Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-11-28, 23:43   #1
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Snö i spanien

Det snöar i spanien i Andalusien där jag bor, visserligen bor jag bland bergen i en liten by men snöat har det inte förut. Här har dom siesta mitt på dagen, men det blev ingen siesta i tordags
för det kom snö!! har bott här över 3år , men ni vet ungar och alla djuren blir som glada galna när dom ser snö första gången
Det är konstigt att tänka sig att man längtar efter snö! Blev nämligen lika glad som förut i Sverge när första snön kom.
Det blir kanske svårt för mig att ta mig till affären för inga vinterskor har jag hee.. Mera snö har dom lovat, vadå vintterdäck? Dst är ingen som har, Det är konstigt att barnen som aldrig har sett snö på rigtigt kan göra snögubbar, med armar av ris och ögon näsa mun ,ja allt som ska till snögubben
Barnen har en egen fantasi. Snöiga kramar Helena
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-29, 00:12   #2
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Vet inte rigtigt hur man gör för att få bilden på denna sida, så jag la upp vintern i spanien i album var så snälla att gör ett undantag tills jag lär mig, kram Helena
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-29, 05:37   #3
Gidget Gidget är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 718
Visst är det konstigt med vädret nu för tiden, men tänk att få se snö när man bor i Spanien. Jag har kikat på dina bilder och det ser så vackert ut. Du får ta det försiktigt både när du färdas till fots och med bil.
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-29, 09:55   #4
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Ja visst är det märkligt med mandariner i snöskrud. Ett år när mina föräldrar var i Israel fick dom minusgrader och 15 cm snö. Rena kaoset och dunjackan var ju hemma

Lite avis på din utsikt faktiskt.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-29, 13:07   #5
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Var inte avis på utsikten, i vanliga fall ser jag bara grannens dörr och getter, åsnor, katter, hundar, och en gammal gumma som sopar gatan, det finns ingen sk. hall utan jag är direkt i köket. Biltrafiken kör just utanför så man måste tänka sig för innan man vädrar, tänk på att gatorna är i det smalaste som finns
det får inte plats med två bilar, utan den andra måste backa för att den andra ska komma vidare,
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-29, 13:39   #6
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Har varit i Marocko några dagar med avstickare till Marrakech.
Det har inte varit så kallt som nu på många år. Dagstemperaturen låg runt 20 gader och nätterna 4-5 grader. Massor av snö i Höga Atlas.Visst är det nåt´konstigt med vädret lite varstans!

Förresten, hittade inte mycket tyg och ingen andra sybehör heller i Marocko!
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-29, 13:54   #7
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Helt OT

Marocko...
Varit där sett det och aldrig mer säger jag. Marrakech var rena nervbomben som borde kräva valium. Dessa små som skulle guida på marknaden och som tog en vilse i djungeln. Hasch försäljare som hela tiden stötte på en. Det enda positiva med Marocko var tusenbladstårtan... helt underbart gott. Värsta skräcken var när lilla gubben fick två ormar runt halsen och jag skulle fota och betala för det. Fotade gjorde jag men sen skrämde jag iväg dom som den värsta argbigga
Dom är ju inte direkt vana när kvinnor tar sig ton. På stranden får man inte vara ifred om man är utan karl, våra hade bara smitit ner i vattnet. Kanske det blivit annorlunda nu för det var på -80 talet jag var där.

På hotellet knastrade det i taket när vi släckt lampan så jag tog tillflykt under täcket utifall något skulle trilla ner i knoppen på en. Det bästa var nog den lokala marknaden där det var en knappsymfoni och annat sybehör i drivor. Kan tilläggas att vi var de enda turisterna där
Så var jag på mitt livs första och enda fotbollsmatch i Marocko. Vi var 6 åskådare på läktaren trots att Sverige spelade

Nä tacka vet jag Spanien där dom är normala och inte slänger ormar på en.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-29, 23:23   #8
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Min första utomlands var just Marocko, vi hadde kul, tänk mig springande efter ett tåg (turisttåg) hadde frågat 10 minuter innan hur och var man kan åka med en sådan, det är bara att lyfta upp en hand sa dom. ad bra tänkte vi och går över gatan där det finns både utsikt och kall öl. min gubbe beställde en liten öl i väntan på tåget, inte stannade fanskapet hur vi än viftade och hoitade så vi sprang efter, gubben min har ölseideln forfarande i handen, jag måste springa tillbaka och betala släpp inte tåget ursiktet.(tänk vilken syn jag och min gubbe, två poliser och alla som jobbade just i den baren springandes efter ett tåg) vi vågade inte ta den risken.Tillslut stannad vid ändstationen och fick vänta en halv timme innan den rörde på sig, då var inte händelsen kul, med tanken på att jag har svårt att gå
men finne som man är !släpp inte tåget med blicken!
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-30, 10:13   #9
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Så skönt att vi kan ha olika uppfattning av Marocko. Vi trivdes väldigt bra - kanske för att vi just förberett oss på hur det skulle kunna vara.. och tog det mesta med jämnmod. Säger man bara till på ett bestämt och vänligt sätt blir du inte "förföljd" av försäljare.
Ta Marrakech som en upplevelse i sig - vi gäster är där bara en kort tid! Njut så länge den tiden varar!

Förresten så mötte vi vår Kung i en av soukerna (gränderna) och även han såg ut att trivas förträffligt!

Jag har med detta inte sagt att Marocko är mitt resdrömmål - där finns andra! Men det var onekligen spännande att ha sett det.
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons