Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-02-01, 13:09   #1
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
d-card reader/writer igen!

Min laptop har Windows 7 och jag har Huskvarnas 4D Embroidery och en reader/writer till min gamla Quilt Designer D2. Denna reader/writer har alltid krånglat (fast jag har köpt en ny med ny sladd och nya d-kort) och jag har uppdaterat både program och dongle (HASP)idag. Jag öppnar mitt reader/writer-program och tar fram en enda design som jag vill sy (ett litet glasunderlägg) och tar först "Read card" och efter flera försök då den tjatar om att det inte är broderikort, så öppnar den kortet och det är broderier på det som jag tar bort och lägger in det nya och tar "Write Card" och då händer samma, att den säger att det inte är ett broderikort eller att den fungerar men den står och tuggar i en halvtimme innan jag ledsnar och stänger ner.

Vad i fridens dagar ska jag göra mer? Eller är det bara att lägga ner och sluta brodera? Den krånglade lika när jag använde den till den stationära datorn jag hade förut.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-01, 13:48   #2
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
Nej du ska inte sluta brodera absolut inte!
men jag funderar på om du inte ska ta kontakt med en Husqvarna reparatör, dem kommer säkert kunna hjälpa dej snabbt, låter som något o programvaran blivit helt knasigt!!
lycka till
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-03, 20:45   #3
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Jag har också en laptop med Windows 7, samma program, samma maskin, likadan reader/writer som du har. För mig fungerar det, men det finns en del saker som är lite knöliga för mig med.

För det första kan jag inte uppdatera programmet. Då slutar read/writer-dosan att fungera! Jag har alltså programmet precis som nyinstallerat från cd-skivan. Dongeln installerade jag när jag installerade programmet och jag låter den vara som den är också. Kan det vara det här som strular för dig med?

En annan sak jag måste ägna mig åt är att komma ihåg vilken usb-port read/writern satt i. Tror jag. För den fungerar inte alls i alla portar. Då får jag också konstiga felmedelanden. Jag har ryckt ut och satt i alla de fyra olika usb-portar ajg har på laptoppen och det är bara en den fungerar i.

Sen behöver man väl aldrig ta bort broderier från kortet? Det görs automatiskt när man lägger dit nya. Iallafall är det så det fungerar för mig.
Lycka till!
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-03, 21:42   #4
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Men tack! Det har jag aldrig tänkt på utan uppdaterat när det funnits uppdateringar. Reader/writern fungerar med kort med köpta broderier men inte med de personliga. Jag ska prova med ominstallering om jag inte får ordning på den, för jag tycker det är konstigt att den fungerar med köpta kort och inte med personliga.

Har jag haft fullt med broderier på kortet har jag tagit bort de jag inte ska brodera igen för att få plats med nya, kortet tar ett visst antal stygn har jag fått lära mig, inte ett visst antal broderier
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-03, 21:52   #5
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Jag blev rätt desperat när jag uppdaterat och upptäckte att inget fungerade! Det blev till att återställa datorn till ett tidigare datum. Men jag tror att det var så att den inte fungerade alls. Men köpta broderier kör du väl direkt i maskinen? Det kan i allafall vara värt att prova att installera om och sen se om det hjälper att inte uppdatera!

Börja med att testa igenom usb-portarna. Det är enklare om det är där problemet ligger.

Tyvärr är symaskinhandlarna ofta rätt dålia på datordelen av maskinbroderandet vilket gör att man får lite godag-yxskaft-svar är min erfarenhet. Men, men jag har inte frågat överallt.

Jag får alltid varning om att programmet kommer att ta bort alla broderier när jag lägger på nya. Får inte du det?
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-03, 22:04   #6
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
En del köpta broderier vill jag justera lite och då lägger jag dem på det personliga sen. Och fungerar de i reader/writern så är det inget fel på den enl någon affär jag frågade. Annars köper jag broderierna on line så de ligger på datorn, det är därför jag är så beroende av personligt kort.

Jag hade en stationär dator förut och nu har jag en laptop så jag har bara provat en USB-port på laptopen, men den krånglade lika på den stationära men det är väl värt att prova med någon av den andra två portarna som finns.

Jag vet att det kommer en varning om att den kommer att "delete all......in memory" men det tror jag är när jag ska stänga programmet inte när jag ska läsa in broderier men jag minns inte säkert och jag har den inte inkopplad nu.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-06, 14:18   #7
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Installera om reader/writer varje gång??

Nu har jag efter många om och men och uppdateringar på makens 11 år gamla laptop med XP installerat 4D Embroidery. Och som du skrev Nima så fungerar den rackaren bara utan uppdateringarna. Jag installerade först programmet och då fungerade reader/writern sen lade jag till de uppdateringar man får genom Smart Update och då fungerade den inte alls! Avinstallerade och installerade om och nu fungerar reader/writern men varje gång jag startar programmet och ska använda reader/writern så finns den inte (säger programmet) och en lapp kommer upp att datorn hittat en ny installation och jag måste installera om den varje gång med CD-skivan.
Det behövde jag aldrig förr och det är ju överkomligt men irriterande. Har någon annan haft det programmet och hur fixade ni det i så fall? Jag kan ju inte använda uppdateringarna, då fungerar den inte alls.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-06, 22:15   #8
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Ha, tänk att det är så för dig också. Jag kör helt ouppdaterat och det fungerar det med kan jag berätta. Hellre det än utan d-cardläsaren.
Att sen inte Husqvarna kan förstå varför det inte fungerar säger väl mer om deras datakompetens. . Jag har skickat massor med loggfiler o annat de ville ha, men inte hittade de nått fel. Sa att det var nått med min dator, men nu är det ju bevisat att din är likadan.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-06, 22:18   #9
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Men jag behöver inte installera om för varje gång! I rätt usb-port så hittar den läsaren direkt, men inte i alla som sagt. Men så har jag heller aldrig uppdaterat programmet på min senaste dator och på min gamla gjorde jag en återställning istället för avinstallation och om installation. Det kan ju ligga kvar nått "skräp" från uppdateringarna som inte försvinner vid avinstallation. Kolla med din son. Han var väl rätt bra på sånt va?
Lycka till hur som helst.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-12, 13:21   #10
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
reader/writer d-card igen och igen och igen!

Min d-card reader/writer till min Huskvarna Quilt Designer 2 beslutade sig för att enbart fungera med en urgammal dator med XP på (när jag kör den på min nya med Windows 7 slutar allt att fungera och allt får installeras om, och nu har jag tröttnat på det). Men den gamla datorn med XP har också lagt av, får bara Windows blåskärm där nu.

Ni som har sån reader/writer, hur får ni dem att fungera, eller har alla uppdaterat till nyare maskiner? Jag har Huskvarnas broderiprogram 4 och det fungerar i alla fall i Windows 7.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-12, 13:50   #11
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
För mig fungerar alltihop i windows 7 home, även d-card reader/writer. Kan vara en drivrutinsgrej??

Funkar d-cardläsaren om du bara använder Organizer och flyttar ett broderi i taget?

Men visst är det så att man börjar längta efter någon nyare maskin med ett mer ändamålsenligt sätt att flytta broderier. Gammalmodigt är bara förnamnet för d-cardtekniken.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-12, 14:29   #12
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Jag uppdaterade drivrutinerna till reader/writern så den hade det nyaste men Windows 7 kraschade ändå, jag prövade flera gånger och jag är rädd jag förstör något om jag prövar igen, det tog tid att installera om allt varje gång. Min support (sonen) bor på annan ort och har inte så mycket tid att hjälpa mig.
Antingen får jag väl sluta brodera (gör det bara ett par gånger per också högst, men ändå) eller uppdatera mig. Nu finns det ingen handlare med broderimaskiner i närheten längre, han i Hudiksvall har gått i pension och affären i Linköping hade Stängt tills vidare på dörren. Jag får väl se vad det blir av det hela.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-12, 14:29   #13
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
jag glömde säga att jag inte kan öppna datorn med gamla XP där reader/writern fungerade i vintras. Nu kommer jag inte ens in i den datorn, den slår upp en blå skärm redan från början när jag startar den.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-12, 16:02   #14
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Hur installerade du reader/writer i Windows 7? Kanske jag gjorde något fel när jag provade förut i år.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-12, 16:22   #15
gko gko är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 90
Bekymmer med USB

Hej Ann-Marie, "Han i Hudiksvall" är det möjligen Kurt Axel? i så fall så har han öppnat igen tillsammans med en som har garnaffär, där säljer han sina maskiner m.m.
(Jag har nyss talat med honom.)
gko är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons