Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-09-29, 09:46   #1
-Pearl -Pearl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 21
Behöver hjälp med köp av overlockmaskin

Hejsan!
Är helt ny här på forumet och behöver all den hjälp jag kan få.
Har tänkt att köpa en overlockmaskin till min älskade flickvän i julklapp (är ute i god tid), problemet som är, är ju att jag saknar kunskap inom området, tänkte därför höra med er om någon har något förslag på någon bra maskin.

Har tittat runt och insett att det verkar finnas hur många olika maskiner som helst i alla möjliga prisklasser.
Prislappen bör hamna runt 5000:- (vilket jag insett inte är så mycket i sammanhanget, dock det jag har råd med).

Finns det några prisvärda maskiner som ni kan tipsa om?
Har tittat på http://www.sewingmachines.co.uk där verkar priserna bättre. Finns det någon annan sida som är bra och billig?

Mycket tacksam för all den hjälp jag kan få om vilka overlockmaskiner som är bra och prisvärda.

Bästa hälsningar
//
Viktor
-Pearl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-29, 10:34   #2
Virre.Design Virre.Design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 22
Hej!

De maskiner jag har erfarenhet av är PFAFF och HUSQVARNA. Och de har fungerat bra för mig.
Men frågan är egentligen vad din älskade ska använda overlockmaskinen till? Eftersom det finns flera olika varianter på overlockmaskiner också. Och vilka typer av sömmar som hon vill ha?

De här sidorna har fraktfritt.
http://www.symaskinswebbshoppen.se/S...6/Default.aspx

http://www.symaskinsexperten.se/
Virre.Design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-29, 11:02   #3
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Jag skulle göra ett presentkort till henne och så får hon själv välja maskin. Det är ju svårt nog att välja till sig själv och ännu svårare att välja till någon annan.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-29, 12:48   #4
Virre.Design Virre.Design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 22
Ja presenkort är nog det bästa eller att du ger henne pengar och skriver att det ska gå till en overlockmaskin.
Virre.Design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-29, 23:07   #5
-Pearl -Pearl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 21
Hej
Visst har ni rätt i det ni säger att det är enklast att välja själv, men det känns så mycket roligare att få ge en sak, annars är det ju som bara att öppna plånboken. I värsta fall så måste det ju gå att byta den jag köpt.
Ska försöka lirka ut vilka typer av funktioner hon behöver och så.
Finns det några tips på vad man bör kolla på då? Vilka funktioner skulle ni inte klara er utan? Vilka funktioner saknar ni?

Givetvis så har alla olika smak och användningsområden, men kanske finns det något generellt svar?

Förstår att mina frågor är lika smart upplagda som om man skulle ställa frågan "hur stor är en sten?" =) Men det är ju verkligen en djungel av maskiner.

Finns det några märken som man bör undvika? Kända modeller som har många fel och hög reklamationsfrekvens?

Ha det så bra.
//
Viktor
-Pearl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-29, 23:47   #6
MELLANDELEN MELLANDELEN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 131
Jag har en Janome 644 och den är jag kanonnöjd med och kan rekommendera den.
MELLANDELEN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-30, 09:39   #7
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Jag håller med om att det på ett sätt är roligare att få en sak men om du ska ska köpa på egen hand så ska det ju helst bli rätt och det kan det mycket väl bli. Att köpa en och avtala med butiken om bytesrätt kan ju vara en smart sak, precis som du skriver.

Jag har en Pfaff kombinationsmaskin, alltså den syr de vanliga overlocksömmarna och täcksöm. Den ligger i och för sig kanske lite utanför din budget men jag skulle ändå säga att den är overkill. Om jag skulle ha valt idag skulle jag ha köpt en enkel maskin utan möjlighet till täcksöm. Vilket märke och modell man ska ha är så mycket en fråga om tycke och smak. Många här har väl köpt Janome från England och är nöjda. Det skulle vara ett alternativ för mig. Jag skulle också titta på en Bernina. Jag tror dock att de är dyrare.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-30, 11:50   #8
-Pearl -Pearl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 21
Okej.
Har hittat en maskin som kanske skulle kunna vara något, en
pfaff 4842. http://sewingmachines.co.uk/pfaff4842_info.htm

Någon som har erfarenhet ang denna?

Har även tittat på lite olika Janome. ex
http://sewingmachines.co.uk/Janome6234XL_info.htm

http://sewingmachines.co.uk/Janome744_info.htm

http://sewingmachines.co.uk/Janome644_info.htm

Det bästa vore om man hittade rätt maskin på en gång=)
-Pearl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-30, 16:25   #9
AsaJ AsaJ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 88
Hej!
Om hon inte har använt overlock så mycket är det bra om det är en maskin som är enkel att använda. Jag har en Janome 744 som jag är mycket nöjd med, den syr bra och är lätt att förstå sig på.
AsaJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-30, 22:06   #10
-Pearl -Pearl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 21
Hej.
Hon har aldrig ägt en overlockmaskin så en lättanvänd, praktisk och hållbar vore det bästa.
Jag har säkert en massa frågor som ni får skratta gott åt =) men en sak hon pratat om är att den ska kunna klippa kanterna då man syr (?) kan det stämma? vad kallas en sådan funktion?

Jag vill inte prata så mycket med henne ang detta ifall hon skulle kunna börja lista ut överraskningen =)

Tack för svaren =)

Har erfarenhet av andra saker att det ofta är billigare utomlands, gäller detta även symaskiner? Eller finns det några svenska sidor som kan konkurrera gällande pris?
-Pearl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-01, 02:29   #11
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Jag tycker det låter som en fantastisk julklapp att få en overlocksmaskin!!!
ALLA overlocksmaskiner skär rent kanten när de syr! Det är alltså inget du behöver fundera på , det är det som jag tycker är den största finessen!
Det är två knivar, en uppifrån och en nedifrån som rör sig mot varandra när man syr som skär av traskanten, och så sys trådarna runt kanten, så det blir färdigt och fint på direkten.

Mitt bästa tips är faktiskt att köpa en overlocksmaskin i en riktig symaskinsaffär, om det finns en sån där ni bor. Detta för att man tjänar in det man ev. kan spara på billig postorder genom den hjälp och instruktioner man får, och oftast behöver om man inte är väldigt van. Dessutom är det mycket roligare att sy om man kan få hjälp när man behöver, och det behöver man mycket oftare för en overlocksmaskin än en vanlig symaskin. Knivarna behöver slipas, justeras eller bytas ibland och det är relativt svårt innan man lärt sig det ordentligt. Många nybörjare har också svårt att klara av att trä trådarna i en overlocksmaskin. I en affär kan och SKA du provsy olika maskiner. Det kan du göra själv, kan du inte sy så kan du titta på när de visar.

I många bra affärer ingår en kurs på köpet.

Den stora skillnaden på olika overlocksmaskiner är dels hur många trådar de kan sy med 3,4 eller 5 (det finns extrema maskiner med 8 trådar) och sen lite olika antal sömmar.
Man klarar sig väldigt bra med bara 3 trådar, och en sån maskin har du råd med!
Här kan du se bilder och text om olika sorters overlocksstygn:
http://www.husqvarnaviking.com/se/me...h_Overview.pdf
http://www.husqvarnaviking.com/se/me...escription.pdf
http://www.husqvarnaviking.com/se/me...h_overview.pdf

Här kan du titta lite (det finns säkert flera bra märken):
http://www.husqvarnaviking.com/se/Im...leaflet_SV.pdf
http://www.husqvarnaviking.com/se/12333.htm

Senast redigerad av Syofta den 2009-10-01 klockan 02:49.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-08, 10:39   #12
-Pearl -Pearl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 21
Hejsan.
Har någon tips på någon annan hemsida än sewingmachines.co.uk ?
Känns som att det skiljer så pass mycket i pris så att det är värt att beställa från utlandet.
Tog kontakt med kundtjänst på sewingmachines.co.uk och frågade lite om vilken modell och så som var att rekomendera detta var svaret jag fick:

"All overlockers generally do the same job but quality does vary depending on where they are manufactured.
Entry level machines like the SMD DF854 and Pfaff Hobbylock 2.0 are made in China whereas the mid range Janome models like the 644D and 744D are made in Taiwan.
The top quality Baby Locks with jet air threading and the Pfaff 4842, 4850, etc are manufactured in Japan and are more suited for regular use."

Av de modeller jag skrev tidigare, går att att säja vilken som är mest mångsidig? Vilken klarar mest, alltså sy i "tjockare" material?

Mvh
Viktor
-Pearl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-08, 14:11   #13
silla silla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 101
Hej,
av de Janome maskiner du tittat på skulle jag välja 644 före 744. Den tredje modellen är jag inte helt bekant med men jag antar att det egentligen är "hugget som stucket" vilken du väljer. Alla är i stort sett likvärdiga vad gäller material etc.
Prisskillnaden motiverar helt klart ett köp från England. Jag har köpt flera maskiner från SMD. Den senaste, en overlockmaskin (Babylock), fungerade inte vid leverans. Men den fantastiska distanshjälp som (Russel) bistod med gjorde att felet avhjälptes hemma i köket på 4 minuter.
Jag anser att värdet av en personlig kontakt med försäljare vid köp på "hemmaplan" är övervärderad. Köp du maskinen från England, SMD eller någon annan är upp till dig. SMD har ju sin prisgaranti och av egen erfarenhet kan jag också säga att det är snabba och serviceminded även vid problem.
Lycka till!
Gerd
silla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-08, 14:34   #14
AsaJ AsaJ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 88
Jag har använt min Janome 744 till att sy i de flesta tyger, allt från mycket tunna tyger till flera lager av tjockare tyg. Jag hade inte ens sett en overlock maskin "live" innan jag köpte min så är helt självlärd. Även jag köpte min hos SMD.
AsaJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-15, 02:11   #15
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag har också köpt en janome 744 genom SMD utan att äga en overlock innan. Skulle nog inte rekommdera SMDs egna märken, det är alltid knepigt med udda märken i det långa loppet. Men SMD som affär är jättebra, har haft bra service. Men har inte behövt skicka tillbaka symaskiner så jag vet inte hur det fungerar på den punkten. Men de pengarna man sparar på prisskillnaden täcker också in om man skall behöva skicka tillbaka så jag tänkte att det var värt det.

Med janomen får man en DVD som visar lite olika saker. DVDn, manualen och en länk som jag hittat härifrån hjälpte tillsammans mig att förstå maskinen. Var för sig är de småusla, men tillsammans blev det bra.

744 har friarm.
644 är stabilare om man vill sätta fast extratillbehör om man vill använda dessa. Eftersom på 744 sätter man i en krok som sätts i maskinen, medan på 644 skruvar man fast grejerna. Kroken vill gärna glappa ganska mycket så t.ex. mätverktyget glappar med 2-3 millimeter, så det är smått värdelöst.
Men inte alla vill sy med tillbehör och vill helst ha friarm. Så man ska tänka på vad man vill ha.
(med tillbehör menar jag dessa extra pressarfötter, linjaler osv som SMD säljer extra)

För övrigt är dessa 2 nästan identiska.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons