Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-04-13, 11:36   #16
Ida-Maria_L Ida-Maria_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 289
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
På "nyare" symaskiner brukar det inte stå hur man ändrar trådspänningen på spolen. Ibland står det rentav att man inte får göra det. Vilket ju är galet eftersom man ibland behöver göra det. (som i detta här fallet t.ex.)

Det man får göra är att notera utgångsläget och bara ändra i korta omgångar. (5-10 "minuter" åt gången) tills man får resultat man är glad med. Och sedan när man är klar så återställer man till var man var innan. (eller så behåller man det nya om man föredrar det)
Har studerat instruktionsboken igen å mycket rikgit så står det ingenstans.

Så jag behöver en förklaring på hur man gör?
Förstår inte riktigt hur du menar med utgångsläge och minuter..?
Ida-Maria_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-13, 12:13   #17
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Har du en klassisk spole (där man har spolkapseln i hand och lägger i för att sätta dit det tillsammans) eller en sån där man lägger ner spolen i en kopp uppifrån?

Eller rentav, säg vilken symaskinmodell du har så kan vi hjälpa dig med hur man justerar!

Under tiden finns det några sidor du kan studera här:
http://www.threadsmagazine.com/item/...thread-tension

http://www.happyemb.com/images_tech/...ion_adjust.jpg
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-13, 17:06   #18
Ida-Maria_L Ida-Maria_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 289
Jag har en Husqvarna Viking Lilly 545.

Man lägger ner spolen uppifrån.
Ida-Maria_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-13, 17:20   #19
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ok! Har inte mkt erfarenhet av nyare HQ-maskiner.

Kan du lyfta upp spolkoppen? Det bör stå hur man gör i boken. Om inte, då är det riktigt dåligt.

När man har lyft upp den så letar man efter en skruv som är störst och är spår och inte kryss (- och inte +) (MEN på min nya Brother är det trots allt kryss! så det gäller väl inte alltid!) Det brukar vara den skruv som man ska justera. Man skruvar medsols för attdet ska bli hårdare och motsols för att det ska bli lösare. Motsols i ditt fall då. Skruv bara lite aning. Skriv ner hur skruven ser ut från början. Om du tänker dig skruven som en klocka, skruv bara 5-10 minuter åt gången.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-14, 18:23   #20
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag är inte så säker på att det går att ändra undertrådsspänningen alls på maskiner med spolkorg istället för kapsel. Det är alldeles för lätt att ha sönder det hela och maskinerna är en aning "amerikananpassade" om man nu kan säga så utan att låta hiskeligt fördomsfull. (I manualen till min står det på fullt allvar att man inte ska stoppa in fingrarna under nålen när maskinen går.)
Om det går att ändra får någon gärna berätta hur man gör, för jag har grubblat över det samma.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-14, 19:28   #21
Ida-Maria_L Ida-Maria_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 289
Nej, nån spolkopp går inte att lyfta upp.
Tror inte jag törs hålla på experimentera nåt med det där, det känns lite för riskabelt.
Jag tittade lite på den igårkväll och jag gissar att man måste peta bort en plastbit för att komma åt spolkopp, så jag tror jag låter bli.

Får nog ta med en tygbit till symaskinsaffären istället å se om dom kan hjälpa mej få sömmen fin. Dom brukar vara bra och trevliga på det där stället.

Tack iaf för ditt engagemang
Ida-Maria_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-14, 20:09   #22
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Tråkigt.
Det brukar stå att man kan köpa fler spolkapslar om man vill ha olika trådspänning = deras sätt att tjäna pengar. Men att man inte alls kan få upp den låter konstigt..

Förmodligen kommer de att visa dig hur man byter och så sälja en till spolkapsel till dig.

Eller så löser de det på ett annat sätt åt dig.

Själv skulle jag bli frusterad om jag inte får ändra på trådspänningen alls.
Men tack och lov så föredrar jag äldre helt mekaniska symaskiner. Jag vill bestämma själv och ha full kontroll.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-15, 17:47   #23
Ida-Maria_L Ida-Maria_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 289
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Tråkigt.
Det brukar stå att man kan köpa fler spolkapslar om man vill ha olika trådspänning = deras sätt att tjäna pengar. Men att man inte alls kan få upp den låter konstigt..

Förmodligen kommer de att visa dig hur man byter och så sälja en till spolkapsel till dig.

Eller så löser de det på ett annat sätt åt dig.

Själv skulle jag bli frusterad om jag inte får ändra på trådspänningen alls.
Men tack och lov så föredrar jag äldre helt mekaniska symaskiner. Jag vill bestämma själv och ha full kontroll.
Det är mycket möjligt att det inte alls är svårt att öppna det där, men det känns ändå som nåt jag inte törs göra själv.

Dom brukar då vara väldigt trevliga och hjälpsamma på affären, så jag tror inte dom kommer försöka lura på mej nåt jag inte behöver.
Ida-Maria_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
overlocksöm drar ihop sig


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons