Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-10-15, 08:26   #16
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Jag har Janome 644 och är jättenöjd. Den syr jättefint och har aldrig krånglat. Jag har aldrig saknat friarmen. Ska man sy babykläder tex så är friarmen ändå för stor och man får lösa det på annat sätt, vilket har gått bra. Kan vara bra att inte köpa den allra dyraste maskinen för om hon tycker det är kul så vill hon säkert ha en coversömsmaskin senare.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-18, 09:27   #17
-Pearl -Pearl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 21
Hej
Då måste jag fråga, vad är en coversömsmaskin då? =)

Hur lång leveranstid brukar det vara från sewingmachines.co.uk?
-Pearl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-18, 10:30   #18
silla silla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 101
Sist jag köpte maskin från SMD beställde jag torsdag kväll och hade maskinen hemma onsdag morgon. Tror inte att det kan behövas mer än högst en vecka (beroende på helgdagar).
Min erfarenhet av att beställa maskiner därifrån är att de gör allt för att det skall gå snabbt och smidigt, och att de har mycket bra service.
Gerd
silla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-10, 10:23   #19
-Pearl -Pearl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 21
Hej
Det finns ju för mycket att välja på! =)

Hittade en maskin som heter Singer Overlock 14SH754, kan det vara något?
Vill att det ska bli rätt men det är kanske som ni säger att det inte är så stor skillnad mellan olika maskiner i samma prisklass?

Tror det står mellan dessa modeller Janome 744 el 644, baby lock prestige.

Funderade även på en pfaff 4842, men den är ju dyrare. Är den så pass mycket bättre att det är värt att lägga på 1500SEK ?

Jag köper hellre en som är bättre och mer hållbar än att man ska snåla lite och få en maskin som kanske lätt går sönder.

Någon som äger eller har testat en pfaff 4842 som kan ge sitt betyg på maskinen?

Hur har ni haft det med serviceärenden och så?

Hur har betalningen skett för ni som beställt från England?

Mvh
Viktor
-Pearl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-10, 11:12   #20
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Hej,

jag kan inte bedöma kvalitetsskillnaden på maskinerna du angivit, men däremot kan jag svara för betalningen för köp från England:

Jag betalade helt enkelt med kreditkort över nätet. Har gått jättebra, maskinen kom på fredagen, jag beställde på söndagen, dvs det tog 5 arbetsdagar (och då kom den på fredagen för röd dag allehelgonahelgen, vilket jag inte trodde skulle hända i Sverige ).

Jag har en pfaff ur 4800-serien, 4874, och jag tycker att den har bra kvalitet (det är ju trots allt en tysk maskin). Hur 4842 står sig mot Brothers eller Babylock vågar jag inte uttala mig om.

Ja, och angående serviceärenden (eller garanti antar jag) så har i allafall pfaff en världsgaranti på två år, och så ingår det en garanti på 5 eller 10 år mot butiken (eller om det är England). Eftersom det inte varit några problem med min maskin ännu, har jag inte behövt undersöka saken närmre.

/Emma
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-12, 20:07   #21
-Pearl -Pearl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 21
Hejsan

Skulle behöva snabb hjälp nu. Har funderat om det kan vara värt att köpa en bättre begagnad overlock.
Har hittat en Husqvarna Husky 910 för 5000:- vilket jag tycker verkar rimligt. Den är dock 4-5år gammal men verkar vara i väldigt bra skíck.

Förutsatt att Husqvarnan är i bra skick, är det en bättre idé att köpa den istället för en pfaff 4842, eller någon av de andra modeller jag hittat på sewingmachines.co,uk ?

Mycket tacksam för snabba svar.

bästa hälsningar
viktor
-Pearl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-12, 20:58   #22
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Får du garanti på det priset? Får du provsy etc?
Själv köper jag inte av privatpersoner pga garanti och ånger osv.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-12, 21:58   #23
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Tycker att det var lite för högt pris för en så gammal maskin.
Skulle hellre köpa en pfaff från england eller en betydligt billigare begagnad maskin.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-13, 21:40   #24
-Pearl -Pearl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 21
Hej
Känner nog mer och mer att en maskin från england kanske är bättre med garanti och allt.

Dock så hade Husqvarnan bara sytt 8plagg totalt vilket är ingenting.

Vad skulle ett rimligt pris vara på husqvarnan då?

Tack för svaren =)

Känns tryggare med en helt ny maskin, läste dock att det var någon som haft problem med sin importerade maskin? Att maskinen gått sönder pga olika el-standard englad/sverige?
är det något man behöver oroa sig för? Han som jag hörde med på SMD skulle skicka med adapter så det borde väl fungera som det ska eller?

mvh
Viktor
-Pearl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-13, 21:57   #25
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
En maskin mår inte särskilt bra av att inte användas alls så att den sytt lite behöver inte vara en fördel.
Svårt att säga vad den är värd dock tror jag att den var rätt så dyr som ny.

Jag har en Janome 644D som jag köpt från england( som jag för övrigt ska sälja snart) Har haft den i drygt 3 år och den har funkat perfekt. Bytte ut kontakten på den från början och det har aldrig strulat. Just den maskinen är en perfekt nybörjarmaskin. Jag hade inte sytt på en overlock innan jag köpte den och jag har lärt mig massor med den. Nu vill jag köpa en kombinerad maskin annars skulle jag aldrig göra mig av med den
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-13, 22:11   #26
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Vi har samma el som i England men kanske bättre standard sett till elinstallation, så det skulle nog snarare fungera bättre här än där.

Bara kontakten som skiljer sig. Den medföljande adaptern är bra tycker jag eftersom den är mycket liten och smidig att den knappt märks. När man satt i kontakten så ser man bara 1 cm av adaptern.

En intressant sak med kontakten är att inuti den engelska kontakten sitter det säkring eftersom engelska elsystemet är så dålig. haha! Men för oss är det ju bara bonus. Dubbelt skydd.

Men till min brodyrmaskin bytte jag sladd istället eftersom det är exakt en vanlig datorsladd, sådana kan man köpa för en 50-100 lapp kanske i datoraffärer.

Och till SMD, jag tycker nog att man ska stödja lokala butiker, så om det bara skiljer sig några hundralappar ska man nog köpa lokalt. Men om det skiljer sig tusenlappar så kanske det inte känns lika värt och kanske inte är lika lätt pruta bort lokalt, då är SMD jättebra. SMD är också bra om man bor så att man inte bor nära butik som säljer just det märket. Då "måste" man ändå skicka per post.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-15, 22:16   #27
-Pearl -Pearl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 21
Hej
Det lät betryggande med strömmen =)

En kombinerad maskin, vad är det för något?
Kan det vara bra att köpa en sådan på en gång? Eller är det i en helt annan prisklass?

Nypriset för Husqvarnan skulle ligga runt 9000:-

Tror dock att jag ska beställa från england i slutet av november.

Kan vara bra att ha möjlighet till kontakt med säljaren på SMD ifall det skulle vara något som strular.


Hur svårt är det att byta kontakt? Är det bara att köpa en ny sladd eller måste man skruva isär overlocken?

Mvh
Viktor
-Pearl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-15, 22:29   #28
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
En kombínerad maskin syr både overlock och coversöm ( den söm söm du ser vid fållar på trikå kläder). De är i en helt annan prisklass de är mycket dyrare.

Du klipper av själva kontakten från sladden och monterar dit en ny. En kontakt kostar inte mycket 20-30 kr. Är jätteenkelt att byta själv.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-15, 22:44   #29
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Rekommenderar inte att du byter ut kontakten. Händer nåt med maskinen, att den går sönder, så är det inte säkert att garantin gäller. Ändrar man något i ursprungs tillverkningen så kan dom sen skylla på det vid ev garantiärenden.

Du får med en adapter från SMD som är hur smidig som helst, använd den istället för att trixa själv med elkontakten.

Lycka till med det kommande köpet.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-15, 22:45   #30
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Garantin gäller även om man bytt ut kontakten enligt SMD.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons