Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-08-31, 13:32   #1
KKarlander KKarlander är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 3
Question Bussarong av softshelljacka - blixtlåset?

Jag har en softshelljacka som jag köpte billigt på rea i våras och som jag inte trivs i, dessutom är blixtlåset uselt och bara delar sig nedtill...funderar på att sy om den till en bussarong åt min son som är 2.5 år. Jag vill ha något som står emot höstrusket lite,,,typ anorak fast utan huva och det kallas väl bussarong.

Sprundet i bussarongen ska vara övre delen av det befintliga blixtlåset har jag tänkt mig, men hur "stoppar" jag det när jag nu klipper av det? Ska jag kasta över kedjan med dubbel stark tråd eller sy på maskin eller nåt?

Under sprundet ska jag skarva i med nedre delen av ena framstycket där det ju redan finns en ficka, han måste ju ha nånstans att stoppa småsten och pinnar och sånt. Den sitter på sned men jag tror det kan se lite kul ut. Hoppas det ska fungera som jag tänkt... Som mönster ska jag rita av hans vindfleecejacka har jag tänkt, och lägga till lite på bredden och längden.

Någon som gjort något liknande? Wish me luck...

Kristina, Södertälje
KKarlander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-31, 16:59   #2
rymden rymden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 55
dragkedjan

Hej
Du kan mycket väl sy rakt över nederdelen av dragkedjan, antingen för hand eller med maskin. Sy fram och tillbaka över ett par gånger så räcker det för att stoppa löparen från att gå för långt ner. Är inte dragkedjan allt för kraftig så brukar det fungera att sy bred zickzack med kort stygnlängd. Annars brukar man kunna få tag på riktiga dragkedjestoppare (en liten metallbit som man klämmer över dragkedjan) hos skomakare/sybehörsaffärer/möbelsnickerier etc.
Lycka till med ditt projekt!
rymden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-31, 18:00   #3
Cina66 Cina66 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 68
Om blixtlåset "bara" delar sej men e helt för övrigt kan man med en plattång liiiite försiktigt klämma åt låset där kedjan går ihop, oftast e de bara låset som vidgats.
Kan kanske vara värt att prova??!!
Cina66 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-03, 09:05   #4
KKarlander KKarlander är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 3
Tack för hjälpen! Få se om jag hyfsar till dragkedjan ifall det inte blir av att sy den här skapelsen till sonen... Men det är mer saker jag inte gillar med jackan så bättre att den kommer till användning i ny skepnad. Det börjar bli riktigt kallt nu så jag får försöka börja i helgen!

Nån som har sytt i softshell - något särskilt man ska tänka på? Jag har en pfaff hobby 1132.
KKarlander är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons