Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2014-01-19, 17:35   #1
AuderyH AuderyH är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2014
Inlägg: 3
Question Tyg för nybörjare

Hej!
Har aldrig sytt någonting innan men har fått i uppgift att sy en klänning som en del av syslöjdkursen. Jag valde mönster 6223 från New Look där en lista på rekommenderade tyger finns med. Ska antingen göra den ärmlösa med asymmetrisk drapering på överdelen eller den ärmlösa med insnitt. Vilka tyger bör jag välja för att det ska bli så snyggt som möjligt men ändå lätt att arbeta med? Vill helst hålla mig till de rekommenderade tygerna, men alla förslag uppskattas!

Rekommenderade material enligt listan (på engelska): Pique, Lightweight Sateen, Silk and Silk Types, Silk Linen , Stain, Taffeta, Soft Lightweight Linen and Linen Blends, Jacquards and Brocade.

Länk till mönstret: http://www.simplicitynewlook.com/6223/#.Utv95DnnPs0
AuderyH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-20, 14:40   #2
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Jag tog din tygspec och körde translate på den. Det blir alltid orsak till något leende! Den här gången fick jag
Pique, Lätt SATIN, silke och siden Typer, Silk Linne, Bets, taft, mjuk Lätt Lakan och linne Blends, jacquardmaskiner och Brocade.
"mjuk Lätt Lakan" jojo, ligger något i det också.
Med så många tyger att välja på så vad skulle jag tänka på då?
- Att det är någorlunda lätt att sy, dvs inte glider så mycket.
- Inte så tjockt, att sy i alltså
- Syr du den draperade varianten, kolla att vecken i draperingarna blir bra. För mjuka tyger veckar inte bra. Hårda tyger "skär" man sig på vecken. Det blir till att dra ut lite på rullen och känna sig för.
- Den slätare med insnitt, där får man se till hur det formar och fyller. Lite tyngre tyger jämnar ut, tycker jag. De tunna veckar och rynkar gärna.
- Kjoldelen ställer lite krav om du vill att den ska falla som de ritar i teckningen. Tyngd, fall, ska det finnas ett stöd under?
- Kommer du att fordra? Verkar inte ingå i mönstret men det gör att man kan använda tunnare tyger som ges stöd av ett undre tyglager.

Nej något tyg att föreslå dig, det har jag inte
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-28, 00:45   #3
Fröken Fröken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 36
Jag skulle rekommendera ett ostretchigt bomullstyg, bomull är ofta lätt att sy i, är ganska starkt och tål värme, vilket gör det lättare att pressa (alla sömmar bör pressas medan du syr och en bra pressning gör många små misstag och även lätt krokiga sömmar osynliga). I många tygaffärer finns avdelningar för blus/klänningstyg där det är bra att kolla, hålla upp och känna. Vad skulle du titta efter i en färdigsydd klänning i de modellerna?
Fröken är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
mönster, nybörjare, tyg

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons