Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-10-26, 15:44   #1
Jenkan Jenkan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 1
Question Vad ska jag köpa för maskin/maskiner?

Hej på er!
Nu har jag registrerat mig på den här sidan i hopp om att kunna utveckla en ny hobby, att sy..!
Har sedan tidigare en "slöjdmaskin" från Husqvarna, från 1990. Har mest sytt gardiner på den, men det syr man ju inte för att det är kul precis... Jag vill kunna sy typ sittdynor till barnvagn, väskor, gosedjur, små kläder... Igår sydde jag en sittdyna men det är mycket trångt under pressarfoten att sy igenom två lager fleece, skumgummi och kantband... Blir inte helt snyggt.

Det jag saknar är att kunna sy i tjocka saker, som jeans, och med grövre=snyggare tråd. Ser ju mycket proffsigare ut...
Skulle också vilja kunna sy i trikå.
Skulle vilja skaffa mig något riktigt bra, brukar irritera mig på halvmesyrer... Begagnat går dock jättebra! Behöver jag två nya maskiner då? Typ någon jeansmaskin + en overlock?
Jättetacksam för svar! Känner mig för okunnig än för att söka i forumet, vet inte ens vad jag ska leta efter!
Jenkan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-26, 15:53   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Hej,
Ta en titt på Janomes symaskiner. Själv har jag en Janome 6600P, den klarar det mesta. Janome Easy Jeans ska också vara en mycket bra maskin.
En overlock är bra att ha.

Lycka till med Ditt maskinköp.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 07:59   #3
Jessika82 Jessika82 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 54
Jag har köpt en husqvarna viking emerald den kostade 2595kr helt ny och har 5års garanti.
jag har inte testat den fullt ut än. men än så länge fungerar den till det jag har tänkt gardiner, kläder och galon.
En enkel och prisvärd maskin

hoppas att du hittar en bra maskin
Jessika82 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-16, 22:04   #4
e.h e.h är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 16
Hej jag rekomenderar en huskvarna, har själv en huskvarna freesia köpt 2002 då var den ganska dyr. Men det borde finnas biligare för den jag har kan man brodera med.
Ha det så bra e.h.
e.h är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-17, 06:52   #5
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Jag säger bara BERNINA!!!
De är väl värda investeringar! Håller i väldigt många år!

Tysta, superstarka och har väldigt bra tillbehör! Pressarfötter som gör sömnaden till en dröm!

Visseligen kan de vara lite dyra i inköp men det har man igen genom åren! (Minst 20, vid daglig sömnad tom utan service - jag lovar!)
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-17, 16:42   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det bästa jag kan säga är att gå och testa olika märken, och ta med det tråd och material du vill använda. Men jag kan lugnt säga att om du vill kunna få maskin som klarar dina krav kostar maskinen mkt. Egentligen är industrisymaskin det bästa för dig samt overlock.

Men symaskiner från förr i tiden, t.ex. pfaff från 50-talet fixar det också. Min pfaff 332 syr glatt i allt. Men även här är det att testa.

Dagens symaskiner tål inte lika mycket. De är inte byggda för att klara mycket, eftersom de vill att man ska byta symaskin ofta och ge dem pengar. Förr i tiden byggdes saker för att hålla. Men det finns guldkorn här och där.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-17, 19:17   #7
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Numera ägs som sagt de flesta märken av några få ägare. T.ex. så ägs både Janome och Elna av samma norska ägare. De gör t.o.m. exakta kopior av modellerna. Ett exempel är janomes cover pro 1000. Den finns numera som en elna 434, än så länge bara i usa men snart i Europa....

Min mamma har en gammal underbar Elna, har fått service ibland men det har alltid gått att fixa allt (Hon har nog haft den i vad- 40 år?)
Jag har sytt på en gammal Bernina innan jag uppgraderade mig- och den var också duktig!

Märken som jag "litar på", självklart måste man testa i en symaskinsaffär..., är Bernina, Elna och Janome.

Singer har en del jag känner och är jätteirriterade...men smaken är som baken så...Testa dig fram! Fråga i butikerna, ta med dig de tyger du skulle vilja kunna sy i, testa tjocka lager fleece osv.

Lycka till!
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-25, 06:35   #8
Ilse Ilse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 10
Thumbs up Symaskin

Hej

Om du inte redan har köpt dina symaskiner så har Janome ett paket erbjudande som verkar passa dina behov. En Janome Easy Jeans symaskin + en Janome My Lock 6440. Pris 7 995 kr för båda
Ilse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-25, 17:51   #9
Indra Indra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 46
Jag håller med om att nyare maskiner inte klarar lika mycket. Själv lyckades jag få tag på en gammal (20-30år) husqvarna combinaII på ett Myrorna. den är jag helnöjd med (betalade 75 kr). Det jag kan sakna är en overlockmaskin.
Indra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 17:16   #10
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Min Singer 201K syr i alla fall igenom sex lager tjockt jeanstyg helt utan problem (testade just). Älskar den maskinen! Den är köpt i perfekt skick på tradera för 100kr inklusive hemleverans!
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons