Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-04-03, 22:14   #1
ingemargavle ingemargavle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 26
skjortkrage - hur gör jag?

Som novis har jag nu sprättat lös en sliten vit skjortkrage och tänkt sy en ny i avvikande färg. Den gamla kragen var skrynklig på den sidan som det där förstärknings... (vitt som stryks fast) sitter. Funderar nu på om jag ska stryka fast det på undersidans tyg istället för att undvika skynklig krage efter tvätt.
Har tvättat det nya tyget 60grader för att undvika ojämn krympning.

Fungerar det för mig ska jag senare prova att även byta ut fler vita kragar och göra "nya" dands skjortor. Jag har ett 10 tal skjorter som inte duger längre i slips miljöer men som är nästan oslitna i örvrigt.
ingemargavle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-03, 23:15   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Tänk på att överkrags-delen ska vara aningen större än underkragen.

Wliselinet stryker Du fast på underkagen
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-04, 00:07   #3
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
Dahlia skrev: Visa inlägg
Tänk på att överkrags-delen ska vara aningen större än underkragen.

Wliselinet stryker Du fast på underkagen
Nej. Vlieselin skall strykas fast på överkragen.

Du kan också använda mellanlägg som inte fixeras med lim. Du kan använda lite tjockare muslin som mellanlägg, toppstickningen och kantsömmen håller den på plats, men det blir inte lika styvt som ett limfixerat mellanlägg. Överkragen behöver inte heller vara större. De är de sällan på måttsydda- och konfektionsskjortor. Har inte sett ett ända mönster eller nåt draft som rekommenderar olika storlekar på kragdelarna.

Det är svårt att lyckas med strykmellanlägg med hemmastrykjärn. Du behöver komma upp i alla fall 160 grader och rejält med press. Jag väger 90 kilo och tar 190 i marklyft, har ett par tunga skräddarjärn och tycker ändå jag skulle behöva mer press och värme.. (De skall ju tåla att tvättas i 60 grader iaf).

Processen för att göra en krage är inte alltid så som man tror. Man tar två stycken tyg som är större än mönstret, väter tyget och pressar det torrt, medan man pressar ser man till att dra ut tyget för att garantera att det inte drar sig senare. Bomull drar sig väldigt lite, men det lilla måste man få ut. Sen pressar man fast mellanlägget som skall vara klippt som mönstret. Denna process gör man för både kragbandet och kragen. Sen syr man och sen klipper man till tyget. Sen vränger man och syr en stickning 1/4" från kanten.. Kan beskriva processen mer men orkar inte skriva nu.. Det är lite trix kring att fästa kragen i kragbandet och sen kragbandet i skjortan..
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-04, 07:55   #4
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
När jag gick och lärde mig att sy så lärde vi oss att på dam blusar/skjortor så skulle vi pressa mellanlägget på underkragen och på herrskjortor ska mellanlägget vara på överkragen. Vi lärde oss också att överkragen ska vara något större än underkragen, men nuförtiden är det sällan att jag gör överkragen större och resultatet blir bra ändå. Så jag tycker inte du behöver göra karagdelarna olika stora.

Sedan bör mellanlägget vara så pass styvt att kragen inte kan skrynkla sig efter tvätt.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-04, 09:07   #5
ingemargavle ingemargavle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 26
Ok, tack för råden det ska bli spännande att se om jag lyckas...
ingemargavle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-06, 08:12   #6
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Citat:
ninnami skrev: Visa inlägg
När jag gick och lärde mig att sy så lärde vi oss att på dam blusar/skjortor så skulle vi pressa mellanlägget på underkragen och på herrskjortor ska mellanlägget vara på överkragen. Vi lärde oss också att överkragen ska vara något större än underkragen, men nuförtiden är det sällan att jag gör överkragen större och resultatet blir bra ändå. Så jag tycker inte du behöver göra karagdelarna olika stora.

Sedan bör mellanlägget vara så pass styvt att kragen inte kan skrynkla sig efter tvätt.
Helt rätt och överkragen ska rå en aning
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons