Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-06-02, 16:22   #1
farmor2 farmor2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 5
janomy memory craft 350 e

Hjälp!

Jag har "tagit mig vatten över huvudet" och investerat i en Janomy memory craft maskin. Det följde med en cd på engelska men den förstår jag inte.

Är det någon som vet om det finns utbildning på maskinen?

Jag bor i Skåne men är inte rädd för att sätta mig i bilen och åka till någon som kan hjälpa mig med grundläggande utbildning (som jag så klart betalar för)

Jag köpte maskinen flera mil från där jag bor och det blir krångligt att åka dit varje gång jag behöver hjälp.Bättre om någon kan hjälpa mig under ca en dag.
farmor2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-02, 17:08   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Grattis till en kanonbra brodermaskin

Fick Du inte med en handbok till maskinen?
Sätt igång maskinen och knappa lite på den, och brodera de broderier som finns inbyggda i den.
Den här maskinen är inte svår att komma underfund med.

Lycka till
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-02, 19:10   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Gå in på Youtub och sök på din maskin. Så hittar filmer om hur du broderar på din maskin. Filmerna brukar visar bra hur man gör även om du har svårt med språket.
Börja med dom broderier som finns i maskinen. Spänn broderimellanlägg under tyget du broderar på.

Du har köpt en jättebra maskin.

Det är mycket att lära när det gäller maskinbroderi och det tar tid att lära allt. Jag har haft min maskin i snart 3 år och är långt i från fullärd.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-03, 10:31   #4
farmor2 farmor2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 5
Tack för Era svar!

Jag fick bara med den engelska cd - skivan. Har varit inne på Youtube, tack för tipset. Där finns mycket information.

Jag har broderat ett D och det gick bra men hur i hela friden gör man för att ta bort tyget/arbetet? Brodyrplattan har "fastnat". Det var enkelt att monera plattan men jag fattar inte hur jag får bort den. Det framgår inte i informationsfilmen. Där informeras bara hur man monterar arbetet.
farmor2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-03, 14:02   #5
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Gå in hos en symaskinshandlare, så kanske Du kan få köpa en handbok.

Du använder samma skruv att lossa ramen med som när Du monterade tyget i ramen.
Skruva bara åt andra hållet.
Eller menar Du från broderarmen på maskinen?
Vrid bara åt andra hållet som när Du monterade ramen på maskinen.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-03, 22:57   #6
mari1e mari1e är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 203
Jag hjälper dig gärna att komma igång. Nu är jag bortrest och kommer hem den 7:e juni. jag bor i ystad.
Om du är intresserad maila mig!
mari1e är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-04, 10:57   #7
Missann Missann är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2007
Inlägg: 69
Jag har också en 350E.
...men inte riktigt kommit igång.

Skulle man kunna träffas några stycken o hjälpas åt att komma igång?
Och sen kanske fortsätta hjälpas åt när hjärnan kokar?

Jag känner ingen som håller på med maskinbroderi, knappt någon som syr heller.
Missann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-04, 11:03   #8
GLa GLa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 110
jag har oxå en sån maskin, köpt från england. har köpt en instruktionsbok på svenska, den kostade 395 kr, men det är det värt, syhandlaren jag beställde boken av var inte så glad, han ville väl att jag skulle köpt maskinen av honom, men det var mycket billigare från england. jag har inte sytt så mycket än, men det är kul. bor oxå nära Ystad jag skulle inte heller säga nej till lite hjälp, ev. hur man gör egna mönster, det skulle jag gilla.
GLa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-04, 12:13   #9
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Om det är maskinbroderi i allmänhet (inte hantering av en speciell maskin) så kan jag rekommendera en bra bok. Machine Embroidery with confidence av Nancy Zieman. Du hittar den på adlibris.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0873498577

För att stygnsätta behöver man ett broderiprogram som kan stygnsättning. Och jag skulle rekommendar att man inte börjar med det förrän kan brodera färdiga broderier och kan maskinen.

Stygnsättning är en hel vetenskap som man inte lär sig på en liten stund.

Även brodera färdiga broderier att tid att lära sig. Att få brodiet där man vill, ändra storlek, byta färger, välja rätt mellanlägg för rättprojekt, sätta ihop broderier, vanliga broderier, lace, applikationer, quilting. Allt detta tar tid att lära.
Jag har själv hållit på med maskinbrodier i tre år men är långt ifrån fullärd.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-07, 10:06   #10
GLa GLa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 110
hur vet man vilken sorts vliselin det skall va på undersidan? jag vet att när jag syr på frotte skall det vara plast över. är ju ny på detta med broderimaskin, men tycker det är kul, men visst e de svårt att få mönstret precis där man vill, men jag provar mig fram, o tycker det går hyffsat. tycker det är bra med den här sidan, att man kan få hjälp av dom som kan.
GLa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-07, 10:16   #11
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Se till att broderiet är centrerat i programmet innan Du lägger över det på usb-minnet.
Sedan kan Du flytta det uppåt,nedåt och åt sidorna i maskinens display, i Editor.

Markera på tyget var Du vill ha broderiet, mät ut mitten. Då ska broderiet hamna där Du vill ha det.

När jag gör t ex dukar med broderier i kanterna, så markerar jag var innerkanten på ramen kommer, sedan flyttar jag broderierna i Editor i maskinen där jag vill ha dem.

Jag använder oftast rivbart underlägg
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-07, 11:27   #12
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Rivbart är bra.
Vill du inte ha något kvar under broderiet när det är klart så använd vattenlösligt (det vita vliesinaktiga). Används också till lace (fristående spets), då dubbla lager.
Till handdukar brukar jag vända vattenlösligt genomskinligt både på fram och baksida.
Mindre saker (om är mindre än ramen eller som inte är bra att sätta i ram) limma fast med spraylim (icke permanet) på vattenlösligt(vitt) och rivbart. Det går också att festa småsaker med maskeringtejp.

Bibbis texil har bara mellanlägg till bra pris. Stoff och stil rivbara tycker jag går sönder lätt.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-08, 00:28   #13
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Jag googlade på

Och fick fram den här länken till (ja, jag vet att den är på engelska!!) men det är i alla fall en manual som är gratis!
Klicka på länken och dokumentet som öppnas sparar du på din dator, sedan kan du skriva ut den, om du vill. De blir ju lite lättare att följa en CD-skiva om du samtidigt har en manual att bläddra och skriva i.

http://content.janome.com/documents/...k%20MC350E.pdf

PS. Jag ska fortsätta och se om det är möjligt att hitta en svensk manual gratis!DS.
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-08, 00:36   #14
cab cab är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 55
Citat:
melvinara skrev: Visa inlägg

PS. Jag ska fortsätta och se om det är möjligt att hitta en svensk manual gratis!DS.
Det behöver du nog inte göra. Farmor2 mailade mig och sa att hon gick till butiken och fick manual på Svenska (och Norska och Danska). (erbjöd nämligen henne min Norska, därför vet jag)
cab är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-08, 07:38   #15
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Strålande!
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons