Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-04-03, 07:07   #76
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Citat:
Sia7 skrev:
Herregud med saker!

Vad kostade enbart overlocken?
Ja hehe...

Overlock 744D kostar 245 pund = ca 2900 kr
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-03, 07:13   #77
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Undrar vad du startat Anders för vi är nog många som just nu sitter och räknar och kollar om vi inte kan tänja ekonomin lite till för att få alla dom skakerna som du fått - GRATTIS!
Sätt nu igång och skapa så vi får se dina alster.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-03, 07:17   #78
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Re: Beställt två maskiner ......

Citat:
irene28 skrev:
Hej Anders!
Gratulerar till en bra affär! Men kära nånn`så
mycket grejer.... tråd saxar pressarfötter m m,
vilka härliga bilder, vart verkligen överraskad
hur generöst detta är!!! Lycka till med maskinerna och alla tillbehör.
Så nu får vi se bilder i framtiden på dina alster,

irene28
Tack, Irene28!

Ja, det är verkligt generöst av butiken. Jag anade inte hur det var mycket!
Hemsändningen tog 4 dagar.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-03, 07:29   #79
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Citat:
Lottan skrev:
Undrar vad du startat Anders för vi är nog många som just nu sitter och räknar och kollar om vi inte kan tänja ekonomin lite till för att få alla dom skakerna som du fått - GRATTIS!
Sätt nu igång och skapa så vi får se dina alster.
Hej Lottan!
Tack

Jag brukar jämföra olika saker genom internet innan jag köper någonting. Ibland från utomlands. T.ex. bildäck (sommardäck) från Tyskland kostade 1700 kr/4st. Här kostar nästan 3500 kr/4 st

De symaskinerna och tillbehör värderade vi grovt ca 12-15 000 kr i Sverige. Jag kanske har fel.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-03, 08:41   #80
Sia7 Sia7 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 234
Citat:
Lottan skrev:
Undrar vad du startat Anders för vi är nog många som just nu sitter och räknar och kollar om vi inte kan tänja ekonomin lite till för att få alla dom skakerna som du fått
Ja, precis...
Sia7 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-10, 21:27   #81
froken_sara froken_sara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 4
Funderar också på att köpa overlock från utomlands. Är det någon som vet hur det fungerar med strömmen. Måste man ha någon konstig klump i väggen eller är det bara att stoppa direkt i hålet??
froken_sara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-10, 21:41   #82
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Här klipptes sladden av och byttes till en vanlig jordad...
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-10, 22:25   #83
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Jag valt att byta stickkontakt till stick med ojordad. Köpte clas ohlsson. Det funkar perfekt utan problem!!

ps: stick ska finnas skruvan i.

Senast redigerad av Addes den 2008-04-10 klockan 22:31.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-11, 08:49   #84
froken_sara froken_sara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 4
Jo, det är ju så att jag inte kan något om overlock, men det ser jag att ni gör... Är det någon som kan berätta vad det är för skillnad mellan en kombinationsmaskin och en overlock. Vad är coverlock, täcksöm (är det samma sak?)
Jag undrar också över vad det innebär "att bygga om" maskinen, som tydligen behövs göras mellan olika sömmar..? Tacksam om någon kan upplysa mig.
froken_sara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-11, 13:46   #85
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Ja. jag kan berätta om varför o vad...

Overlock är sömtäck i kant av tyg. Det kan va både töjbar eller/och vanlig tyg att sy i. Ex trikå går inte sy i vanliga symaskinen. Overlockmaskinen har förmåga att sy rak kurs än att få vågigt i kanten av tygen, om man använder en vanlig symaskin får man vågiga trikåtyg. Om trikå har kurvan i, som t.ex C-formen (O-ringen i tröjan typ) Så att trä in bara, får det rakt C eller O ändå.
Overlock har kniv som finns bredvid pressarfoten där den klippar av medan man trär in (sy in). Det blir perfekt snitt i kanterna.

Bas overlock med 4 tråd är bra tycker jag.
Men om man vill ha nåt mer t.ex. vackra sömnadsmönster och så, så ska man skaffa lite mer professional overlock.

Jag behöver overlock för att det blir bra sömnader i kanterna och perfekt snitt, nice mönster. Jag sydde gardiner så jag fixade det med overlock, alltså trädde jag runtom kanterna i gardiner med vita solskydda - fodrade. O sen jag vikade kanten, o sydde i den vanliga symaskinen. Det blir perfekt snitt, o slätt utan krympigt o ojämt. Det är svårt att sy jättestora tyg. Kapparna alltså.


"att bygga om" .. menade du väl att det är "inställa"
Overlock, man måste inställa först för att få rätt sömnad och rätt spänningar och sen å trääää
Det kan va 2 eller 3 tråd, det beror på sömnadsmönster
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-11, 16:33   #86
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Med "bygga om" brukar man nog mena när man måste flytta på saker i maskinen (verkligen flytta saker, inte bara skruva på rattar) för att sy täcksöm (coverstitch) istället för overlock.
Täcksöm är sömmen du har t.ex. i T-shirtens nederkant/ärmslut. Fållen alltså.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-13, 07:15   #87
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det är roligt att du är nöjd.
Jag har också köpt av Russell, en brodyrmaskin som kostar 3000 kr billigare än i Sverige inkl frakt och också då fick jag jättemånga saker. Trådrullar, saxar, trådhållare, nålar, sytillbehör, kortläsare, kort, programvara. Riktigt många saker fick jag gratis. Så det är inte bara 3000 kr man sparat på i skillnad mellan Sverige och England (inkl frakt) utan ännu mer eftersom man får dessa gratissaker också! Saxarna tycker jag är av bra kvalite, även för mig som är vänsterhänt. Och de 50 trådarna fungerar helt bra att sy med. Och förstås är jag glad över att få kortläsare och programvara gratis.

Jag rekommenderar dem verkligen.

Det enda som jag tycker är lite "dåligt" är att man inte kan testa symaskinerna, men ingenting hindrar dig från att besöka lokala butiker och prova på symaskiner där, och sen anteckna dessa maskiner du gillar, och köpa dessa online.
Om du känner att det är "elakt" kan du alltid säga att, "ja jag vill köpa maskinen, men jag vet en ställe där jag kan få för 3000 kr billigare" så får de chans att matcha priset eller förlora dig som kund. Men då får du glömma att få alla dessa saker gratis. Ingen chans efter sådan prutning.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-13, 10:26   #88
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Ja precis. JAG HÅLLER MED DIG

(jag skriker inte, utan för tydligt o klart, dvs)
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-13, 11:43   #89
Sia7 Sia7 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 234
och jag blir bara mer och mer sugen på att köpa en...jag tror inte att det är nåt och göra åt, jag får beställa en från England jag med
Sia7 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-13, 13:58   #90
Mariej Mariej är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 2
Är lite nyfiken om hur du gjorde med betalningen? Är det kontokort som gäller vid beställning av symaskin från England?
Mariej är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons