Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-09-11, 18:09   #1
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Böcker och Tidskrifter

Här kan man lista bra böcker och tidskrifter som beskriver korsettsömnad, korsetthistoria, eller helt enkelt bara är bra inspirationskällor.

En bra nubörjarbok är Basics Of Corset Building av Linda Sparks . Det är fn utgången men kommer i nytryck senare i år.
Waisted Efforts av Robert Doyle och
Corsets and Crinolines av Norah Waugh är två liknande böcker som innehåller lite dräkthistoria och en del mönster (som måste förstoras upp rejält).
En annan bok på samma tema är
Period Costume for Stage & Screen av Jean Hunnisett. Den är mycket inriktad på just sömnad för teater och film och innehåller mycket idéer hur olika detaljer ska utföras.

Jag vill slutligen slå ett slag för en brittisk bröllopstidskrift som heter Black Meringue. Den innehåller inga mönster men däremot mycket roliga tips om bröllopsplanering (dräkter) och en hel massa annonser.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-16, 11:55   #2
Perlita Perlita är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 10
Jag passar på att fylla på med lite inspirationsböcker.

Favoriten är Fetish Fashion: Undressing the corset av Larry Utley och Autumn Carey-Adamme - massor med bilder av korsetter från Dark Garden.

Mer korsetthistoria med bilder finns i The Corset - a Cultural History av Valerie Steele, och i Support and Seduction: The History of Corsets and Bras av Beatrice Fontanel.

För att få mer exempel på historiska korsetter så brukar jag även gå till ett par böcker som visar alla möjliga slags kläder, nämligen Historical Fashion in Detail av Avril Hart och Susan North, och Fashion: The Collection of the Kyoto Costume Institute (Taschen), båda innehåller bilder av verkliga plagg från olika århundraden, bland annat korsetter.
Perlita är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-24, 17:57   #3
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag fick hem en bok som kanske mer är berör generell sömnad och mönsterkonstruktion men som ändå ger idéer hur man tar fram egna (korsett)mönster:
Fashion Design on the Stand av Dawn Cloake.
Boken är tyvärr utgången för tillfället men kolla Terra Australis Books.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-19, 12:05   #4
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Borsett från Linda Sparks bra instruktionsbok fick jag en bok av Jill Salen - CORSETS historical patterns & techniques. Många mönster från 1700-talet och framåt och korta men bra beskrivningar av diverse sömnadsmoment.
Inhandlades på Vena Cava Design.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-07, 10:35   #5
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
gratis tutorial för att anpassa any korsettmönster till any storlek!

Cathy Hay, som tagit historiska kostymvärlden med storm med Your Wardrobe Unlock'd kommer den 15 oktober lansera en systersida, som helt och hållet fokuserar på korsetter!

Foundations Revealed - the Corsetmaker's Companion

Upplägget är lite som en tidning eftersom man prenumererar, men är egentligen mer som ett bibliotek av artiklar där man får också får tillgång till tidigare månaders material.

Och det allra bästa - för att driva intresse till siten har Cathy lagt upp en GRATIS fantastisk tutorial för att rita upp egna korsettmönster till vilken storlek som helst genom att utgå från vilket mönster som helst. "A tool with which you can take your measurements (instructions included), select a historic corset pattern - any corset pattern, in fact - and reproduce it in your own bespoke size."

Jag håller på att testa metoden på en av korsetterna i Jill Salen's bok, och är jättespänd på resultatet
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-25, 13:40   #6
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Hittar en hel del kul böcker på Lavoltapress, men firman tar bara betalning i form av checkar. Jag har hittat några böcker på Amazon (och beställt ).
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-07, 14:34   #7
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag fick hem två böcker idag:
Authentic Victorian Fashions av Kristina Harris. Den skulle innehåll mönster på korsetter men jag har inte funnit något ännu.

Fashions of the guilded age Vol 1 av Frances Gimble. Den innehåller i alla fall korsettmönster.

Båda böckerna är fyllda med mönster och Guilded Age innehåller en del sömnadsanvisningar.


(Beställda fråm Amazon!)
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-30, 09:44   #8
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Mera coola böcker (en cool bok):
Underwear FASHION IN DETAIL av Elery Lynn.V&A Publishing, London, ISBN978-1-851-77616-0.

Boken, som kommer från Victoria & Albert Museum innehåller en mängd fotografier och beskrivning av sömnadsdetaljer på underkläder; det mesta från viktorianska tiden men en del tidigare och senare. För den som letar idéer och inspiration när det kommer till korsettsömnad men även sömnad av särkar, BHar, krinoliner och annat är boken en bra källa att ösa ur.

Jag köpte min bok från Amazon, men det V&A har tydligen en stor bokbutik:
Underwear fashion in detail
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-07, 10:13   #9
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Efter ett tips på darkside inhandlade jag för en billig slant från AdLibris en liten söt bok om korsetter: Velda Lauder - Corsets A Modern Guide.
Boken innehåller lite dräkthistoria, beskrivningar och bilder på (moderna) korsetter.
Bra bok att ha som inspirationskälla.
Jag betalade 86 kronor för bok+frakt.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons