Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Leverantörsforum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-07-07, 09:04   #1
CaNinEn CaNinEn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 67
Klädskolan AB...nån erfarenhet eller info om dem?

Visste inte riktigt var jag skulle lägga inlägget.

Anledningen till att jag undrar är för att det telefonnummer de angivit som kontakt är avstängt och man får bara kundbesked från telia att telefonnumret inte finns, ingen hänvisning till något annat telefonnummer. Det får iaf mig att ifrågasätta hur seriösa de är? Någon som haft kontakt med dem?

Nyfiken, för kurserna "lät" ju bra iaf...men det kanske var för bra för att vara sant? ;P
CaNinEn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-07, 14:08   #2
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Under 70-talet tog jag en korrespondenskurs i "Modern tillskärning" med Maud Kyndel-Hanser som lärare. Det verkar vara den som nu heter Klädskolan AB. Kursen var från 50-talet och varken modern eller pedagogisk. Man skulle ta mått på sig och rita upp personliga mönster efter dem. Krångligt och omodernt var det och jag sydde inget efter de mönstren.

Ett par år senare gick jag kvällskurser i Stockholm med Tillskärarakademins lärare. På ett par terminer hade vi fått avprovade grundmönster till kjol, blus, långbyxor plus en massa detaljer. En helt annan konstruktionsmall användes och vi mätte på varandra (man kan inte ta bra mått på sig själv). Det gav resultat, Vi fick hjälp med avprovning av grundmönstrena och tillräckligt med kunskaper för alla möjliga sorters ändringar. Jag sydde sedan åt hela familjen.

För knappt ett år sedan gick jag en kurs i Mönsterkonstruktion vid Linköpings universitet. Jag hade ökat rejält i storlek och behövde något riktigt användbart sätt att konstruera och anpassa mönster. Vi utgick från grundmönster i Mönster och konstruktioner för damkläder av Hervor Ersman och Inger Öberg och fick lära oss att själva prova av och göra ändringar. Med hjälp av VIM, spräckningar, bananveck och andra konstiga ord kan man åstadkomma mirakel!

Den senare metoden rekommenderar jag! En ren korrespondenskurs ger inte tillräckligt användbara kunskaper. Hitta gärna någon som kan hjälpa dig personligen, helst en kurs med bra lärare.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-07, 20:17   #3
CaNinEn CaNinEn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 67
Tack, jag tror nog att det blir nån kurs genom medborgarskolan iaf. =)
CaNinEn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-07, 21:54   #4
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Folkuniversitetet i Stockholm

har proffsiga kurser i mönsterkonstruktion.
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-08, 05:50   #5
CaNinEn CaNinEn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 67
Tyvärr är det lite väl långt för mig som bor i Hjo, eller menade du att de har distanskurser? =)
CaNinEn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-08, 22:08   #6
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Visste inte var du bodde

Nej inga distanskurser. Men ibland på somrarna har de veckokurser. Det är skillnad på upplägget på Folkuniversitetet och Tillskärarakademin. De senare är mer inriktade på jobb inom design.
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-09, 06:53   #7
CaNinEn CaNinEn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 67
Jaha, då förstår jag. Tyvärr har jag lite svårt att komma ifrån en hel vecka från gården eftersom vi har mjölkkor.
CaNinEn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-09, 18:01   #8
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Det verkar som om Folkuniversitetet har veckoslutskurser i Varberg. Kanske kan det vara något?
Medborgarskolan i Skara har också något som kan vara intressant.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-10, 09:09   #9
CaNinEn CaNinEn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 67
Har hittat två lite kortare kurser i Vara som medborgarskolan har. En mönsterändring och en klädsömnad tror jag det var. Nån mer i närheten som ska hänga på? =)
CaNinEn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-11, 09:25   #10
Cina66 Cina66 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 68
[QUOTE=suskal;156719]Under 70-talet tog jag en korrespondenskurs i "Modern tillskärning" med Maud Kyndel-Hanser som lärare. Det verkar vara den som nu heter Klädskolan AB. Kursen var från 50-talet och varken modern eller pedagogisk. Man skulle ta mått på sig och rita upp personliga mönster efter dem. Krångligt och omodernt var det och jag sydde inget efter de mönstren.
------------------------------------------------------------




Även jag tog denna kurs men början på 90-talet, kanske omgjord för jag har haft stor nytta o glädje av den. Ritat o sytt både till kvinnor, män och barn.
Cina66 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-11, 17:51   #11
CaNinEn CaNinEn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 67
Jag emailade dem och skrev om deras telefon och de svarade och bad mig maila mitt tfnnr. De ringde upp mig idag och tackade för hjälpen med sin telefon, de hade ingen aning om att det var nåt knas med den sa de. =)
CaNinEn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-11, 22:34   #12
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Verkar mysko. Jag kollade också deras telefonnummer, både vanligt och fax gav samma meddelande, något att ingen abonnent fanns.
Vidare googlade jag på företaget och såg att omsättningen hade minskat drastiskt. Siffrorna för år 2009 var verkligt låga, några för 2010 fanns inte. Men företaget existerar och uppgavs att inte ha gjort konkurs.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-12, 07:10   #13
CaNinEn CaNinEn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 67
Ja det är ju inte utan att man funderar på om de har "glömt" *host* att betala telefonräkningen. Själv är jag livrädd för att slänga in några pengar någon stans och riskera att jag inte får det jag har köpt. Misstänksam som jag är så kommer jag nog att skita i det här med klädskolan och köra på medborgarskolan eller dylikt istället. =)
CaNinEn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-12, 13:00   #14
PrinsessanRosa PrinsessanRosa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 93
Det låter extremt oseriöst att inte ens ha ett fungerande telefonnummer. Oavsett hur bra kurser de lockar med, hade jag definitivt inte anlitat dem.
PrinsessanRosa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-14, 11:43   #15
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Känns som varningssignal när telefonen inte fungerar. Känns som om att de kommer kursa när som helst.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons