Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2017-04-27, 02:25   #1
Citronskal Citronskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2017
Inlägg: 4
Vilken maskin ska man satsa på?

Hallå!
Jag har nyss börjat sy igen efter några års paus och skulle behöva hjälp med val av symaskin har kikat på olika modeller som jag listat nedanför och lite tips uppskattas. Det jag främst behöver symaskinen till är att sy in kläder, främst kjolar i olika stretchmaterial. Vill även kunna sy upp lite byxor och klänningar. Har även varit intresserad av att sy egna kjolar i trikå och jerseytyger så vill gärna att symaskinen ska klara av dessa.

Har läst om en hel del symaskiner från olika märken men känner inte att jag får bättre koll. Många har en hel rad funktioner och dekorsömmar som jag aldrig kommer använda men de allra enklaste känns som att de inte kommer att klara av tyger med stretch i eller kunna justera stygnlängd och bredd. Det tråkigaste är nog ändå att jag bara har en budget på ca 2800 kr då jag fortfarande är student. Äger inte någon overlockmaskin.

Har kikat på dessa maskiner; Husqvarna Viking E20 H CLASS, Smarter by PFAFF 160s, Singer Confidence 7463, Singer Fashion Mate 7256, Singer Simple 3232 och Brother DS-120.

Kan tänka mig att köpa en begagnad maskin men det känns som att folk bara säljer över 20 år gamla maskiner och en sådan gamling vill jag inte lägga pengar på, hur bra den än är.

Sedan så undrar jag också varför det finns maskiner som säljs i USA men inte i Europa? Har läst på om en del fantastiska maskiner men inte kunnat hitta de någonstans i en Europeisk webbshop. Lite tråkigt att utbudet här är sämre, eller är det bara jag som kollar efter fel saker? Har en moster i Canada som skulle kunna köpa en maskin och skicka den hit men det känns som att tullkostnaderna kommer att vara alldeles för höga för att det ska vara värt det.
Citronskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-27, 21:47   #2
Citronskal Citronskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2017
Inlägg: 4
Har även kikat på en Singer Patchwork 7285Q, den känns bra men kan inte hitta många omdömen om den.
Citronskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-28, 11:17   #3
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Jag föreslår att du går till en butik och provsyr maskiner i de material som du kan tänka dig att sy i. Då ser du hur maskinen klarar av tyget. Hur bra den är på stretch, om den klarar att lägga upp jeans. Med de pengarna du har tror jag ändå att det är bättre att satsa på en bra begagnad maskin. Vad gäller att sy i stretch så kan det vara knepigt med vanliga symaskiner. Jag tror att det bästa för dig skulle vara en coverstitchmaskin. Den syr snygga sömmar i stretch och kan användas vid uppfållning. Tyvärr kostar de en del men om du kan hitta en begagnad till ett bra bris så tror jag att det är en sån maskin som svarar mot dina behov bäst.
Lycka till.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-28, 20:33   #4
Citronskal Citronskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2017
Inlägg: 4
Tack för tipset! Har pratat med bekanta och en har en äldre overlockmaskin som jag kan få köpa för en billig peng, men det känns ändå som att jag behöver en vanlig symaskin också så for nog fortsätta klura på modell
Citronskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-28, 22:14   #5
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Nej, det är inte en overlock jag menar. En coverlock kan sy kedjesöm, tvillingsöm och trippelsöm i stretchiga material och vanligt vävda material också.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-28, 22:38   #6
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Hej!

20 år gamla maskiner är inte så himla bra och det har inte med åldern att göra, utan det är det att många delar av de maskinerna är av plast och behöver bytas ut.

Jag har en samling symaskiner. Bland de gillar jag min Bernina record som är äldre än 50 år och Elna nr 1 som är 63 år gammal. Ibland använder jag de och njuter väldigt mycket av deras styrka och sätt att arbeta.

Föreslår att du letar efter en Bernina record på nätet. Jag såg att en såldes för strax under 1000 kronor. Det är ett väldigt bra pris för en sådan maskin.

MVH
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-02, 14:14   #7
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
För de pengar du kan lägga idag kan du inte få någon bra ny symaskin. Flera säljare ratar de billigaste maskinerna för det blir så många klagomål på dem.
Det viktigaste när det gäller att sy i stretch-material är att ha en riktigt bra matning, reglerbart pressarfotstryck, sicksacksöm som kan ställas in på många olika bredder (från 1 mm eller mindre och uppåt 5-6-7 mm) och gärna också flerstegs sicksack.
För vanlig sömnad behöver man också en stark maskin. Du hamnar nog på en bättre begagnad mekanisk symaskin av välkänt märke som en symaskinsreparatör kan och vill ta hand om vid behov.

En gammal fungerande overlockmaskin kan vara mycket användbar. Oftast har den en fix sömbredd, som man får leva med. Men den spar i alla fall mycket jobb och tid.
En täcksömsmaskin (coverstitch) kan man klara sig utan. Många har problem med att de syr hoppstygn och att sömmen inte håller då.
En bra och pålitlig hushållsmaskin är det man verkligen behöver.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-26, 00:44   #8
Citronskal Citronskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2017
Inlägg: 4
Tack för svaren! Funderar på att köpa en begagnad maskin, någon speciell modell jag ska hålla utkik efter?
Citronskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-26, 07:51   #9
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Jag skulle satsa på Bernina record.
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-06, 16:12   #10
Bocarlsson Bocarlsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2017
Inlägg: 11
Citat:
Citronskal skrev: Visa inlägg
Tack för svaren! Funderar på att köpa en begagnad maskin, någon speciell modell jag ska hålla utkik efter?
Jag själv älskar Husqvarna automatic 21. visst den är gammal (typ 50-60 år) men den håller för evigt, har bra tyngd så den inte åker omkring, kan alla vanliga stygn plus några mönstrade (bredd och längd går att ställa in), kan köras i lägre växel för långsammare sömnad, den är så stark att den klarar att sy nästan allt, är hyfsad enkel att serva då den inte har kretskort och liknande och den är inte särskilt dyr.

jag köpte min för 500 med allt förutom en av kammarna (som ger extra mönster). har sett nyservade för runt 2000 annars finns välskötta för runt en tusing. jag funderar på att få den servad och det kostar runt 700 för att få den gemongången om inget behövs bytas. min mamma har en likadan som hon kört i snart 40 år utan att direkt vårda och den är fortfarande bra trotts vanskötseln.

jag skulle inte rekommendera nya billiga eller begagnade med för mycket funktioner. en vän fick en ny billig singer och den kan tillexempel inte sy i olika hastigheter. Pedalen har bara på eller av utan nåt emellan.
Bocarlsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons