Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-10-24, 18:07   #1
charlotte_13 charlotte_13 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 186
Sockor - häl - hjälp med beskrivning..

Så var jag igång igen.. Har nu kommit så långt med mina sockor (lovikka) att hälen är stickad. Sitter nu och försöker tolka hur jag ska gå vidare.

Från början hade jag 40 maskor, varav jag stickat hälen på sticka 1 och 4:a (totalt 18 maskor). Nu när hälen är färdigstickad så står det så här:

"När hälen mäter 7 cm stickas på följande sätt ett v från rätsidan: sticka 11 m, 1 ödhpt, 1 r, vänd. Lyft 1 m, 5 a, 2a tillsammans, 1 a vänd. Lyft 1 m, 6 m, 1 ödhpt, 1 r, vänd. Lyft 1 m, 7 a, 2 a tillsammans, 1 a. Fortsätt på detta vis att sticka fram och tillbaka med 1 m mer för varje vändning tills sidomaskorna tar slut.."

Kan någon hjälpa till och förtydliga lite här, jag får inte riktigt ihop antalet maskor här.. Jag antar att det även här är endast hälen (dvs sticka 1 och 4) jag ska sticka på.

Ja, nybörjare är man, men skam den som ger sig...
charlotte_13 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-24, 19:37   #2
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 300
He he. Jag stickar magic loop och har kommit PRECIS lika lång som dig. Fast, min beskrivning är på engelska. Gissar dock att vi ska göra samma sak... Har inte orkat försöka sätta mig in i det, så jag slöstickar lite rätstickning på en tröja i stället...
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-24, 20:31   #3
charlotte_13 charlotte_13 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 186
Haha, se där, ja då sitter vi i samma båt då :-) Jag har nog mest kört fast på "vänd"-biten, fattar inte riktigt hur jag ska göra där..
charlotte_13 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-24, 22:33   #4
Micka Micka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 135
Ja, inte är jag nått vidare på det här med stickning...men har stickat strumpor för ett tag sen och tror att det är just bara sticka 1+4 som ska stickas och att minskningarna i sidan är själva formningen av hälen.
Micka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-25, 00:21   #5
Jo_1 Jo_1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 125
Sticka häl -tips

Kolla på denna sida! När jag skulle sticka mina hälar på sockorna körde jag också fast, men lyckades tyda/översätta mitt mönster till något jag förstod med hjälp av denna länk: http://brinn.typepad.com/brinn/tekniktips/index.html

Även om du inte har samma antal maskor osv, så förstår man logiken bakom hälen och kan "översätta" till det egna mönstret.

Lycka till!
Jo_1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-25, 10:44   #6
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Nej, du är inte färdig med hälen.
Möjligen med hällappen, den raka fyrkant som när du nu provar hänger rakt ner bakom hälen.

Det som händer i den här instruktionen är att den formas/rundas ner under hälen. (Ja, det handlar fortfarande om sticka 1 och 4.)

Den här sortens formning är en variant på förkortade varv: det blir fler varv i mitten än ute på sidorna. Dessutom blir det färre maskor i och med hoptagningarna.

Vänd är inte krångligare än när varvet tar slut i vanliga fall.

Länken som Jo_1 ger är en bra instruktion.



Överkursavsnitt som inte ska göras här, men som kan vara intressant vetande till nån annan gång:

I en del beskrivningar (engelska/amerikanska) gör man "wraps" när man vänder. Då lägger man garnet runt nästa maska på ett sånt sätt att det, när man vänt, hamnar på rätt sida: det tittar fram på framsidan på aviga varv och på baksidan på räta varv. Sen när man ska sticka den maskan så stickar man både maskan och "wrapset".
Men det sättet verkar inte så smart när den här maskan ska vara inblandad i en minskning nästa gång och du dessutom har så tjockt garn som lovikka.

Anledningen att man gör wrapsen är att det blir mindre risk för glipa i vändningen, men iom att du har en hoptagning tvärs över detta så får du inga hål ändå.

Här finns en video om wrapstitch, men hon gör dem lite annorlunda än som jag fått dem beskrivet och beskrivet här:
http://www.knittinghelp.com/videos/advanced-techniques (Näst sista posten på sidan.)
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-25, 17:22   #7
charlotte_13 charlotte_13 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 186
Okej, börjar få lite kläm på det här nu tror jag. Det enda jag inte känner mig helt säker på är denna bit "...Fortsätt på detta vis att sticka fram och tillbaka med 1 maska mer för varje vändning tills sidomaskorna tar slut.."

Beskrivningen ser ju som sagt ut så här: "När hälen mäter 7 cm stickas på följande sätt ett v från rätsidan: sticka 11 m, 1 ödhpt, 1 r, vänd. Lyft 1 m, 5 a, 2a tillsammans, 1 a vänd. Lyft 1 m, 6 m, 1 ödhpt, 1 r, vänd. Lyft 1 m, 7 a, 2 a tillsammans, 1 a. Fortsätt på detta vis att sticka fram och tillbaka med 1 m mer för varje vändning tills sidomaskorna tar slut.."

Innebär det då att jag nästa varv (det räta) ska sticka enligt följande: lyft 1 m, 7 m, 1 ödhpt, 1 r, vänd och lyft 1 m, 8 a, 2 a tillsammans, 1 a vänd. Är det så jag ska tolka stycket "...med 1 maska mer för varje vändning"? Hoppas ni förstår hur jag menar..
charlotte_13 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-25, 17:30   #8
Micka Micka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 135
Det borde vara lyft 1 m, sticka 8 m, 1 överhoptagningsmaska, 1 rm osv
Micka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-25, 17:35   #9
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Yes. :-)
På den plats där det står 5, 6, 7 i beskrivningen (precis före du stickar två-ihop, en maska till och vänder) där ska siffran fortsätta öka tills du är ute på kanten.

Det syns så bra på länken som Jo_1 gav. Minskningarna ligger som ett streck ut mot kanten åt båda håll från "en bit från mitten" längst bak på hälen.

Heja dig! :-)
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-25, 18:06   #10
charlotte_13 charlotte_13 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 186
NU är jag med, TACK SNÄLLA! Lär säkert återkomma med andra frågor längre fram dock
charlotte_13 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-26, 14:34   #11
charlotte_13 charlotte_13 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 186
Så var jag igång igen.. Ännu en gång förvirrar beskrivningen en aning.. I samband med formningen av hälen så minskas enligt tidigare beskrivning i denna tråd. Det slutar med att jag får ett udda antal maskor (13 st) kvar som jag då enligt beskrivning ska fördela på två stickor. Det står sedan "Plocka upp 10 m på var sida om hälen...." därefter påbörjas minskning vartannat varv tills 38 maskor återstår, därefter står det "Fördela nu m på 4 stickor" och här blir jag förvirrad.. Vadå, har jag inte haft 4 stickor hela tiden här?? Jag menar, jag har ju kvar två stickor med vardera 11 maskor, därefter fick jag 13 att fördela på ytterligare två stickor. Är det bara luddigt formulerat i beskrivningen eller?
charlotte_13 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-26, 16:18   #12
Jo_1 Jo_1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 125
Jag tror att de menar att du först ska fördela de 13 maskorna på två stickor. På de två stickorna (1 och 4) plockar du sedan upp ytterligare tio maskor på vardera sticka/sida om hälen. När du har minskat det angivna antalet varv, fördelar du ALLA maskorna jämnt på de fyra stickorna. Hänger du med?

Så skulle nog jag göra iallafall!
Jo_1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-26, 16:21   #13
charlotte_13 charlotte_13 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 186
Ja, efter lite funderande så var det så jag också kom fram till att jag skulle göra.. :-)
charlotte_13 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-26, 16:38   #14
Jo_1 Jo_1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 125
Vad bra!

Hoppas att du visar dina sockor här sedan, så vi får se dem! Du får väl tjoa till i denna tråden, så vi vet när du har lagt upp dem!
Jo_1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-26, 17:09   #15
charlotte_13 charlotte_13 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 186
Haha, jo det känns nog som om jag får göra det!
charlotte_13 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons