är riktigt som du se´n skriver, du behöver inte uppge kortnumret varje gång du betalar, utan det "finns ju " på PayPal då.
Jander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-02, 00:12   #6
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Alltså, du behöver ett VISA, MasterCard eller American Express (det är det som är "kreditkort")

Det säkra är att den du köper av aldrig får reda på ditt kortnummer. Många bedrägerier har skett just av säljare som kommit över folks kortnummer.

Dessutom är du försäkrad mot bedrägerier hos PayPal. Om du t.ex inte får varan du köpt kan du reklamera hos PayPal och de gör en utredning. Du slipper bråka med säljaren själv.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-02, 09:04   #7
Thea_kokalal Thea_kokalal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 35
Å, vad bra! Nu fick jag koll på lite mer! Tack!
Jag antar att man i alla fall inte kan få hjälp med felaktiga varor från Pay Pal i alla fall?!
Thea_kokalal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-02, 09:10   #8
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Se bara upp när du väl registrerat ett PayPal konto. Du kan få en massa e-post om att ditt konto behöver återaktiveras och annat. Det är bara båg!! Allt som börjar med "Dear PayPal member" är båg. Är det äkta står hela ditt namn i brevet.
Gå aldrig in på PayPal via länkar i sådana e-post. Det är inte "på riktigt".ANvänd alltid eget bokmärke eller skriv in adressen manuellt. Skulle det till äventyrs (mot all förmodan) vara något fel på ditt konto får du veta det när du loggat in där.

(Samma grej med eBay)
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-02, 09:18   #9
Thea_kokalal Thea_kokalal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 35
Det var bra att veta! Tack!
Thea_kokalal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-20, 13:06   #10
CAR0LINE CAR0LINE är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 82
Hej, kan man inte registrera sig hos PayPal om man inte äger ett Visa/Mastercard/American Express?
Och tar de ut någon avgift? Är den fast eller varierar den beroende på summa man ska betala?
CAR0LINE är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-20, 20:26   #11
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 300
Du som köpare betalar aldrig någon avgift. Däremot så får den som tar emot pengar betala en avgift, i synnerhet om du tänker ta ut pengarna. Bättre att shoppa upp dem i stället.

Jag tror att du rent tekniskt ska kunna sätta in pengar på PayPal-kontot och betala den vägen.


Jag har betalat och fått pengar via Paypal. Tycker att det är jättesmidigt, i synnerhet om man handlar via eBay eller sådana som är direktanslutna till Paypal.

Och, på 3-4 år som jag har varit ansluten till Paypal så har jag fått 1 spam-mail...

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-22, 21:09   #12
Beppe Beppe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 244
hmm
jag har ett paypal konto som jag inte använt på länge
men jag har inga kreditkort alls
tror jag skaffade kontot med bankID och vanligt bankkonto
man för över pengar till sitt paypalkonto och använder paypalkontot vid alla köp
Beppe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons