Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > sysidan.se
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-06-21, 18:31   #1
perlemor perlemor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 140
På vilka grunder betygsätter ni?

Hej!
Jag har aldrig betygsatt någons alster, för jag tycker det är väldigt svårt. Hur tänker ni, ni som betygsätter? Anledningen till att jag ställer frågan är att jag såg någon som gett kommentaren: "Jättefint" till en bild, men sen satt betyget:2... Något som är "jättefint" borde i mitt tycke ligga över 3... Betyget 2 känns lite lågt. Hur tänker ni andra?
perlemor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-21, 20:14   #2
BodilN BodilN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 470
För det mesta glömmer jag bort att sätta betyg men ibland gör jag det. Om jag skriver jättebra eller liknade i en kommentar sätter jag alltid 4 eller 5, jag kan inte sätta 2 som betyg, det talar mot varandra tycker jag.
BodilN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-21, 20:16   #3
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Citat:
perlemor skrev: Visa inlägg
Hej!
Jag har aldrig betygsatt någons alster, för jag tycker det är väldigt svårt. Hur tänker ni, ni som betygsätter? Anledningen till att jag ställer frågan är att jag såg någon som gett kommentaren: "Jättefint" till en bild, men sen satt betyget:2... Något som är "jättefint" borde i mitt tycke ligga över 3... Betyget 2 känns lite lågt. Hur tänker ni andra?
Jag skulle gissa att man tryckt fel, eller förstått betygen fel, då.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-21, 21:01   #4
perlemor perlemor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 140
Precis, BodilN, håller med dej, om att det talar mot varandra med betyg 2, till "Jättefint".

Ja, visst kan man ha tryckt fel, misstag gör vi ju alla... Och om man inte förstår hur man ska sätta betyg, till "Jättebra", så kanske man hellre låter bli? Det kan ju räcka då med en fin kommentar om man gillar saken. Verkar dumt att sätta ett lågt betyg på något man tycker är "jättefint".
perlemor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-21, 21:09   #5
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Betyget 1-5 fyller ingen funktion i mitt tycke så det saknar betydelse.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-21, 21:18   #6
perlemor perlemor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 140
Citat:
Delfintua skrev: Visa inlägg
Betyget 1-5 fyller ingen funktion i mitt tycke så det saknar betydelse.
Nej, man vill ju gärna ha något att jämföra med, tycker jag. Betyg 1 eller 5 i förhållande till vad, liksom. Därför sätter jag heller inte betyg. Lämnar hellre några fina ord,om jag gillar saken, eller om personen i fråga vill ha en synpunkt, så lämnar jag min åsikt.
perlemor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-21, 21:29   #7
Gaestis Gaestis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 54
När man lägger in egna bilder kan man välja om man vill ha betygsättning eller inte. Jag skulle välja att inte ha det men gärna kommentarer.
Gaestis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-21, 21:37   #8
perlemor perlemor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 140
Citat:
Gaestis skrev: Visa inlägg
När man lägger in egna bilder kan man välja om man vill ha betygsättning eller inte. Jag skulle välja att inte ha det men gärna kommentarer.
För min egen del, så gör det mig inget om man betygsätter mina bilder. Vare sig det blir 1 or eller 5 or! Jag reagerade bara på att det var någon som kommenterat en bild med "jättefint" och sedan lämnat en 2:a i betyg. (Alstret var inte mitt) Tyckte det talade lite mot varandra, bara.
perlemor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-22, 08:57   #9
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Ord och beröm säger mer än en siffra. Men 2 och jättefint kan man ju undra hur 5 skulle bli i omdöme. Som sagt jag tycker siffrorna är oväsentliga. Oftast skriver jag omdöme men utesluter betygsättningen. Hoppas ingen blir ledsen för det.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-22, 09:45   #10
perlemor perlemor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 140
Nä, det tror jag ingen blir! Skriver också hellre ett omdöme i ord än lämnar en siffra. Roligare också att läsa ett omdöme än se en siffra. Men tillåter betygsättning på mina bilder för dem som tycker det är kul med siffror...
perlemor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-22, 10:40   #11
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Siffror var kul i skolan när betyget kom... dessvärre bara låga siffror haha. Har också betygsättning på mina bilder men jag tittar aldrig på det. Nu såg jag dessutom att jag babblat rejält.... 3000 inlägg så nu får jag hålla snattran ett tag.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-22, 16:38   #12
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Ja, frågan är om betyg egentligen fyller en funktion. Jag kommenterar ändå i stort sett bara bilder som i mitt tycke är "4or" eller "5or". Är det något jag tycker kan göras bättre så lämnar jag hellre konstruktiv kritik i form av några meningar än att sätta lågt betyg, det hjälper ju faktiskt ingen på något sätt...
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-22, 17:39   #13
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Citat:
morrflickan skrev: Visa inlägg
Ja, frågan är om betyg egentligen fyller en funktion. Jag kommenterar ändå i stort sett bara bilder som i mitt tycke är "4or" eller "5or". Är det något jag tycker kan göras bättre så lämnar jag hellre konstruktiv kritik i form av några meningar än att sätta lågt betyg, det hjälper ju faktiskt ingen på något sätt...
Jag håller nog med. Betygssättning har ju ingen funktion om det inte är en tävling, och det är det väl inte, eller?
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-22, 20:32   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Håller med. Betyg fungerar inte. Alla ger femmor eller fyror, och väldigt få ger lägre än så och de som gör det känner nog mottagaren sårad och undrar varför.

Jag gillar konstruktiv kritik, men inte bara i siffror som får en att undra vad som gått fel.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-24, 08:53   #15
StarLiza StarLiza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 41
Jag skulle inte sätta betyg, för jag vill i så fall se sakerna på nära håll för att se hur välsytt det är. En del saker kan ju på håll se superfina ut, men om man kikar närmre så är alltihopa ett enda fuskarbete. Så resonerar jag.
StarLiza är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons