Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-11-09, 11:38   #1
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
1700-tals byxor mönster

Jag har bestämt mig för att sy ett par herrbyxor från sent 1700-tal liknande dem på bilden.
De ska passa mig (tjej st 38/40) och inte vara särskillt stora i baken, och behöver/ska därför inte vara helt historiskt korrekta. (Ska användas till teater och fotografering)

Problemet är hur jag ska göra med mönstret. Jag har böcker/kunskap så att jag kan konstruera det själv men det jag inte vet är om jag ska välja det historiska sättet eller utgå från en modern byxgrund.

Det skulle ju vara kul att testa att göra dem på historiskt vis,men jag är rädd att de inte kommer att sitta lika snyggt som om jag gör dem från ett byxmönster som jag vet passar.

Är inte jättesugen på att göra ett testmönster med toile för att se hur det blir - även om jag vet att det förmodligen är det bästa...

Hur skulle ni göra?
Bifogade bilder
 

Senast redigerad av Åsa86 den 2012-11-09 klockan 12:34.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-09, 13:27   #2
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
här kan du nog tyvärr inte både äta kakan och behålla den - 1700-tals brallor ÄR jättestora i rumpan.

Jag tror det blir väldigt svårt att försöka göra om ett historiskt mönster utan jätterumpa, framförallt om du inte vill göra en toall (vilket jag starkt rekommenderat oavsett).

Om jag verkligen hade velat ha en 1700-tals byxa utan jätterumpa hade jag utgått från ett modernt mönster och gjort om framdelen till 1700-tals drop-front.
Och gjort en toall ;o)

Du kan ana jätterumpan på mina här, visst det ser lite ovant ut för våra moderna ögon, men i ett historiskt sammmanhang tycker jag att det har sin charm...
http://vanityfairy.livejournal.com/t...%20c%20uniform
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-09, 21:13   #3
Emelie85 Emelie85 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 25
På 1700-talet hade männen inte bara byxorna med stor bak, utan det förekom även byxor med något mindre bak, de kunde man inte sitta i, utan fick ha mer om man ville se bra ut, de kallades ståbyxor och de andra sittbyxor... Så om du inte har kravet att kunna sitta i dina byxor så...
Emelie85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-10, 10:53   #4
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Jo att kunna sitta känns nog nödvändigt
Tror det blir till att sy ett par moderna brallor med 1700-tals detaljer. Känns som om det blir minst krångel, och lättast att veta hur byxorna kommer att se ut/sitta.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons