Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-13, 23:58   #1
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Handla från utomlands via internet?

Jag har kollat in ett mönster jag ska sy min studentklänning av på www.habithat.co.uk, men jag vill inte hamna i några problem vad gäller betalningen, så jag frågar här först: Är det några krångligheter eller får jag ett kontonummer som jag ska betala in pengar på? Och hur går det att betala med pund från ett svenskt konto? Överför jag motsvarigheten i kronor som vanligt och så växlas det automatiskt?

Senast redigerad av MadWomanInBlack den 2007-01-14 klockan 13:22.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 00:23   #2
Beatrice Beatrice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 9
Hej!

Enl deras sida kan du betala med Visakort, el dyl.
Maila dem först och kolla med frakt osv.
De skriver att de skickar till Sverige.

Jag har handlat på ebay flera gånger, fördelen där är att man kan se omdömen andra lämnat från tidigare köp. Där kan man också betala via en sida som försäkrar produkten om man inte är nöjd med den.

Mitt tips är att du mailar dem och "kollar läget", om de verkar seriösa osv.

Lycka till!
Beatrice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 00:33   #3
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Smidigast brukar ju vara att köpa via Visakort ja, en del banker och andra system har möjligheter att skapa ett "kontokort" som bara gäller en gång och bara har en viss summa pengar på om du är rädd att ge ut ditt riktiga kontonr, finns bl.a. hos FSB.

(Säg att du skall köpa något för $100, du loggar in och skapar ett nytt kort med värde $100, går till webshoppen och betalar med numret för det nya kortet och om någon skulle försöka missbruka kortnumret vid ett senare tillfälle så går det inte eftersom kortet bara var giltigt en gång, går ju heller inte att ta ut mer pengar från kortet än vad som finns på det.)
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 09:20   #4
Miao Miao är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 285
skandia bank är en av de få banker som inte tar skyhöga avgifter för utlandsköp.
Jag har ett konto där som jag bara överför så mycket pengar jag behöver för att handla. jag handlar med Norge, Danmark, Tyskland och England och är jättenöjd med detta system.

Jag har även Paypal som jag använder mig av när jag handlar från Ebay.
Miao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 09:38   #5
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Jag har beställt därifrån tidigare utan problem. Se tidigare inlägg här
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 10:16   #6
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Jag handlar jättemycket från utlandet via internet och har aldrig haft några problem.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 10:26   #7
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
När du köper något i utlänsk valuta så får alltid det företaget sin valuta, om det är england så är det pund. Du däremot betalar vad det kostar att köpa just så mycket av en viss valuta,i dagstidningen står valuta kurser.
Om du gör en eu-betalning direkt från ditt konto till någons annans bankkonto så kostar det en mindre avgift men gör du samma betalning till USA så är avg betydligt större.
Om du däremot gör betalning över visa eller som jag gör eurocard så tar dom inte ut någon avgift utan har ett pålägg på 2% på kursen du får betala.
Jag lämmnar bara ut mitt kortnr till större seriösa företag och jag upprättar någon slags kontakt över internet först .Jag vill gärna ha ett namn på en person som jag relaterar till och få en faktura över nätet
Det är något fel på länken överst i diskutionen

Senast redigerad av axyzvslut den 2007-01-14 klockan 10:28.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 11:34   #8
Beth Beth är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 168
Jag handlar också mycket från utlandet, främst tyger från USA. Jag har öppnat ett konto i min bank som för det mesta är helt tomt på pengar. När jag ska handla överför jag summan till detta konto och betalar via Visa därifrån. Innan jag genomför beställningen, kollar jag på www.valuta.se där kan man omvandla summor till en mängd valutor.
Jag har aldrig haft problem med utlandsbetalningar och har varit nöjd med de tyger jag köpt. Jag brukar handla så att allt går i en försändelse och håller mig till ca 30-40 dollar. Oftast slipper jag tullavgift.
Beth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 13:36   #9
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Jo, jag har ett Visa Eelectron och det ska Habithat godkänna. Jag har också ett sparkonto, fast det verkar som om jag bara kan betala via mitt vanliga konto enligt Nordea. Otroligt nog hade de en funktion som heter utlandsbetalningar Fixade länken.

Monika W, jag måste tydligen ha ett IBAN-nummer och en BIC/SWIFT-kod från Habithat. Vet du något om det, eller ska jag kontakta dem?
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 14:50   #10
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Citat:
Miao skrev:
skandia bank är en av de få banker som inte tar skyhöga avgifter för utlandsköp.
Jag har ett konto där som jag bara överför så mycket pengar jag behöver för att handla. jag handlar med Norge, Danmark, Tyskland och England och är jättenöjd med detta system.

Jag har även Paypal som jag använder mig av när jag handlar från Ebay.
Så en del tar ut en avgift? På vad? Varför? Växlingsavgift eller per köp?

Kollade SEB nu, de tar 35kr för ett uttag utanför EU och 1.65% valutapåslag vid köp/uttag utomlands. Vad fult av dem. 82.50kr på 5000kr.

Skulle byta bank egentligen men jag bytte till SEB en gång i tiden av principskäl för att FSB medvetet inte lät folk använda mozilla/firefox eller opera som browser.

Senast redigerad av aliquis den 2007-01-14 klockan 14:54.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 15:00   #11
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Citat:
MadWomanInBlack skrev:
Monika W, jag måste tydligen ha ett IBAN-nummer och en BIC/SWIFT-kod från Habithat. Vet du något om det, eller ska jag kontakta dem?
http://www.proz.com/topic/34751

Kombinationen BIC/Swiftkod verkar ju bli ett banknr och bankkontonr? Men behövde du butikens sådant? Ska du flytta över pengar till deras konto via internetbanken alltså? Kan du inte bara ge dem ditt visa electronkortsnr, utgångsdatum och eventuellt de tre sista siffrorna där bak vid namnteckningen?

Senast redigerad av aliquis den 2007-01-14 klockan 15:35.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 15:29   #12
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Det är när du gör banköverföring BIC/Swift och IBAN behövs.
Men eftersom de tar Visa Electron ska du ju inte göra någon banköverföring. Precis som Johan säger behöver du bara kortnummer, utgångsdatum och eventuellt säkerhetskoden (och pengar på det konto kortet är anslutet till förstås...).
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 16:35   #13
Miao Miao är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 285
Citat:
aliquis skrev:
Så en del tar ut en avgift? På vad? Varför? Växlingsavgift eller per köp?

Kollade SEB nu, de tar 35kr för ett uttag utanför EU och 1.65% valutapåslag vid köp/uttag utomlands. Vad fult av dem. 82.50kr på 5000kr.

Skulle byta bank egentligen men jag bytte till SEB en gång i tiden av principskäl för att FSB medvetet inte lät folk använda mozilla/firefox eller opera som browser.
De tar ut en avgift för utlandsbetalning samt växling per köp.
Ett exempel är när jag skulle betala 300 till Danmark men då blev avgiften 115 sek så det slutade på 415 sek till slut.
Så jag har kvar SEB för vanliga räkningar men betalar från Skandia där det är gratis utomlands och är mycket nöjd med det.
Miao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 21:53   #14
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Ok, verkar ju dock som att 35kr bara gällde uttag och att det utöver det bara är 1.65% och det lär ju inte på långa vägar bli 115kr? Om det inte är någon sorts minimiavgift.

Se sidan 4 i:
http://www.seb.se/pow/content/produk...t_sv_r3685.pdf

Betalningar till utlandet var dyrare men det kan ju inte gälla med Visakortsbetalning?

Jag hoppades dock att det inte ens var någon växlingsavgift vid visakortsköp. Banker suger, bättre att ha pengarna i madrassen, eller investera dem själv istället för att låta bankerna göra det
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-15, 16:52   #15
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Ah, men om jag slipper sådana krångligheter så blir det ju mycket bättre Satt där och började fundera på om jag skulle leta upp något tråkigt Burda-mönster istället. Men då ger jag bara rätt information till företaget, i detta fall habithat, och låter dem sköta resten? Schysst

Fast jag mötte en liten tant på Hemköp som tydligen hade sparat sina pengar i madrassen; och som dessutom hade missat att alla sedlar skulle få ny märkning. Hon stod där med en massa obrukbara femhundringar och jag tyckte så synd om henne

Senast redigerad av MadWomanInBlack den 2007-01-15 klockan 17:32.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons