Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-08-12, 13:27   #1
Lavendel Lavendel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 108
Har du boken av Lokrantz?

Hej, Jag har lånat en trevlig bok på biblioteket som heter Stora enkla kläder att sy själv. Kerstin Lokrantz och Birgitta Edgren är författarna. Den verkar så användbar att jag skulle vilja ha ett eget ex.
Jag syr mest i normalstorlekar 38–42 men i den här boken finns många bra tips och trix att tillämpa som nybörjare även om jag inte kan klippa mönsterna rakt av.
Som den kom ut för 20 år sedan finns den inte i bokhandeln. Jag gjorde en resultatlös sökning på antikvariat.net
Finns det någon av er som har ett ex som bara samlar damm, så finns här en spekulant.
Jag undrar också om någon av alla ni kunniga skräddare känner till någon annan bok i samma stil som är bra för den som vill sy själv och som inte är så rutinerad. Det behöver alltså inte vara för stora storlekar, det viktiga är att det är ”basic” mönster och beskrivningar.
Eva/som mest syr lappteknik annars och inte är så hemma på det här med kläder
Lavendel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-15, 21:54   #2
Babsan Babsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 12
Unhappy Javisst, är Stora enkla kläder bra!

Hej!
Ja, jag brukar låna den på biblioteket ibland och låter mig inspireras. Särskild nytta har jag haft av det där förklädet. Jag syr det i linne och gör något snyggt broderi på. Jag har sytt upp det i ett viscosetyg också men det var inte alls lika hållbart. Får du tag i något överex. så kontakta mig gärna. Jag vill också ha en sån...
Babsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-16, 15:17   #3
Lavendel Lavendel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 108
Det ska jag tänka på

Får jag napp ska jag absolut kontakta dig.
Eftersom du är hemma i just denna bok; har du sytt storpolotröjan med dragsko? Använde du i så fall samma tyg till muddarna som till resten av tröjan? På bilden i boken ser det ut som om det är ett annat tyg. Jag har alltid trott att muddar måste vara i kraftigare trikå än själva plagget.
Men när boken visar mönsterutlägget ser det ut som om det ska gå bra att ha muddarna i samma tyg.
(Det är en så läcker modell, skuren i ett stycke.)
/E
Lavendel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-16, 17:22   #4
Babsan Babsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 12
Hej igen!

Nej, tyvärr har jag inte gjort just den. Men jag vet vilken du menar. Njae, det beror nog på vilken slags trikåtyg du har och om du är angelägen om att det ska sitta åt runt handleden. Annars kan man säkert använda samma tyg, det blir dessutom snyggare.
Babsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-16, 21:02   #5
Lavendel Lavendel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 108
Jag börjar i morgon!

Tack för det. Nu kan jag sätta igång. Jag har redan köpt ett snyggt trikåtyg så nu är det bara några lediga kvällstimmar som återstår. De infinner sig kanske i morgon.
Förklädet blir nog nummer två. Precis som du fick jag en känsla av att linnetyg skulle passa bra. (Det tänkte jag redan första gången jag såg bilden, så jag härmas inte!)
Tack för respons.
Lavendel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-17, 08:34   #6
Babsan Babsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 12
Härmas!

Hej igen!
Jo, det är klart att du ska härmas! Om man ser nåt bra så ska man ju så klart knycka idén - det är lite det som det hela går ut på! Att dela med sig av idéer och att "knycka" andras, förbättra lite och göra eget.
Har du tittat på den där klänningen där hon håller en stor ärtskida i handen? Den är också jättepraktisk. Stor, enkel, skön med stora fickor. Hur bra som helst. Jag har sytt en svart sådan och använt den jättemycket så den är helt slut. Sen har jag en väninna som är mycket överviktig och hon blev bjuden på bröllop. Hon blev förtvivlad för hon tyckte inte att hon hade nåt att sätta på sig så jag sydde en sån i nåt blått, glansigt tyg. Men istället för att låta den vara så vid nertill drog jag in den lite och gjorde sprund i sidorna. Sen köpte hon ett par skor till som passade precis. Det blev verkligen lyckat!
Barbro
Babsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-25, 21:16   #7
Lavendel Lavendel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 108
Det är precis så jag vill kunna göra*

Det lät snyggt. Det låter roligt att kunna variera så där efter tycke och smak. Ännu så länge syr jag bara exakt som det står i arbetsbeskrivningen men hoppas att lära mig grunderna så passa att jag kan variera efter eget huvud. Din väninna måste blivit jätteglad. Jag är själv normalviktig och normallång men tycker ändå att det är svårt att hitta kläder som passar och sitter bra. Hur jobbigt måste det då inte vara att vara kraftig och längre än medel? Mycket i stora storlekar ser väldigt tantigt och trist ut. Om det över huvudtaget finns.

Nu har jag gjort min polotröja och den blev så där. Det var första exet och jag får vara nöjd med det. Muddarna sitter lite hårt. Jag använde overlocksöm men det blev nog inte tillräckligt elastiskt. (Väldigt enkel husqvarnamaskin.) Nästa ex gör jag kanske utan muddar.
Jag vill egentligen ha en med ännu vidare krage, en som liksom hänger ner. Jag förstår att man måste göra halsringningen vidare också i så fall men tror du att den ska vara lika vid bak som fram? Och kanske måste kragen vara dubbel om även insidan av den syns om den hänger ner.
Lavendel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-25, 22:24   #8
Babsan Babsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 12
Hej, igen!
Jo, jag tror att även om du gör urringningen lite större än det är på mönstret så ska den vara lite djupare fram än bak. Och gör man urringningen alltför stor - även om du döljer den med en stor krage - så kommer det att kännas konstigt eftersom tröjan då inte "sitter" på plats, liksom. Följ det ursprungliga mönstret och så klipper du bara bort lite extra - kanske bara en 1/2 cm runt om till att börja med. Känns det osäkert så sy först upp med nåt gammalt tyg (förslagsvis någon gammal tröja i liknande material som du ändå tänker kassera) och känn efter hur mycket som behövs.
Mvh Barbro
Babsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons