Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-07-24, 22:05   #1
Maggan62 Maggan62 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 48
Lär mig om overlockmaskin.

Jag har sytt massor i min dag på min gamla Husqvarna. Går utmärkt fortfarande men är lite sugen på att lära mig om overlock. Jag syr mycket i jersey och andra töjbara tyger och inser att jag nog skulle tycka det vore kul med en maskin som är mer lämpad för detta.
Jag kan INGENTING om overlock, har kikat lite på youtube nu. Måste man ha 4 trådrullar och varför ? Har man ingen undertråd? Är det speciella nålar ? Det verkar ju så krångligt att trä dom, är det det ?
Tänker köpa en enkel och lite billigare modell, eller kanske en begagnad. Är det någon som vet någon svensk sida på internet där man förklarar overlock ? Med vänlig hälsning maggan
Maggan62 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-25, 00:09   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
En overlock kan bara sy overlocksömmar och raka sömmar. men den är suverän på detta.
Till detaljer som knapphål, blixtlås, fickor m.m. behöver du en vanlig symaskin.
Till att sy coversömmar (två eller tre raksömmar på framsidan och overklock på baksidan) behöver du en covermaskin.
Det finns overlockmaskiner som man kan bygga om till cover. Dessa combimaskiner kostar ungefär lika mycket som två maskiner en cover och overlock. Em deö av dom billigare combimskinerna kan vara svåra att få till en fin cover.
du kan sy fuskcover med din vanliga symaskin genom attt avnända tvillingsnål.
Nålar använder du till vissa vanliga symaskinsnålar. En del kräver EL-nålar som är något längre och hållbarare an vanliga symaskinsnålar. Vanliga symaskinnålar slits ganska så snabb i en overlcok, dom är inte gjorda för dom höga hastigher som en overlock kommer uppp i.

När du syr vanliga sömmar är 4 trådar bäst, då får du en tät söm son inte syns på framsidan. Kastar du sömmar kan du göra det med 3 trådar. Till rullfåll använder man tre trådar.

En prisvärd och bra nybörjar overlock är Brother 3034D. Köper du den från england så kostar den hälftem av vad dem kostar här. Det är många på sysidan som köpt symaskiner därifrån och jag har inte hört någon som varit missnöjd. Maskinen brukar dyka upp hemnma hos dig på en vecka ibland knappt det, och då får ett startkit med och en dvd som visar hur du trär maskiner och hur du ställer in den. Portot brukar vara gratis.
Jag själv köpte den som min första overlock, som nybörjare var jag igång och sydde ionom en halvtimme, då hade jag lyckas trä maskinen också.
http://www.sewingmachines.co.uk/brother3034_info.htm
Det finns två filmer på den sidan, titta på dom.

Du hittar massor av filmer om att sy på overlock på youtube.com sök på serger. Dom flesta är på engelska, dom brukar visa tydligt hur man gör. Böcker på och instruktioner på svenska är en bristvara.
Dock kan du ladda med en svensk brukanvisningå nätet om du köper Brothermaskien.
Du hittar ganska så mycket om du läser äldre inlägg på sysidan om overlocknaskiner.
Du har ingen undertråd, utan det är 4 trådar som ska träs i olika banor. Det sitter en kniv eller rättare sagt två knivar en under och överkniv. som skär bort overflödigt tyg. Om du inte vill skära tyget så kan du fälla ned överkniven.
Att ha en uppsättning extra knivar är att rekommendera, de blir slöa med tiden eller man kan paja dom genom att sy i knappnålar. Knivarna kan man slipa så att dom blir bra igen. Lämna in dom på ett bra sliperi, så blir dom som nya igen.

Senast redigerad av bila den 2013-07-25 klockan 00:22.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-25, 10:12   #3
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Birgit Landin har gett dig en bra snabb info om overlockmaskiner-

Sedan skiljer det sig mellan fabrikat och fabrikat, precis som med
bilar, både i prisklasser och i kvalitet, smak osv.

På Berninas overlocksymaskin kan du även sy Coversöm, flatsöm.
(se instrukstionsfilmer på youtube)

Jag har en 1100DA en overlockmaskin, men kan sy en coversöm på den.

Berninas maskiner är otroligt hög kvalitet. De är användarvänliga,
starka, driftssäkra, lätta serva att underhålla, tystgående, stabila.
Det är mycket lätt att trä, de har Lay in system, de kan vara mycket

tjorvigt att trä vissa maskiner.

Provsy! Ta med provbitar på de tyger som du sytt på.

Berninas måtto är inte att bli störst, men bäst.

Inga som helst problem att overlocka ihop jeans t ex.

Du behöver inga speciella nålar. Gäller även vanlig bomulls-
trikå. Vanliga universalnålar använder man till Berninas.
Två gånger har jag varit tvungen att använda trikånålar.

Sedan kan man diskutera märken hit och dit. Skillnaderna
är lika stora som mellan Skoda och Rolls Rolls. Priset även
så.

Provsy och känn efter inom dig vad som känns rätt för dig.
Det är du som skall sy, det skall vara rätt för dig och
ingen annan.

När du har provsytt och kommit fram till vilka märken du
kan tänka dig kan du titta efter recensioner här på Sysidan,
eller fortsätta att fråga på denna tråd.

Lycka till!

Senast redigerad av Gumpan58 den 2013-07-25 klockan 10:42. Anledning: Fick telefonsamtal var tvungen avbryta
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-25, 10:40   #4
Maggan62 Maggan62 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 48
Men tack så mycket för kanonbra info. Är verkligen helt novis på detta, men förstår att det räcker med en overlock till mig eftersom jag redan har en bra vanlig maskin.
Måste man ha dessa stora trådrullar eller går det med vanliga sytrådsrullar. Synda att allt är på engelska men får ta ungarna till hjälp med översättning. Är det bara tydliga bilder i manualen så ska jag nog fixa det.Tack igen Med vänlig hälsning Maggan
Maggan62 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-25, 11:17   #5
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Du kan sy med vanliga trådrullar.
Bibbis texil har bra tråd till bra pris. Köp konor av dom färger du använder mest och 1000 meters rullar av resten. Det är bra att ha en rulle i samma färg till den vanliga symaskinen också.

Tänk på att du behöver kunna ha både overlocken och den vanliga symaskinen uppe samtidigt, så att du kan sy på båda och växla enkelt så att du kan sy dom sömmar som varje maskin är bäst på.

Sömmar jag är osäker på brukar jag först sy på den vanliga symaskinen med långa stygn. Det är lättare att sprätta vanlig söm än overlock och man slipper riskera att få förmycket bortskuret.

Bäst är Babylock, men dom är svindyra. Men det finns få begagande ute, det är en maskin man inte säljer. Dom nyare har luftträdning, automaskisk trådspänning.

När det gäller antal trådar så är det 3 eller fyra man använder till det mesta.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-25, 22:11   #6
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Personligen ångrar jag att jag köpte stora konor. Skulle
idag göra ett annat val. Köpt vitt, svart och offwhite i
stora konor.

Resterande skulle jag ha köpt 1000 m rullar. Det räcker
så himla länge.

Då kan jag ha fler 1000 m rullar i färger efter mina kläder.
Vill inte ha en gul klänning med vit overlock, eller rosa med röd.
Jag är alldeles för petig.

1000 m rullar får jag plats för många flera färger.

När jag köper tråd köper jag 1000 m rullar. Jag köper så
t ex. Rosa, i fyra nyanser. Då kan jag välja och trä
den som passar bäst till tyget som kommer att synas mest
från rätsidan.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-25, 22:16   #7
Maggan62 Maggan62 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 48
Dum fråga kanske men är 1000 meter en vanlig "stor" trådrulle ?? det lutar åt en brother 3034. Har just laddat ner manualen och ska läsa igenom den. Men vågar man beställa från England ? det är ju så himla mycket billigare där. Kommer det en massa tullavgifter till eller nåt annat man inte vet om ??
Undrar också hur man trär ? har man fyra trådrullar och en Nål ???
ska alla trådarna igenom samma nål ? ( Säkert en dum fråga det med)

Senast redigerad av Maggan62 den 2013-07-25 klockan 22:20. Anledning: kom på en sak till
Maggan62 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-25, 23:13   #8
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
1000 meterrullar är en vanlig stor rulle.
Vi är många här på som brukar anlita Sewingmachine direct. Att handla med England är att handla inom EU och inom EU betalar man ingen tull. Maskinen skickas fraktfritt. Och den brukar dyka upp inom en vecka. Ibland till och med på 4-5 arbetsdagar. Man brukar till och med kunna följa maskinens resa på nätet. Köper du från SMD får du med allt du behöver för att komma igång och sy.

Det är 4 olika nålar du trär. PÅ brothern finns det får varje tråd markerat hur du ska träd. Varje tråd har sin färg. Två nålar är stora och sitter inuti maskinen. Dessa behöver du inte heller byta. Dom andra två sitter där dom brukar på en symaskin. Det är en av dessa du tar bort om du vill sy med 3 trådar.
Jag använder pincett när jag trär mina maskiner, Jag tycker det är mycket lättare. Man slipper dom stora feta fingrarna som skymmer det man gör.


Titta på filmerna på den sida som jag gav dig i ett tidare svar. Det är filmapparterna klicka under dom på Video 1 först så får du ser hur maskinen träs och hur du syr på den. Om du inte förstår vad dom säger så häng inte upp dig på det, titta på hur som gör.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-25, 23:16   #9
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Inom EU tillkommer det inte några tullavgifter. Går maskinen
sönder under garantitiden så får du betala frakten vid reparation.

Personligen avstår jag från att handla symaskin utomlands. Jag
vill ha möjlighet att få maskinen servad och reparerad även om
10 år.

En symaskinsåterförsäljare kan inte enbart leva på att reparera
symaskiner. Därför väljer jag att handla i Sverige.

Jag bor på en mindre ort. England har ca 50 miljoner invånare,
Sverige beräknas ha 10 miljoner 2018. London knappt 8 miljoner
invånare, Stockholm ca 1 miljon. Förutsättningarna för pris-
sättningarna är så olika.

Därför väljer jag att handla svenskt.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-26, 00:47   #10
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Ffs, sluta säg coversöm! Det heter täcksöm!
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-26, 09:16   #11
Maggan62 Maggan62 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 48
Men tack allihop för era svar, jag börjar fatta detta med overlock nu och kommer definitivt att skaffa en. Var jag handlar har jag inte bestämt än men kassan är ju inte jättefet så jag får leta så billigt som möjligt. Bor också på en liten ort och har ca 20 mil till närmsta återförsäljare av symaskiner så jag får förlita mig på er här och era omdöme.
Maggan62 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-26, 10:30   #12
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Citat:
kanvas skrev: Visa inlägg
Ffs, sluta säg coversöm! Det heter täcksöm!
Ja, det har du så sant i.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-26, 11:33   #13
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Vad betydes Ffs?

I övrigt håller jag med om att svenska bör användas så mycket man kan. Men ibland finns det så mycket info att få på engelska att man helt enkelt inte hittar några motsvarande svenska uttryck. Då måste man få använda osvenska ord. Här på sysidan är det högt i tak och en allmänt tillåtande attityd och det gillar jag.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-26, 18:06   #14
Maggan62 Maggan62 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 48
Hittar inte modellen 3430 I Sverige och känner ig fortfarande tveksam till att handla i England. Hittade en annan modell här som heter 1034, antar att det är en enklare variant. Någon som vet nått om den ?


http://www.brothershopen.se/Overlock...D-Overlock.htm

Vad jag ska ha den till är att först och främst sy upp ridbyxor i lycra, får en hel del beställningar men är trött på att sitta och försöka få till snygga sömmar på min vanliga maskin. Frågan är om denna modellen räcker för mig, det är ju inte speciella tunga tyger det handlar om. Fördelen är ju att den går att beställa i Sverige. Med vänlig hälsning Maggan
Maggan62 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-26, 22:37   #15
mellie mellie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 143
Overlockmaskinen 1034 från Brothershopen kostar ca 1500 kr mer än vad 3034 gör om du beställer den från SMD i England, och mer än dubbelt så mycket som SMD tar. Jag har inte provat den enklare varianten 1034 men köpte en 3034 från SMD för några månader sedan. Fick den på mindre än en vecka inklusive saxar, 12 overlockkoner med tråd, och lite annat smått och gott. Det var fel på glödlampan så den orsakade att säkringen i kontakten gick sönder när jag skulle starta maskinen första gången. Efter mail och telefonsamtal med Russell på SMD kom ett paket med två nya glödlampor och två säkringar. Båda var lätta att byta och nu fungerar maskinen perfekt.
Jag var också tveksam till att köpa från England men är mycket nöjd med att jag ändå valde att göra det.
Vill härmed såklart inte övertala dig att köpa därifrån, men vill delge dig min upplevelse. "Strulet" pga glödlampan finns det en tråd om här på Sysidan.
Lycka till med ditt overlockköp!
mellie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
overlock; köp; råd av köp

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons