Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-12-29, 12:55   #1
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Tyger för 1700- och 1800-tal - litteratur?

Hej!

Jag letar efter en bra bok som relativt utförligt täcker vilka textilier, mönster och färger som användes under perioden 1750-1820. Har ni några tips? Någon som har köpt "British Textiles - 1700 to the Present"? ( http://www.bokus.com/bok/97818517761...tish-textiles/ )

Tackar på förhand!

Jennie
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-30, 14:29   #2
SarahW SarahW är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 82
Hmm... jag har en bok om svenska 1700-talstextilier, men kommer inte ihåg vad den heter... Den har en massa bilder på tygprover - alla är inte svensktillverkade, men de fanns här när det begav sig. Inte mycket till svar :P
SarahW är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-01, 21:54   #3
carinarosen carinarosen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 53
Historiska insp. tyger och kläder

Jag har hållt på med 1700 och 1800-tals kläder i snart 30 år och mitt bästa tips är till dig: Gå med i Gustafs Skål. Här är hemsidan. www.gustafsskal.se.
Att hitta böcker billigast blir på Bokus eller amazon.co.uk.
Om du använder dig av den engelska amazon får du ingen tull och frakten är mindre än från USA.
Som jag redan sa syr jag mycket historiskt. Jag har en tygaffär i Täby (storstugan vid Täby C) och du kan kontakta mig på min mail: carina.rosen@live.se
carinarosen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-02, 01:14   #4
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Sarah: Kan du kolla upp vad boken heter vid lämpligt tillfälle? Låter spännande!

Carina: Jag är halvt med i GS! I Göteborg finns en systerförening vid namn Westgiötha Gustavianer. Jag har ett generellt hum om tyger men vill ha en ordentlig bok som jag kan lita på. Det är ju ofta svårt att få källor till fakta hittade genom "googling".
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-02, 13:48   #5
Stinap Stinap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 98
Under 2010 har det kommit en doktorsavhandling på svenska som heter:
Skräddaren, Sömmerskan Och Modet : Arbetsmetoder Och Arbetsdelning I Tillverkningen Av Kvinnlig Dräkt 1770-1830
av Rasmussen, Pernilla
Jag såg den häromdan på mitt lokala bibliotek och bläddrade lite. Mycket text men enligt kommentar på nätbokhandel inte så svårläst. Kanske av intresse för er som håller på med historiska dräkter?
Stinap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-02, 14:41   #6
SarahW SarahW är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 82
Morrflickan: Boken med textilier heter "1700-tals textil - Anders Berchs samling i Nordiska Museet", redigerad av Elisabeth Stavenow-Hidemark.

Stinap: Jag har sett den boken, och den är definitivt på önskelistan
SarahW är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-02, 19:59   #7
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Båda föreslagna böckerna finns på stadsbiblioteket, underbart! Nu blir det en liten utflykt dit och sen ska det förkovras. Tack för alla tips! (Finns det fler så är det bara att tipsa på!)
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-04, 16:32   #8
frost frost är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 56
Några böcker som i alla fall lär finnas på biblioteket: Fashion, Fashion in detail, Kvinnligt mode under två sekel och Patterns of fashion.
frost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-04, 22:25   #9
carinarosen carinarosen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 53
Det finns ett stort urval av böcker om modet och tygerna på 1700- och 1800-talet. Ett av sätten är faktiskt att titta på gamla målningar, Om du letar böcker på amazon.co.uk. så skriv in sökordet 18th century fashion så får du många träffar. En alldeles underbar bok är: A Lady of Fashion, Barbara Johnson´s album of styles and fabrics. Det handlar om en fin dam i England som använder sig av sin mans gamla räkenskapsböcker och för in modenyheter samt tygprover på de dräkter som hon bar
carinarosen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-05, 12:13   #10
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Jag har haft stor användning av boken FASHION från Taschen.
Den visar nämligen upp bevarade plagg från den tiden och i ganska stor variation dessutom. Komplettera med 17th & 18th century fashion in detail så har du en guldgruva att ösa ur.

Anledningen till att jag gillar de här två så mycket är att de visar plaggen på docka så det är lättare att se hur tyget faller, beter sig i sömmar etc.

Sedan har jag också haft stor nytta av alla de digitala samlingarna som finns på nätet. Ibland kan man ju önska sig fler närbilder men de ger iaf en bra hint om hur tygen beter sig, ungefärliga detaljer i ev tryck osv.

Sist men inte minst så är konst från tiden av intresse. Naturligtvis kan mycket vara idealiserat men man får iaf ett hum om vad som var önskvärt.

Sen beror det ju på vad man är ute efter med sitt dräktskapande.
När jag gör dräkter till mig själv så försöker jag helt enkelt översätta mitt eget tycke för färg, detaljer och liknande till 1700-talet. Jag tänker "om jag skulle på fest/ut på jakt/på picknick/ etc under den här tidsperioden, vad hade jag velat ha?"
Sedan tokstuderar jag allt material jag kan hitta om den typen av plagg jag skall göra och kör igång.

Jag försöker göra allt så HK jag kan, men det skall fortfarande vara mina plagg. Det skall vara jag som går i min dräkt, jag vill inte känna mig som om jag går runt i ett museiföremål.

Därför lär det förmodligen aldrig bli en perfekt kopia av ett bevarat originalplagg gjort till min garderob, jag är alldeles för ego för det. Jag byter alltid till färger som är mer smickrande för mig (men ämdå är HK för perioden), detaljer osv

Oj, det blev lång det här,hoppas du fick ut nåt matnyttigt ur det
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-07, 13:33   #11
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Citat:
Stinap skrev: Visa inlägg
Under 2010 har det kommit en doktorsavhandling på svenska som heter:
Skräddaren, Sömmerskan Och Modet : Arbetsmetoder Och Arbetsdelning I Tillverkningen Av Kvinnlig Dräkt 1770-1830
av Rasmussen, Pernilla
Är det inte hon som var medförfattare till Kvinnligt mode? Då borde det absolut vara intressant!
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-07, 16:01   #12
frost frost är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 56
Jo, det är hon och både böckerna är väldigt bra. Skräddaren, sömmerskan och modet är dessutom väldigt trevligt skriven för att vara en avhandling!
frost är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons