Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2004-11-01, 16:21   #1
GunnelJ GunnelJ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 31
Unhappy Husqvarna "tappat" sömmarna

Hej!
Min Husqvarna (Prisma 950) har tappat sömmarna... rakt går bra men minsta zick-zack i t ex dekorsömmar så snöar den in på någon eget sömsätt.
Kan jag räkna med/hoppas på att en vanlig service räcker eller måste jag betala 250 kr för att få ett kostnadsförslag?
Har sett att det finns symaskinsförsäljare som kollar den sida, så jag hoppas att någon av dem kan svara eller att någon annan har erfarenheter av detta.

Hälsningar Gunnel
GunnelJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-02, 13:17   #2
cinna cinna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 33
Hej Gunnel!

Jag är visserligen ingen expert när det gäller reparationer eller Huskvarnas modeller, men jag servar och lagar lite enklare fel på symaskiner då och då. Det är väldigt svårt att säga om det räcker med en vanlig service, där går man ju genom maskinen och gör olika inställningar och justeringar som behövs. Det kan vara griparen som står i fel läge, det kan man upptäcka om maskinen tar hoppstygn på ena sidan när man syr sicksack, detta justeras vid en vanlig sevice. När du syr mönstersömmar och sicksack rör sig nålen i sidled då?
Hej /Cinna
cinna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-02, 13:33   #3
GunnelJ GunnelJ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 31
Ibland gör den fel i början av en mönstersöm men sen kan den hoppa rätt och göra det den ska, men slutar jag sy då så blir det fel igen när jag startar. Så den går i sidled i bland i alla fall... den verkar klara stygnen åt vänster men inte åt höger.
GunnelJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-02, 15:10   #4
Janne Janne är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 107
Hej Gunnel.

En Prisma 950 är från ca. 1986 - 87 och har då några år på nacken.
Har den inte varit in på service till en fackhandlare med service avtal på Husqvarna Viking symaskiner, rekomenderar jag dig att kosta på dig det.
Att lämna in den till någon som inte har kunskapen om din symaskins modell kan till och med förvärra felen och i sin tur göra servicen väldigt dyr.
Och det är inte roligt att få hem en maskin från service och sen fungerar den inte något bättre.

Hälsningar:
Jan Lindström
Fackman på Husqvarna Viking i Sandviken
www.husqvarnasandviken.com
Janne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-02, 15:21   #5
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Har du provat att byta nål?

Min symaskin slutade ta undertråd från vänster planhalva bara förra månaden, med nån slags knölig raksöm som resultat oavsett vad jag försökte sy för sömsätt. Jag såg ju att nålen gjorde rätt rörelser men tråden ville inte "fastna" annat än längst till höger.

Jag gick til service stället och frågade vad det skulle kosta att lämna in, och de tyckte jag skulle kolla nålen först. Det räcker tydligen med en bråkdels millimeters felavstånd på nålögat för att sånt här ska kunna inträffa.

Jag gick hem och provade, och tack och lov var det det det berodde på.
Jag hade satt i en ny nål från ny förpackning när problemen började, skulle aldrig ha dragit slutsatsen att felet kunde vara nålen. Jag är inte precis erfaren med symaskinen.

Min nål var alltså felskapt från fabriken, men samma problem med undertråden kan ske om nålen fått sig en törn och blivit lätt böjd, det behöver inte vara synbart för ögat.
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-02, 15:26   #6
GunnelJ GunnelJ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 31
Hej!

Jag servade den hos fackman för knappt 2 år sedan. Frågan är om jag ska kosta på den service 685 kr och kostnadsförslag 250 kr. Det blir nästan 1000 kr för en maskin som kostade 6000 ny. Mycket pengar då... Tycker att man borde få kostnadsförslag gratis om man servar den. Då måste de ju ändå "in i den".

Tack Maria också. Jag ska hem och prova men jag tycker inte att nålen gör rätt rörelser.


Hälsningar Gunnel
GunnelJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-02, 15:52   #7
Janne Janne är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 107
Varför inte gå till din fackman som gjorde servicen för 2 år sedan och fråga om dom kan hjälpa dig till ett lite bättre pris eftersom det inte var så länge sedan du fick hjälp?

( Du måste givetvis kunna styrka att du har varit på service hos dom för 2 år sedan med någon form av kvitto på servicen )

Sen lägger vi inte här i Sandviken på något ( endast om man inte vill få maskinen lagad så får man betala ca. 100 - 200 kr om det är ett svårt fel att hitta ).
Men det är olika från butiker och service butiken får själv avgöra hur servicen ska betalas.

Det viktiga är att arbetet blir rätt gjort så att maskinen fungerar som den ska igen för dig.

Hälsningar: Janne
www.husqvarnasandviken.com
Janne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-02, 21:30   #8
cinna cinna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 33
Det kan ibland vara svårt att lösa saker när man inte ser vad som händer. När du syr sicksack hur rör sig nålen då? Är det rätt och som det ska vara ska nålen gå uppifrån och rakt ner i tyget, nålen ska växla från ena sidan till den andra i sitt högsta läge ungefär som bågen på ett "upp-och-nervänt U" Sker denna "växling" på väg ner eller i tyget kan materialet förskjutas och det gör att inte sömmen blir som den ska.
Jag hade nog ändå gjort som Jan menade dvs. gått tillbaka dit du servade din maskin och hört med dom, de kanske kan säga på ett ungefär vad det kan röra sig om.
Jag har heller inte hört att någon har fått betala för ett kostnadsförslag om man gör en service på maskinen och den sen inte är ok ändå.
Däremot om man bara lämnar maskinen och sen inte gör något med den då kostar den kontrollen, men om man väljer att åtgärda problemet så borde den kontrollen ingå.
cinna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-03, 09:07   #9
GunnelJ GunnelJ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 31
Smile

Hej!

Åkte hem och bytte pressarfot (hade övermatare på innan), lossade nålen och dammsög under bottenplattan. Något av detta gjorde att det problemet löste sig! Jag blev jätteglad. Tack för alla råd och tips!

Det får bli en service ändå till våren tror jag.

Hälsningar Gunnel
GunnelJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
husqvarna, husqvarna prisma 950

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons