Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-03-24, 14:39   #1
Anneliten Anneliten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 18
Marknadstråden - tips och erfarenheter

Jag ser att det är lite spridda skurar kring ämnet marknader och jag tycker att det vore praktiskt om vi samarbetade och höll oss till en tråd kring allt det som berör marknader. Jag kan börja lite.

I julas stod jag på Marsvinsholms julmarknad. Det kostade 500 kr för två dagar. Jag kände mig lite nervös först, men det var riktigt mysig stämning bland utställarna och jag fick en hel del peppning från andra vana utställare (tack!).

Första timmarna gick och jag sålde Ingenting! Det kändes... tungt. Sedan kom det igång lite bättre. Jag sålde julkulor. Många kommenterade hur fina de var, men merparten köpte inte. Jag tyckte trots allt att det var roligt att de tyckte att de var fina. Jag gick med klar vinst när helgen var slut, men det varmaste minnet är ändå några - och framförallt en engelsk tjej - som tyckte om vad jag gjort. Hon var helförtjust. Tydligen hade hon inte så mycket pengar. Jag hade noterat att hon och hennes man återkom flera gånger för att titta på mina kulor. Jag sålde små för 35 spänn eller tre för hundra. Hade massvis med olika varianter men få av varje kombination. Han frågade om de kunde pruta lite. Inga problem liksom. Jag såg ju förtjusningen i hennes ögon och den massiva beslutsångesten eftersom hon tyckte så mycket om både den och den. Det är ju det som gör det roligt när folk verkligen uppskattar det man gör.

Berätta om dina erfarenheter och tips! Jag är så himla dålig på att söka på nätet. Vill gärna vara med på nån marknad under sommaren/hösten men inte i en miljö där det säljs plastfigurer från Asien om du förstår vad jag menar. Tips?
Anneliten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-24, 21:09   #2
Anneliten Anneliten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 18
Men kom igen och var lite hjälpsamma nu! I skrivande stund har 88 st läst tråden. Det finns ett intresse och då kan vi hjälpas åt. Vi är inte konkurrenter, vi har samma intresse.
Anneliten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-28, 15:51   #3
lycka lycka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 34
hoppas att det ska bli populär mer i Sverige.

Hej.

du vill prata om dina erfarenheter. men det är inte alltid man får
kommentarer. spelar ingen roll, hur många tittar din
tråd. jag kan berätta om min erfarenhet.

jag flyttade till Sverige 2006 och började stå marknaden från 2009.
första gång var det torgehandel, fast jag inte viste att man behövde tillstånd när man gör sådan. jag tog mina saker och strykbordet och stod 3 timmar. och kunde sälja ganska bra då.
sedan fick jag information om julmarknad från andra som stod på torget med mig. sedan jag är med julmarknad för 3 år, och några designmarknader.

om du forsätter att vara med på marknader, tror jag att några ska bli dina stam kunder. det tar tid fast men de är bästa som ge tips till dig.

man brukar köpa på lördag på marknaden, inte på söndag. och ofta
säger man "jättefina" och går. inte så ofta kommer tillbaka.
att sätta pris är svårast, men jag tror att du sätter bra pris,
även om det tar tid för dig att göra.

jag är inte proffesionell, inte utbildad.bara jag tycker om att pyssla
och skulle vilja ha kompisar egenom samma intresse.

jag kan förstå att det är roligt för dig, du har inga problem på språket, så du kan samla information om du frågar till andra utställare.

jag har varit på flera marknader i Japan som är mitt land.. nu är det jättepopulär "handmade market" i japan. det finns överallt nu. hoppas att det ska bli mer än nu här snart.
lycka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-04, 23:17   #4
katarinabm katarinabm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 41
Jag skulle gärna vilja stå på marknad, men har ingen aning om hur man hittar dem och "kommer igång".
katarinabm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-14, 22:02   #5
Tigeranka Tigeranka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 9
Hejsan,

du hittar nästan alla marknader i Sverige här: http://marknadskalendern.se/
Sen får du klicka dig vidare och se om det ligger geografiskt rätt och om det är rätt typ av marknad.

Annars vet jag att Hantverksmässan i Båstad brukar vara rätt befriad från krimskrams och väldigt trevlig (dock rätt dyr).

Lycka till!
Tigeranka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-15, 12:04   #6
katarinabm katarinabm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 41
Tusen tack! Jag skall titta!
Katarina
katarinabm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-16, 11:20   #7
GLa GLa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 110
1 juli

på Krageholmsmölla skall det vara en utställning med hantverk den
1 juli kl. 13 - 16. Där det finns möjlighet att sälja visade saker. Är någon intresserad? kontakta mig
kolla gärna möllanshemsida www.krageholmsmolla.se
GLa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-21, 09:43   #8
NilsDacke NilsDacke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2012
Inlägg: 6
Marknad och marknadsföring

[QUOTE=Anneliten;166395]

"Första timmarna gick och jag sålde Ingenting! Det kändes... tungt. Sedan kom det igång lite bättre. Jag sålde julkulor. Många kommenterade hur fina de var, men merparten köpte inte. "

Min erfarenhet är att det går lättare att sälja mindre saker med lägre pris. För många år sedan sålde jag på marknader och åkte runt, både sådant jag gjort själv och sådant jag sålde på kommission.

Ett bra tips är att beväpna sig med visitkort, gärna ha en adress till en hemsida där kunderna kan titta in och handla senare. Om du tittar på armbanden på min sida är det ett bra exempel på en sak som går utmärkt att sälja via nätet, men ofta lika lätt på en marknad eller ett event. De är billiga i frakt, de är gedigen hemslöjd och det är möjligt att ta beställningar om man inte har med sig i rätt storlek.

Så mitt råd är att göra en blogg eller hemsida i kommersiellt syfte där du kan visa allt du gör inklusive pris och frakt, sedan när du får kunder på marknaden som är tveksamma så skicka på dem ett kort och ett leende så kanske du får sälja mer senare.

Intresset för hemslöjd och inte minst stickning ökar lavinartat, men man kan behöva komma igång och visa upp sig, titta på vad andra säljer och sedan hitta en liten nisch som passar just dig!

Julkulor låter som en bra sak på nätet och på diverse julmarknader.
En sak man inte ska underskatta är lokala marknader och mun-mot-mun-metoden. Har din kund som handlade av dig tre väninnor som vill ha likadana och du har en hemsida så rullar det på!

Lycka till!
NilsDacke är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons