Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-03-15, 11:51   #1
Verre Verre är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 18
Janome 644d eller brother 3034d?

Står emellan att köpa en janome 644d eller en brother 3034d. Är nybörjare och har inte tidigare sytt på en overlock. Funderar på att köpa från England, men läste nånstans att de inte säljer janome till sverige, stämmer det? Finns det svensk manual till janome att få tag på? Många verkar nöjda med brothern, men vart servar ni dem? Jag blev avrådd att köpa den pga att det inte finns delar till den i sverige. Undrar också om den låter mycket?
Verre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-15, 14:09   #2
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Jag har en Janome 644D och är mycket nöjd med den, har aldrig krånglat. Du kan inte köpa den från England. Den låter mer än en vanlig symaskin. Vet inte hur andra overlockar låter. Jag fick ingen svensk bruksanvisning när jag köpte i början på 2000-talet men vet inte hur det är nu. En svensk liten manual finns på http://www.skovdesymaskiner.se/image...04_644_744.pdf
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-15, 15:37   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Maskinerna är likvärdiga båda är bra, det som skiljer mest är brukanvisningar.

Broher har en jättebra bruksanvisning och dvd skiva, som en normalkorkad nybörjare klarar av att följa och hantera maskinen efter.

Janomes är mycket bristfällig, vissa moment fattas och är mycket dåligt beskrivna (det vore bättre dom skickade med papper på rulle).
Köp inte Janomes overlock på nätet utan butik där att du får utbilning på maskinen.

Däremot tror jag du klarar av Brother själv.

Min första overlock var en brother 3034D, som jag skickade efter från england. Inom en halvtimme hade jag trätt om maskinen och var igång och sydde. Jag var nybörjare. Min erfarenhet av Brothers overlock är att den är lätt att hantera.

Till Janome kan du inte köpa svensk manual, du måste uppge tillverkningnummer, är inte maskin såld i sverige är det stopp.

Sedan tror jag inte att det går att köpa Janome från england, janome förbjuder dom att sälja till de nordiska länderna.

Däremot kan du ladda ned brothers manualer på nätet.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-15, 19:44   #4
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Såklart kan du serva en brother maskin i sverige, de säljs ju även här så varför skulle det inte finnas delar.

Har förövrigt en brother 3034 själv och är mycket nöjd med den och som bila säger så finns svensk bruksanvisning gratis att hämta på brothers hemsida.
Ljudmässigt tycker jag den är som andra overlockar jag testat, inte tyst men inte så högljud att det stör.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-16, 13:02   #5
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Maskinerna är likvärdiga båda är bra, det som skiljer mest är brukanvisningar.

Broher har en jättebra bruksanvisning och dvd skiva, som en normalkorkad nybörjare klarar av att följa och hantera maskinen efter.

Janomes är mycket bristfällig, vissa moment fattas och är mycket dåligt beskrivna (det vore bättre dom skickade med papper på rulle).
Köp inte Janomes overlock på nätet utan butik där att du får utbilning på maskinen.
Det är inte riktigt sant det du skriver.
Till en Janome 644 D följer det sedan många år också med en DVD och manualen är minst likvärdig med Brothers.

När det gäller reservdelar till Brother så är det ofta så att slitdelarna (exempelvis knivar och gripare) ofta är de samma som till Huskylock, Toyota, Janome med flera. De är då lätta att få tag på. Lite mera speciella delar är inte svåra att få tag på men leveranstiden är tyvärr ofta väldigt lång.
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-16, 17:38   #6
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
När du beställer beställ en extra uppsättning knivar. Så att du kan byta när dom ger upp och det gör dom alltid när man är mitt uppe i ett syprojekt.
Lämna in knivarna till ett riktigt knivsliperi så blir dom slöa knivarna son nya igen. Se alltid till att ha en uppsättning nyslipade knivar liggande.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-17, 15:43   #7
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Det ingår en extra överkniv när man köper Janome 644d.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-17, 21:20   #8
Verre Verre är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 18
Citat:
sextiosexan skrev: Visa inlägg
Såklart kan du serva en brother maskin i sverige, de säljs ju även här så varför skulle det inte finnas delar.

Har förövrigt en brother 3034 själv och är mycket nöjd med den och som bila säger så finns svensk bruksanvisning gratis att hämta på brothers hemsida.
Ljudmässigt tycker jag den är som andra overlockar jag testat, inte tyst men inte så högljud att det stör.
Han jag pratade med hade slutat att sälja brother i sin butik pga att det var svårt att få tag på delar, han sa att insidan är som en janome så man kan ta delar från en sån, men går nått sönder på utsidan så är det krångligt att få tag på delar och att det kan ta väldigt lång tid.
Verre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-17, 21:34   #9
Verre Verre är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 18
Jag bestämde mig tillslut för en brother 3034d och har nu beställt den från England. Hoppas på att allt går bra och att den håller Alla här på sidan som har beställt därifrån verkar nöjda så jag kör på de!
Verre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-17, 21:47   #10
Verre Verre är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 18
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
När du beställer beställ en extra uppsättning knivar. Så att du kan byta när dom ger upp och det gör dom alltid när man är mitt uppe i ett syprojekt.
Lämna in knivarna till ett riktigt knivsliperi så blir dom slöa knivarna son nya igen. Se alltid till att ha en uppsättning nyslipade knivar liggande.
Ja men just de, men följer det inte med en extra? Låter som de tar slut fort? Hur många kan man tänkas behöva?
Verre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-17, 22:30   #11
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det räcker med en uppsättning extra, knivarna håller ganska länge, men är olyckan framme och man syr i knappnålar, ibland klarar maskinen kniven det och ibland inte. Hur försiktig man än är så händer någon gång att en knappnål gömmmer sig och man syr i den. Sedan blir dom slö med tiden när man använder dom, precis som alla andra knivar.
Det är en överkniv och en underkniv.

Det brukar gå att slipa knivarna, bäst är att lämna in dom på ett bra knivsliperi, så blir dom som nya igen. Lämnar man dom direkt brukar utan mellanhänder det kosta ett par tior stycket.
Det är för att kunna försätta att sy, för nästan alltid lägger dom av när man är mitt uppe i ett projekt.
För att undvika använd bra knappnålar med stora färgade huvud som syns.

Även nålar slits snabbare på en overlock, särskilt om man den kräver standardnålar, som inte är gjorda för dom hastigheter som en overlock kommer upp i. Sedan behövs det två nålar mot symaskinens en. Så ladda upp med lite nålar.

Tråd hittar du till bra pris hos Bibbis texil, Köp bara stora rullar av dom färger du kommer att använda mycket av. Andra färger räcker det med 1000 meter rullarna, som räcker ett bra tag.

Köper du från england Sewingmachine direkt brukar dom skicka med stora konor av svart, vitt och oblekt, nålar, saxar och lite annat. Så det är bara att sätta igång och sy.

Angående brukanvisningen och dvd på Janomes overlock, så skulle jag hjälpa en kompis att trä maskinen även bygga om den till rullfåll. Den svenska brukanvisning och även DVD var i stort sett omöjlig att begripa sig på. Vissa bitar hoppade dom över och visade så otydligt att man inte såg. Med hjälp av brukanvisning gick det inte att få till det. Jag är van att göra saker efter brukanvisning och mina tummar sitter inte heller mitt i handen.

Senast redigerad av bila den 2013-03-17 klockan 22:49.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-19, 11:45   #12
Verre Verre är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 18
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Det räcker med en uppsättning extra, knivarna håller ganska länge, men är olyckan framme och man syr i knappnålar, ibland klarar maskinen kniven det och ibland inte. Hur försiktig man än är så händer någon gång att en knappnål gömmmer sig och man syr i den. Sedan blir dom slö med tiden när man använder dom, precis som alla andra knivar.
Det är en överkniv och en underkniv.

Det brukar gå att slipa knivarna, bäst är att lämna in dom på ett bra knivsliperi, så blir dom som nya igen. Lämnar man dom direkt brukar utan mellanhänder det kosta ett par tior stycket.
Det är för att kunna försätta att sy, för nästan alltid lägger dom av när man är mitt uppe i ett projekt.
För att undvika använd bra knappnålar med stora färgade huvud som syns.

Även nålar slits snabbare på en overlock, särskilt om man den kräver standardnålar, som inte är gjorda för dom hastigheter som en overlock kommer upp i. Sedan behövs det två nålar mot symaskinens en. Så ladda upp med lite nålar.

Tråd hittar du till bra pris hos Bibbis texil, Köp bara stora rullar av dom färger du kommer att använda mycket av. Andra färger räcker det med 1000 meter rullarna, som räcker ett bra tag.

Köper du från england Sewingmachine direkt brukar dom skicka med stora konor av svart, vitt och oblekt, nålar, saxar och lite annat. Så det är bara att sätta igång och sy.

Angående brukanvisningen och dvd på Janomes overlock, så skulle jag hjälpa en kompis att trä maskinen även bygga om den till rullfåll. Den svenska brukanvisning och även DVD var i stort sett omöjlig att begripa sig på. Vissa bitar hoppade dom över och visade så otydligt att man inte såg. Med hjälp av brukanvisning gick det inte att få till det. Jag är van att göra saker efter brukanvisning och mina tummar sitter inte heller mitt i handen.
Tack för bra tips!
Visst köpte du din från England sewingmachine? Jag beställde därifrån i söndags. Undrar om man ska betala den med desamma eller om man ska vänta tills jag fått den hem. Jag har fått orden bekräftad på mejlen och att de skickar den så fort som möjligt, men har inte fått nån betalinformation på mejlen. Däremot så skrev de deras kontonummer mm när jag gjorde beställningen på deras sida. Tänkte att de kanske skickar med betalinformation när man får hem den ändå? Samtidigt funderar jag på hur de ska kunna skicka den till mig utan att fått betalt innan för isf så kan ju vem som hellst bara beställa, jag lämnade inte några personuppgifter eller nått sånt bara namn och adress. Har skickat och fråga, men jag får inget svar från dem.
Verre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-19, 12:01   #13
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Det vanligaste är att man betalar med kort/paypal direkt vid beställningen.

Varifrån beställde du?
Var det här?
http://www.sewingmachines.co.uk/brother_sew.htm

Butiken i länken är den butik många här handlat ifrån. Jag vet inte vilken du tänker på med namnet England sewingmachine.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-19, 12:40   #14
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Från sewingmachine dlrct betalar man symaskinen när man beställer den.med visa eller paypal. Masken brukar dyka upp hemma hos dig inom 4-5 arbetsdagar. Bor du i jus med portkod ange den tilsammans med adressen så postbudet kommer in. Du brukar kunna följa din maskins resa hem toll dih på nätet.
Jag tror att du gjort ett bra val. Under tiden du väntar så passa på aty kliåpa till några projekt så att di ksn sy direkt när maskinen dyker upp.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-19, 12:49   #15
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Att det har varit problem mef att få fram svenska brothermaskiner och redervdelar beror på att den svenska generalagenten (KAi på Råå) inte har sköts sig bra. Folk har fått vänta o evogheter åå sina saker.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons