Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-10-12, 17:09   #1
the-wise-gentleman the-wise-gentleman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 12
Hur får man silke mindre skinande?

God dag!

Hur får man silke mindre skinande?
Jag har köpt en blazer som är av silke och bomull. Den skiner lite, inte så mycket, men jag vill ha den mer matt. Hur gör jag?

tackar!

Det är den bruna.
http://www.aliexpress.com/item/Whole...599351234.html

Inte lika blank som på bilden. Men nästan.

Senast redigerad av the-wise-gentleman den 2012-10-12 klockan 17:27.
the-wise-gentleman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-12, 21:28   #2
Renvaktar Renvaktar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 35
Silket i sig behöver inte vara orsaken till glansigheten. Det är svårt att säga när jag bara sett bilden och inte haft tyget i handen men jag skulle tro att glansigheten beror på att det är ett satäng-vävt tyg. Dvs det är själva vävsättet som gör den blank och inte materialet den är gjord av. Satäng kan man göra av alla material.

Om jag har rätt att det är en satäng är det nog svårt att få den mindre blank. Visst kan man väl brutalt rugga upp ytan med typ en potatisborste eller liknande så den EVENTUELLT blir lite luddig och KANSKE få bort en del glans genom att ljuset bryts i luddet och inte på den blanka ytan men det är inget jag skulle rekommendera då tyget slits väldigt. Risken är mycket stor att du bara förstör plagget helt. Förmodligen kommer plagget bara se gråluddig och söndertvättad ut med noppor överallt och den kommer fortfarande ha en viss blankhet. Och det är näst intill omöjligt att få det perfekt ruggat över hela.

Tyget kan även ha en vaxad yta som gör den blank. Blir lite känsla av krackelerad lack eller fuskskinn på tyget då. Men eftersom det är silke i så är jag tveksam att det är en vaxad yta. Det är inte bivax på tyget utan någon plastbehandling. Det kan man iofs nöta bort. Men samma sak där, svårt få det jämnt över hela och sliter hemskt på tyget.

Jag kan ha fel om vad det är för tyg. Som sagt det är mycket svårt att bara se på en liten bild och inte ha tyget i handen. Förutom mekanisk nötning av tyget så finns de säkert kemiska sätt att ge tyg mer matt yta. Men all behandling av tyger sliter på dem. Även färgning.
Renvaktar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-12, 22:50   #3
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Det är inte klart vad för slags fiber som ingår i kavajtyget.
Enligt specen är det microfiber som vävts som corderoy, silke nämns inte alls. Den mest kända corderoy-bindningen är manchestersammet. Troligen kan du inte bli av med glansen på något rillräckligt skonsamt sätt.
I specen nämns ocså bomull och vävsätt acryl. Konstigt. Vad står det på lappen inne i plagget?
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-13, 12:23   #4
the-wise-gentleman the-wise-gentleman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 12
Citat:
Renvaktar skrev: Visa inlägg
Silket i sig behöver inte vara orsaken till glansigheten. Det är svårt att säga när jag bara sett bilden och inte haft tyget i handen men jag skulle tro att glansigheten beror på att det är ett satäng-vävt tyg. Dvs det är själva vävsättet som gör den blank och inte materialet den är gjord av. Satäng kan man göra av alla material.

Om jag har rätt att det är en satäng är det nog svårt att få den mindre blank. Visst kan man väl brutalt rugga upp ytan med typ en potatisborste eller liknande så den EVENTUELLT blir lite luddig och KANSKE få bort en del glans genom att ljuset bryts i luddet och inte på den blanka ytan men det är inget jag skulle rekommendera då tyget slits väldigt. Risken är mycket stor att du bara förstör plagget helt. Förmodligen kommer plagget bara se gråluddig och söndertvättad ut med noppor överallt och den kommer fortfarande ha en viss blankhet. Och det är näst intill omöjligt att få det perfekt ruggat över hela.

Tyget kan även ha en vaxad yta som gör den blank. Blir lite känsla av krackelerad lack eller fuskskinn på tyget då. Men eftersom det är silke i så är jag tveksam att det är en vaxad yta. Det är inte bivax på tyget utan någon plastbehandling. Det kan man iofs nöta bort. Men samma sak där, svårt få det jämnt över hela och sliter hemskt på tyget.

Jag kan ha fel om vad det är för tyg. Som sagt det är mycket svårt att bara se på en liten bild och inte ha tyget i handen. Förutom mekanisk nötning av tyget så finns de säkert kemiska sätt att ge tyg mer matt yta. Men all behandling av tyger sliter på dem. Även färgning.
Okej. Om jag ska vara ärlig så vet jag inte om det är silke. Jag antog bara det.

Materialet känns inte direkt silke. Men materialet reflekterar rätt bra. Undra om man kan typ tvätta bort det om det skulle vara något medel i det?

Men kanske ska tvätta den i 60 grader?

Tyget är väldigt statiskt.
the-wise-gentleman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-13, 12:27   #5
the-wise-gentleman the-wise-gentleman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 12
Citat:
suskal skrev: Visa inlägg
Det är inte klart vad för slags fiber som ingår i kavajtyget.
Enligt specen är det microfiber som vävts som corderoy, silke nämns inte alls. Den mest kända corderoy-bindningen är manchestersammet. Troligen kan du inte bli av med glansen på något rillräckligt skonsamt sätt.
I specen nämns ocså bomull och vävsätt acryl. Konstigt. Vad står det på lappen inne i plagget?

CERTIFICATE OF AUTHENICTYTHE SECURITY
HOLOGRAM GUARANTEES THE PRODUCTS QUALITY AND AUTHENTICTY

HOLOGRAM

Tvättasi 30 grader. Stryks på nr 2. [-]
the-wise-gentleman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-13, 14:57   #6
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Allmän rekommendation är att alltid tvätta nya textilier innan användning för under tillverkningen har man tillsatt en hel massa kemikalier.
Jag skulle tvätta enligt tvättrådet och se vad som händer.

Om kavajtyget är av corderoy så är ytan smått luddig. Den kan fluffas upp vid tvätt och på så sätt se mindre glansig ut.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-13, 16:23   #7
the-wise-gentleman the-wise-gentleman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 12
Citat:
suskal skrev: Visa inlägg
Allmän rekommendation är att alltid tvätta nya textilier innan användning för under tillverkningen har man tillsatt en hel massa kemikalier.
Jag skulle tvätta enligt tvättrådet och se vad som händer.

Om kavajtyget är av corderoy så är ytan smått luddig. Den kan fluffas upp vid tvätt och på så sätt se mindre glansig ut.
Jag har tvättat den två gånger nu. I duschen då jag inte hade en tvätttid. Bor i lägenhet.

Men den har blivit bättre må jag säga. Just när det är lite fukt i kavajen så blir den matt.

Materialet är slätt.

Sådant material är det.
http://www.ebay.com/itm/46XL-Earvin-...-/360488612119

Men det är mer solida färger.
Vad händer om man skulle färga kavajen med ljus-brun färg?
the-wise-gentleman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-13, 20:23   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Du kan bara färga naturfiber.. Syntetmaterial går inte så bra... Eller inte alls. Om det är blandning så blir det "melerat" look, dvs spräckligt och allmänt ljusare i färgen.

Och om det står microfiber så är det syntet - tyvärr.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-13, 21:02   #9
Renvaktar Renvaktar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 35
Är microfibren av polyamid (annat namn för polyamid är nylon) kan man färga materialet men inte om det är polyester eller acryl. Men det är inte säkert att polyamiden tar upp samma mängd färg som resten av fibrerna om det är en blandning och resultatet blir ojämt.
Renvaktar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-14, 13:05   #10
the-wise-gentleman the-wise-gentleman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 12
Har ni någon man kan köpa så man kan färga den till matt-ljus-brun färg?
Man kan alltid testa och se hur det går.


Fabric Type: Corduroy
Material: Microfiber
Technics: Plain Dyed
Fabric Type: acrylic
Material: cotton

Detta är vad jag har fått veta. Frågan är vilket som gör den glansig när ljus träffar. Jag menar bara lite glansig. Eller ska jag vara exakt så blir den inte direkt glansig. Den blir snarare ljusare när ljus träffar, fast på ett ovanligt sätt.
the-wise-gentleman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-14, 15:45   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Eftersom det är akryl så nej tyvärr går det inte att färga. Tänk gjuta plast, färgen måste vara en del av plast, inte som yta då blir det att måla. Och man kan inte riktigt måla plagg utan att det blir stelt och fult och spricker.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-16, 20:49   #12
the-wise-gentleman the-wise-gentleman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 12
Det är polyester ser det ut som.

Plast alltså.

Men finns det inget man kan göra så den inte "skiner" när ljus träffar?
När jag tänder en lampa och ljus träffar kavajen så blir den lite lite ljusare än övriga delar av den. Jag vill ha den lite mera matt.

Exempel:

http://image.made-in-china.com/2f0j0...r-Yarn-POY.jpg

Om jag köper T-sprit och sen så testar jag lite och hälla på kavajen för att se om den blanka "smälter" så den blir inte blankt längre?

Senast redigerad av the-wise-gentleman den 2012-10-16 klockan 21:01.
the-wise-gentleman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-16, 22:30   #13
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag har inte så många tips på att göra den mer matt. Kanske att köpa i naturmaterial, där kan man bättre styra hur man vill få det.

Jag funderar på om impregneringsspray kanske gör den lite mattare. Vem vet.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-17, 07:16   #14
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Det är på gränsen till om jag börjar tro vi fått ett troll på halsen här.

Du kan inte testa på en t-shirt och få några resultat som du har nytta av till det här. För det första är en t-shirt oftast i bomull (det är ofta lite elastan eller polyamid i också, men det är normalt innuti trådarna så ska man färga eller håla på beter det sig normalt som bomull) och dels är det stickat och är helt annorlunda behandlat och beter sig helt annorlunda.

Det blir lite som att koka ett ägg för att försöka ta reda på hur länge en potatis behöver för att bli klar. Det går helt enkelt inte att jämföra så det viset.

Köp något du gillar från början istället.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-17, 11:00   #15
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Lillith, han menade T-sprit ist för T-shirt. Tror jag.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons